Az emlékező tükör?

  • .
  • 2008. október 30.

Film

Az amerikai költő, Oliver Wendell Holmes 1859-ben publikált esszéjében a fényképet emlékező tükörhöz hasonlította. Holmes a "mechanikus objektivitás" korában élt és alkotott, amikor az uralkodó felfogás szerint a szubjektív megfigyelő beavatkozásának és értelmezési kísérleteinek radikális visszafogásával lehetséges a valóság és a természet objektív ábrázolása. Az alkotó, a művész, a tudós, a megfigyelő szerepét mechanikus folyamatoknak kell átvenniük, hogy áttételek nélkül sikerüljön közel férkőzni a valósághoz. Rév István

Az amerikai költő, Oliver Wendell Holmes 1859-ben publikált esszéjében a fényképet emlékező tükörhöz hasonlította. Holmes a "mechanikus objektivitás" korában élt és alkotott, amikor az uralkodó felfogás szerint a szubjektív megfigyelő beavatkozásának és értelmezési kísérleteinek radikális visszafogásával lehetséges a valóság és a természet objektív ábrázolása. Az alkotó, a művész, a tudós, a megfigyelő szerepét mechanikus folyamatoknak kell átvenniük, hogy áttételek nélkül sikerüljön közel férkőzni a valósághoz.

Ma nem a vita contemplativa világában élünk: nem hisszük, hogy a világfürkésző szemünkre vár türelmesen, hogy passzívan felkínálja magát a tiszta valóság közvetlen ábrázolásának. Ma úgy képzeljük, hogy a külvilág hat ránk, amiképpen mi is folyamatos beavatkozásunkkal alakítjuk a bennünket körülvevő világot, amelyet megváltoztatunk, miközben tanulmányozzuk, manipuláljuk, hiszen csak így szerezhetünk felőle értelmes ismereteket, csak így ismerhetjük ki a természetét.

Képekkel túlzsúfolt korunkban, amikor a szövegek helyét is képek veszik át, a múlt elsősorban ezekben él, ám tudjuk, hogy nem ártatlanok, nem tiszták, nem manipulálatlanok; nem alkalmasak arra, hogy közvetlen betekintést nyerjünk általuk a világ dolgaiba. A dokumentarista nemcsak a kamerát tartja a kezében, de a filmkészítés egész folyamatát; nem a valóságot, hanem a rendező filmjét nézzük. Az állandó hírek világában úgy tűnhet: az erőszak az igazság, a valóság emblémája. Ha a dokumentumfilmes meg akarja győzni a nézőt alkotásának valóságtartalmáról, túlságosan gyakran kell erőszakos képekhez, eseményekhez, történetekhez folyamodnia, mintha nem is lehetne más eszközt találni a dokumentarista hitelesség megteremtéséhez.

Komoly dokumentaristák mindig tudták, hogy a filmes és a néző között hallgatólagos megállapodás létezik: egy "valóságteszten" kell a filmnek átmennie ahhoz, hogy eleget tegyen az elvárásoknak. A teszt sosem pontosan formalizált, nincsenek leírt, át nem hágható szabályai, de a néző arra vár, hogy a filmes meggyőzze: bőrét vitte a vásárra azért, hogy feltárja azt, amit a világból megmutatásra fontosnak lát. Nem a képek témája, az ég színe, a vér mennyisége, nem a műfaja teszi a dokumentumfilmet; nem a cinéma vérité, nem a mobiltelefonon az eseménnyel egy időben rögzített felvétel garantálja a kép igazát, hanem a filmkészítő látható, bizonyítható igyekezete, ambíciója, megközelítése, a történetileg mindig változó, ám létező dokumentarista stratégia. Nem hiszünk már semmiféle automatizált, előre szabályozott folyamatnak, amely biztosítéka lehetne a valósághűségnek (amely különben a mechanikus objektivitás kora előtti ambíció volt, ezzel éltek a herbáriumok illusztrátorai, hogy valóságosabb növényeket hozzanak létre, mint a természet esetleges teremtményei). Ellenkezőleg és paradox módon azt a rendezői, filmkészítői tervet keressük, amelynek megvalósulása biztosíthatja, hogy olyat látunk, amilyet talán még sosem, úgy láthatjuk a saját világunkat, ahogyan még sosem tekintettünk rá. Nem a rendező hiányát akarjuk, ellenkezőleg, a nyilvánvaló rendezői szándékot, az értelmes, tisztességes értelmezés esélyét. Nem az alkotói szubjektum önmegtartóztatását, hanem a szükséges beavatkozás elfogadható magyarázatát.

Rév István

OSA Archívum

Az ötödik év

Az ötödszörre megrendezett fesztivál ötnapos programja ismét gazdag választékot kíván nyújtani a világ dokumentumfilm-terméséből.

Az idei Verzió Nemzetközi Panoráma 26 ország 30 filmjét kínálja - egy kivételével valamennyi magyarországi ősbemutató. Ezt egészíti ki a 10 hazai díjnyertes vagy premierfilm. A kortárs munkákat 5 klasszikus mű helyezi történelmi kontextusba; Jean Rouch, Errol Morris, Gazdag Gyula, Krzysztof Kieslowski és Robert Drew mind a műfaj mesterei. A Tükörcserepek Kína történelméből c. összeállítás széles választékát adja a provokatív és feltáratlan témáknak, amelyek nemcsak a mai Kínára vannak hatással, de a világ egészére is. A Fesztivál Keresztutak programjának idei vendége a DOK Leipzig, mely tematikailag sokszínű, díjnyertes filmeket mutat be az utóbbi évek terméséből.

Öt éve alatt a Verzió hagyománnyá tette az emberi jogi filmfesztivált Budapesten, és reményeink szerint hozzájárult a világ dokumentumfilm-készítésének jobb megismertetéséhez. Választásaink visszaigazolását láthatjuk abban, hogy filmjeink felkeltették a magyar filmforgalmazók és tévécsatornák figyelmét. Bízunk benne, hogy programjaink idén is széles nézősereget vonzanak, és a filmekből minél többet viszontlátunk majd a mozikban. Várunk mindenkit 2008. november 4-9. között, a Verzió ötödik születésnapjának programjain!

Oksana Sarkisova

programigazgató

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.