Az emlékező tükör?

  • .
  • 2008. október 30.

Film

Az amerikai költő, Oliver Wendell Holmes 1859-ben publikált esszéjében a fényképet emlékező tükörhöz hasonlította. Holmes a "mechanikus objektivitás" korában élt és alkotott, amikor az uralkodó felfogás szerint a szubjektív megfigyelő beavatkozásának és értelmezési kísérleteinek radikális visszafogásával lehetséges a valóság és a természet objektív ábrázolása. Az alkotó, a művész, a tudós, a megfigyelő szerepét mechanikus folyamatoknak kell átvenniük, hogy áttételek nélkül sikerüljön közel férkőzni a valósághoz. Rév István

Az amerikai költő, Oliver Wendell Holmes 1859-ben publikált esszéjében a fényképet emlékező tükörhöz hasonlította. Holmes a "mechanikus objektivitás" korában élt és alkotott, amikor az uralkodó felfogás szerint a szubjektív megfigyelő beavatkozásának és értelmezési kísérleteinek radikális visszafogásával lehetséges a valóság és a természet objektív ábrázolása. Az alkotó, a művész, a tudós, a megfigyelő szerepét mechanikus folyamatoknak kell átvenniük, hogy áttételek nélkül sikerüljön közel férkőzni a valósághoz.

Ma nem a vita contemplativa világában élünk: nem hisszük, hogy a világfürkésző szemünkre vár türelmesen, hogy passzívan felkínálja magát a tiszta valóság közvetlen ábrázolásának. Ma úgy képzeljük, hogy a külvilág hat ránk, amiképpen mi is folyamatos beavatkozásunkkal alakítjuk a bennünket körülvevő világot, amelyet megváltoztatunk, miközben tanulmányozzuk, manipuláljuk, hiszen csak így szerezhetünk felőle értelmes ismereteket, csak így ismerhetjük ki a természetét.

Képekkel túlzsúfolt korunkban, amikor a szövegek helyét is képek veszik át, a múlt elsősorban ezekben él, ám tudjuk, hogy nem ártatlanok, nem tiszták, nem manipulálatlanok; nem alkalmasak arra, hogy közvetlen betekintést nyerjünk általuk a világ dolgaiba. A dokumentarista nemcsak a kamerát tartja a kezében, de a filmkészítés egész folyamatát; nem a valóságot, hanem a rendező filmjét nézzük. Az állandó hírek világában úgy tűnhet: az erőszak az igazság, a valóság emblémája. Ha a dokumentumfilmes meg akarja győzni a nézőt alkotásának valóságtartalmáról, túlságosan gyakran kell erőszakos képekhez, eseményekhez, történetekhez folyamodnia, mintha nem is lehetne más eszközt találni a dokumentarista hitelesség megteremtéséhez.

Komoly dokumentaristák mindig tudták, hogy a filmes és a néző között hallgatólagos megállapodás létezik: egy "valóságteszten" kell a filmnek átmennie ahhoz, hogy eleget tegyen az elvárásoknak. A teszt sosem pontosan formalizált, nincsenek leírt, át nem hágható szabályai, de a néző arra vár, hogy a filmes meggyőzze: bőrét vitte a vásárra azért, hogy feltárja azt, amit a világból megmutatásra fontosnak lát. Nem a képek témája, az ég színe, a vér mennyisége, nem a műfaja teszi a dokumentumfilmet; nem a cinéma vérité, nem a mobiltelefonon az eseménnyel egy időben rögzített felvétel garantálja a kép igazát, hanem a filmkészítő látható, bizonyítható igyekezete, ambíciója, megközelítése, a történetileg mindig változó, ám létező dokumentarista stratégia. Nem hiszünk már semmiféle automatizált, előre szabályozott folyamatnak, amely biztosítéka lehetne a valósághűségnek (amely különben a mechanikus objektivitás kora előtti ambíció volt, ezzel éltek a herbáriumok illusztrátorai, hogy valóságosabb növényeket hozzanak létre, mint a természet esetleges teremtményei). Ellenkezőleg és paradox módon azt a rendezői, filmkészítői tervet keressük, amelynek megvalósulása biztosíthatja, hogy olyat látunk, amilyet talán még sosem, úgy láthatjuk a saját világunkat, ahogyan még sosem tekintettünk rá. Nem a rendező hiányát akarjuk, ellenkezőleg, a nyilvánvaló rendezői szándékot, az értelmes, tisztességes értelmezés esélyét. Nem az alkotói szubjektum önmegtartóztatását, hanem a szükséges beavatkozás elfogadható magyarázatát.

Rév István

OSA Archívum

Az ötödik év

Az ötödszörre megrendezett fesztivál ötnapos programja ismét gazdag választékot kíván nyújtani a világ dokumentumfilm-terméséből.

Az idei Verzió Nemzetközi Panoráma 26 ország 30 filmjét kínálja - egy kivételével valamennyi magyarországi ősbemutató. Ezt egészíti ki a 10 hazai díjnyertes vagy premierfilm. A kortárs munkákat 5 klasszikus mű helyezi történelmi kontextusba; Jean Rouch, Errol Morris, Gazdag Gyula, Krzysztof Kieslowski és Robert Drew mind a műfaj mesterei. A Tükörcserepek Kína történelméből c. összeállítás széles választékát adja a provokatív és feltáratlan témáknak, amelyek nemcsak a mai Kínára vannak hatással, de a világ egészére is. A Fesztivál Keresztutak programjának idei vendége a DOK Leipzig, mely tematikailag sokszínű, díjnyertes filmeket mutat be az utóbbi évek terméséből.

Öt éve alatt a Verzió hagyománnyá tette az emberi jogi filmfesztivált Budapesten, és reményeink szerint hozzájárult a világ dokumentumfilm-készítésének jobb megismertetéséhez. Választásaink visszaigazolását láthatjuk abban, hogy filmjeink felkeltették a magyar filmforgalmazók és tévécsatornák figyelmét. Bízunk benne, hogy programjaink idén is széles nézősereget vonzanak, és a filmekből minél többet viszontlátunk majd a mozikban. Várunk mindenkit 2008. november 4-9. között, a Verzió ötödik születésnapjának programjain!

Oksana Sarkisova

programigazgató

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.