Film

Barátom, Róbert Gida

  • - kg -
  • 2018. szeptember 9.

Film

Róbert Gida felnőtt, és egy kissé megfáradt Ewan McGregor lett belőle. Gidát és az őt játszó színészt ugyanaz sújtja: nincs az a szürke háttér, ami előtt színes egyéniségnek látszódnának. A biztos megélhetés mindegyiküket elszürkítette, talán még Róbert Gida járt jobban, neki nem Hollywoodban, hanem egy kicsivel kreatívabb helyen, egy bőröndgyárban kell főmunkaidőben behódolnia a főnöki akaratnak. A főnöki akaratot Mark Gattis testesíti meg; a két lábon járó sznobéria és felfuvalkodottság igazi ziccerszerep, ha Jim Broadbent épp máshol forgat, Peter Capaldi pedig színházban játszik, akkor Gattis a producerek első számú favoritja. Egy bármikor bevethető, problémamegoldó színész-mindenesről van szó, ezért is csalódás, hogy a hétpróbás szórakoztatóipari szakember (akit a Sherlock Holmes-sorozat legfőbb kreatívjaként és Sherlock bátyjaként kedveltek meg sokan) olyat tesz, amire őelőtte csak kevés jó házból való brit színész vetemedett: mindvégig magabiztosan és teljességgel jelentéktelen. Ugyanez McGregor esetében nem újdonság, bár jóhiszeműen éppenséggel mondhatnánk azt is, hogy a színész szakmai alázatból nem akarja ellopni a show-t a beszélő játékmacitól. És Micimackó él is a lehetőséggel, ő is, akárcsak gyárilag koptatott, varrás mentén repedő kollégái (Füles & Tigris) könnyűszerrel lejátssza McGregort. McElek sajnos nem szerepel a filmben, McGregor viszont szerényen beéri azzal is, hogy néhányszor jó ütemben végigsétál azon a Londonnak látszó, mesebeli díszletutcán, amely nélkül nincs sem Paddington, sem Mary Poppins.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.