Film

A kutyám nélkül sehova

  • 2018. szeptember 9.

Film

A levitézlett ciprusi görög popzenész nem tudja kifizetni adósságait, nem tud szembenézni sikertelenségével, nem tudja feldolgozni barátnője távozását, de leginkább élni nem tud szeretett városában, az amúgy 45 éve görög és török részre szakadt, szögesdrót akadállyal, ENSZ-katonák felügyelte pufferzónával és fegyveres határőrizettel elválasztott Nicosiában – amelyet örökre elhagyni tervez. Ám kutyája átslisszol az ellenséges „országba”, s ő, szembeszállva a helyi maffiával, EU-s bürokráciával, legyőzve előítéleteit, félelmeit, az eb keresésére indul.

A film nemzetközi sikerét feltehetőleg annak köszönheti, hogy egy nagyon komplikált, nagyon feszült, ellenségeskedéssel terhelt helyzetet tematizál, szándéka szerint könnyed, mindenkinek elfogadható modorban. Kritika tekintetében a csipkelődésnél, a sztereotípiák kifigurázásánál tovább nem is merészkedik, kényesen ügyel az egyensúlyra, s szájbarágásig egyértelműen állítja azt, hogy a nagypolitikai játszmák árnyékában a kisemberek felismerhetik az ellenségnek vélt másikban a voltaképpeni sorstársat, s az összefogás segít a konfliktusok megoldásában. E jámbor tanulsághoz azonban ne várjuk a bosnyák–szerb testvérháború mögötti mentális beszűkültség abszurditását leleplező Senkiföldje (Danis Tanović, 2001) kegyetlenül groteszk humorát vagy az egymás zsigeri elutasításán alapuló izraeli–arab ellentét megalapozatlanságát finom életképekben kifejező A zenekar látogatása c. film (Eran Kolirin, 2007) esendő humanizmusát. De amúgy persze: jó lenne békességben élni egymás mellett. Mindenhol.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.