"Borító már simán vert át" - Jeli András grafikus

  • Hungler Tímea
  • 2005. április 14.

Film

A filmplakátokról még a szaksajtó is ritkán ejt szót, noha a mozizás elengedhetetlen kellékei.

Ismeretszerzési vágyunk arra sarkallt, hogy az idei filmszemlén másodszor rendezett plakátverseny győzteséhez forduljunk. A Getnóhoz készített művel nyert.

n Magyar Narancs: Hogyan lesz valakiből filmplakátkészítő?

Jeli András: Alapvetően valami zenészféleségnek indultam. Kb. tíz éve élek grafikai munkákból sima, mezítlábas grafikusként, aki két-három munka erejéig most belecsöppent a filmplakátos világba is. Amúgy - nem mintha ez erény volna - mindenben, amit csinálok, autodidakta vagyok.

MN: A plakátjait hogyan választották ki?

JA: Nem kérdeztem, nem mondták, így nem tudom biztosan, de azt hiszem, hogy azok a plakátok, melyek adott évben készülnek, automatikusan neveződnek. Amikor felhívtak, arra kértek, két plakátot indítsak: a Getno és Az ember, aki nappal aludt című filmekhez készítetteket. Az első reakcióm az volt, hogy nem lehetne-e egy versenyt csinálni az elutasított plakátterveknek is, mert azok között volna olyan, amikre még büszke is vagyok.

MN: Javulna a színvonal, ha a megrendelők nagyobb szabadságot adnának a plakátkészítőknek?

JA: Ennek valahogy úgy kellene működnie, hogy ha már megbíznak egy szakembert, akkor hagyják is dolgozni, hiszen azért szerződtették, hogy megoldja a feladatot. Jancsó Miklós esetében, amikor az Utolsó vacsora az Arabs Szürkénél plakátját készítettem, például ez volt a helyzet - jól is sikerült szerintem. A magyar reklámkultúrában, már ha beszélhetünk ilyenről egyáltalán, hiányoznak az experimentális, borultabb cuccok, pedig a világ más tájain elfér az is. David Carson tervezhetett Pepsi- vagy Nike-reklámokat, és noha nem egy kimondott mainstream arc, mégis vele akartak dolgoztatni ezek a nagy cégek. A Nike Latin-Amerikában helyi grafikusokat bízott meg azzal, hogy készítsenek utcai plakátokat egy kampányához - Diego Maradonát az egyik plakáton Santa Maradona néven, szentként festették meg. Nálunk ez a vonal nem megy, szolgaian vesszük át a legszánalmasabb, szellemtelenebb mainstreamet is.

MN: Mit jelent ez pontosan?

JA: Ha filmplakátról beszélünk, az esetek többségében a külföldi plakátokat magyarítjuk - amikor Magyarországra beérkezik egy film, elküldik a layoutját, amin egyszerűen csak ki kell cserélni a szövegeket magyarra. Pedig nem biztos, hogy forszíroznunk kéne ezt az amerikai iskolát, ami kábé annyiból áll, hogy a film több jelenetéből csinálnak egy montázst, amit felraknak egy sötét alapra, szépen megeffektezik, feliratozzák. A plakát - és nem csak a filmplakátról beszélek - mindig is az egyik legprogresszívebb grafikai műfaj volt, amiben mi magyarok szenzációsan jók voltunk. Mára megnézhető, mi maradt ebből. És hogy mennyire becsüljük, amink van? Londonban van olyan bolt, ahol lehet pl. - igaz, baromi drágán - Sex Pistols-plakátokat kapni a hetvenes évekből. Magyarországon én nem tudok olyan helyről, ahol gyerekkorom zseniális színházi, film- vagy koncertplakátjait árulnák. Ha már grafika és Hollywood, akkor inkább a főcím-tipókat tanulhatnánk el az amerikaiaktól. Sokszor többet ér az a két perc a film elején, mint az egész mozi.

MN: Magyar iskolák léteznek a plakátosok között?

JA: Januárban alakult meg a Magyar Plakát Társaság, ami tömöríti a szakma prominenseit. 'k többségében azt az iskolát képviselik, ami meghatározó volt a mi generációnk vizuális kultúrájának kialakulásában. De szerintem nem annyira iskolák, sokkal inkább kultúra kérdése a plakát ügye. Ma Magyarországon a kínálat nagy része szedett-vedett, fantáziátlan vagy dilettáns. Biztos például, hogy a Sorstalanságnak, egy ekkora horderejűre tervezett filmnek ilyen plakátot kellett csinálni? És ez, amennyire én belelátok ebbe a világba, valószínűleg a legkevésbé a grafikus hibája volt. Nyilván megint mindenki értett hozzá - az alkotók, a forgalmazó vagy a fene tudja ki, biztosan megmondta, hogy melyik fontot kellene a címsorhoz használni. Látjuk végül, milyen lett.

MN: Attól, hogy a plakátokból kiállítást rendeznek, átlépett a műfaj a reklám világából a művészet kategóriájába?

JA: A magas művészetet évtizedek óta a popkultúra húzza - minden, ami új, izgalmas a popkultúrából, az utcáról, a netről, azonnal megjelenik a kiállítótermekben, de nem attól lesz valami művészet, hogy kiállítjuk. Ezzel együtt voltak igényes, szép munkák a versenyen. Tetszett például a Dealer című film plakátja, az pedig külön jó, hogy maga a rendező, Fliegauf Benedek tervezte. Zárójelben jegyzem meg, annyival könnyebb volt neki, hogy grafikusként legalább a rendezővel nem kellett csatákat vívnia.

MN: Mekkora szerepe lehet a jó plakátnak egy film sikerében?

JA: Nyilván praktikusan az a jó plakát, amelyik a baromi rossz filmet is eladja, nekem mégis elsősorban az tetszik, amelyik artisztikus. Egy jó plakátnak van szerepe abban, hogy bemenj egy filmre, de így utólag, ha díjat nyer, semmi befolyással nincs a film sikerére. Grafikusként több tucat lemezborítót is készítettem - a lemezborító készítése hasonló a filmplakát-tervezéshez, a lényeg ott is az, hogy valamit be kell csomagolni, el kell adni. Engem vásárlóként borító már simán vert át - persze valószínűleg én vagyok az egyetlen az országban, aki képes megvenni egy lemezt, csak mert tetszik neki a borítója. Bár a díjnak örülök, a Getnóhoz készített plakát nem az, amire különösebben büszke vagyok, de aki grafikusként nem akar kompromisszumokat kötni, az legyen képzőművész.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.