Film

Bosszúból jeles

Christopher Nolan: Batman: kezdődik! (film)

Film

Az ember nem mindennap kényszerül búcsút mondani megélhetését biztosító kedvenc frázisainak, úgy látszik azonban, hogy ezúttal eleget kell tennünk szomorú kötelességünknek. Olybá tűnik ugyanis, hogy vége a boldog időknek, amikor fölényes magabiztossággal, rendezőre és népviseletre való tekintet nélkül lődözhettünk az égbolton feltünedező képregényszármazékokra. Szó se róla, könnyű prédára vadásztunk, amikor célba vettük a közkedvelt képregényhősök filmes reinkarnációit, mentségünkre szolgáljon azonban, hogy egy-két kivételtől eltekintve a műfaj jeles művelői mindig nagyon igyekeztek felnőni a rájuk mért becsületsértésekhez.

Christopher Nolan nem egy diplomatikus alkat, Batmanjével olyan ellentmondást nem tűrően iktatja ki a képregényfilmekre eddig alkalmazott jelzők nagy részét, mintha azt mondaná: ami eddig volt, nem számít. Sokan állítottak már hasonlókat, emberünk azonban komolyan gondolja. Ahelyett, hogy Tim Burton klasszikusnak mondott, pimaszul abszurd Batmanjének babérjaira törne, vagy a rajongók által gerjesztett kultusz farvizén próbálna érvényesülni, Nolan a filmkészítők régi trükkjével él: nem képregényben, hanem filmben gondolkodik. Erődemonstrációval egybekötött divatbemutató helyett az emberközpontú drámára koncentrál. Merőben szokatlan lépés, amit az tesz még kockázatosabbá, hogy épp az efféle, papíron igencsak fellengzősnek ható szándéknyilatkozatok szokták a rajongókat a kétségbeesés mélyére taszítani. 'k ugyanis, érthető módon, a saját ikonjukat akarják, abban a pózban és olyan dózisban, ahogy azt a képregényektől megszokták.

És ezzel el is érkeztünk a hét kérdéséhez: mit lehet kezdeni egy háztetők felett repdeső, denevérnek öltözött ámokfutóval, ha feltett szándékunk, hogy megőrizzük komolyságunkat? Batman nélkül mégiscsak egyszerűbb lenne minden: a pusztulásra kárhoztatott metropolisról szóló mese akár maradhatna is a régiben, és Nolan is hozhatná noirszagú bűntörténeteinek (Memento, Álmatlanság) hatásos paneljeit. Na, de mi legyen a denevérrel?

A könnyű megoldásokkal dacoló rendezőfenomén denevérügyben sem tűnik tanácstalannak. Nolant nem érdeklik a zsinóron rángatott szuperhősök és a lovagias küllemű szalmabábuk, az ő Batmanjét nem valami légből kapott felhajtó-erő, hanem mint minden tisztességes film noir-hőst, a bosszú hajtja. Persze Nolan sem lehet meg a Batman-mítosz fantasztikuma és az akciófilmek dinamikája nélkül, története azonban annál ijesztőbb, minél inkább a félelemkeltés eszközeit tudatosan használó és kihasználó bosszúállóról és nem a varázsszóra legyőzhetetlenné váló mesebeli lovagról akar szólni. A szülei meggyilkolásának traumáját cipelő fiú fekete meséjének legfőbb vonzereje nem a kötelező zsánerelemek példás felvonultatásában, hanem a háztetőkön közlekedő figura szokatlan földhözragadtságában rejlik. Ennek az alaknak több a rokon vonása Frankenstein szörnyetegével, mint a happy endre programozott hőstípusokkal. Nolan jóvoltából félelmetes családbarát hős született: egy ön- és közveszélyes teremtmény, aki remélhetőleg a folytatásokban sem fog időseket kísérgetni a zebrákon.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.