Dokumentumfilm

Citizenfour

Film

A négyes számú állampolgár bejelentkezik. Felkeres egy újságírót és egy filmest. A négyes számú állampolgár azt állítja, hogy magas beosztású adatelemző, és bizonyítékai vannak a kormány teljes népességet megfigyelő projektjeiről. Ő pedig szivárogtatni akar. Bujkál, kódolt üzeneteket küld, zárt rendszereken kommunikál. Paranoiája nehezen érthető szeszélynek tűnik, majd velőtrázóan megokoltnak. Az újságíró hatalmas mennyiségű titkosított dokumentumot kap kézbe. Az adatok napvilágra kerülnek, az újságíró és a filmes nem térhet vissza az USA-ba, a négyes számú állampolgár menedékjogok és országok közt lavíroz. Nem, ez nem egy Le Carré-regény adaptációja, ez egy dokumentumfilm, a filmes Laura Poitras, az új­ság­író Glenn Greenwald, a négyes számú állampolgár pedig Edward Snowden. Az alig 30 éves férfi, aki rengeteg információt adott ki az NSA (Nemzetbiztonsági Ügynökség) átfogó megfigyelési programjairól, hogy az USA kormánya miként rögzít, raktároz és tesz kereshetővé minden adatot az állampolgárokról, és nemcsak a sajátjairól. Globális megfigyelés alatt tartja az internetes és telefonos kommunikációt, nem ment ez alól se a Google, se a Skype, se a Microsoft. Mindennek a napvilágra kerülése 8 nap alatt zajlott, egy hongkongi szállodaszobában – itt forgott Poitras filmje. Szinte játékfilmszerű a feszültség éreztetése, monodráma és elemi szorongás. A megkeresett újságírók kezdeti szkepticizmusa gyorsan fordul át megdöbbenésbe. A hihetetlen és elképzelhetetlen nagyságrendek, a várható kormányzati reakciók latolgatása valóban kémfilmeket idéz. A kimondatlan – ezért eltehetnek-e minket láb alól – kérdés a levegőben lóg. Jól fókuszált a film: az „ügy” bemutatása, és nem Snowden hőssé emelése a tét. Éppen ezért jót tett volna némi árnyaltság. Némi kritikai él és a felelősség értékelése, egy lépés távolságtartás.

A Cinefil Co és a magyarhangya bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.