Dokumentumfilm

Citizenfour

Film

A négyes számú állampolgár bejelentkezik. Felkeres egy újságírót és egy filmest. A négyes számú állampolgár azt állítja, hogy magas beosztású adatelemző, és bizonyítékai vannak a kormány teljes népességet megfigyelő projektjeiről. Ő pedig szivárogtatni akar. Bujkál, kódolt üzeneteket küld, zárt rendszereken kommunikál. Paranoiája nehezen érthető szeszélynek tűnik, majd velőtrázóan megokoltnak. Az újságíró hatalmas mennyiségű titkosított dokumentumot kap kézbe. Az adatok napvilágra kerülnek, az újságíró és a filmes nem térhet vissza az USA-ba, a négyes számú állampolgár menedékjogok és országok közt lavíroz. Nem, ez nem egy Le Carré-regény adaptációja, ez egy dokumentumfilm, a filmes Laura Poitras, az új­ság­író Glenn Greenwald, a négyes számú állampolgár pedig Edward Snowden. Az alig 30 éves férfi, aki rengeteg információt adott ki az NSA (Nemzetbiztonsági Ügynökség) átfogó megfigyelési programjairól, hogy az USA kormánya miként rögzít, raktároz és tesz kereshetővé minden adatot az állampolgárokról, és nemcsak a sajátjairól. Globális megfigyelés alatt tartja az internetes és telefonos kommunikációt, nem ment ez alól se a Google, se a Skype, se a Microsoft. Mindennek a napvilágra kerülése 8 nap alatt zajlott, egy hongkongi szállodaszobában – itt forgott Poitras filmje. Szinte játékfilmszerű a feszültség éreztetése, monodráma és elemi szorongás. A megkeresett újságírók kezdeti szkepticizmusa gyorsan fordul át megdöbbenésbe. A hihetetlen és elképzelhetetlen nagyságrendek, a várható kormányzati reakciók latolgatása valóban kémfilmeket idéz. A kimondatlan – ezért eltehetnek-e minket láb alól – kérdés a levegőben lóg. Jól fókuszált a film: az „ügy” bemutatása, és nem Snowden hőssé emelése a tét. Éppen ezért jót tett volna némi árnyaltság. Némi kritikai él és a felelősség értékelése, egy lépés távolságtartás.

A Cinefil Co és a magyarhangya bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.