Film

Csábítunk és védünk

  • - kg -
  • 2015. június 14.

Film

Hollywoodban nincs szexizmus (de igény az volna rá), ezért aki azt állítja, hogy Kolumbia szépének, Sofía Vergarának a melle a 3D határait súrolja a Csábítunk és védünk című hollywoodi akciókomédiában, noha a film alig 2D, az pusztán tényt állapít meg, és egy technikai érdekességre hívja fel a figyelmet, és nem a nyálát csorgatja. Hogy kilegyen a furcsa pár, a spanyol ajkú kolumbiai-amerikai szépséghez egy nálánál két fejjel alacsonyabb, hajdan szöszi, de ma már csak szimplán szőke színésznőt csatoltak: a karót nyelt rendőrnőt Reese Witherspoon alakítja – ő a bénácska Hacsekné a bombázó Sajóné mellett. Maga a film körülbelül olyan vicces, mint amikor kendővel bekötött hajú, meglett férfiak játszottak vidéki anyókákat partvissal kezükben a nyolcvanas évek hazai kabarétréfáiban – bár ennek a műsorszámnak is megvannak nyilván a maga mesterei, de ugyanúgy nehéz jól kijönni a dologból, mint mikor Reese és Sofía a menstruáció lefolyását ismerteti keverék nyelven, majd nem sokkal ezután egy redneck motoros bár férfivécéjének ablakán keresztül igyekeznek kereket oldani. Vagy amikor szorult helyzetükben leszbikus csókot rögtönöznek, és egy déli tahó puskával ellőtt ujjával hadonásznak. Az ellőtt ujj vagy az Oscar-díjas Witherspoon szájából elhangzó „popóbe be” szókapcsolat a film kreatívabb pillanatai közé tartoznak – ilyenkor már-már alulról súroljuk az olyan hasonszőrű produkciók, mint az Exférj újratöltve vagy A szingli fejvadász színvonalát. De csak ritkán jutunk ilyen magasba.

A Fórum Hungary filmje

alá

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.