Csak magyar cigányokat ne! – Betiltott filmek a CineFesten

Film

Politikai konfliktusok elkerülése miatt, biztonsági okokból, vagy egyszerűen csak szakmai megfontolásból nem lehet roma tematikájú film a CineFesten. A DunaDOCK műhely kiszáll, a CineFest magyarázkodik.

Betiltották a cigány témájú filmeket a Jameson CineFest–Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon, ezért a DunaDOCK filmesműhely szeptemberben nem tartja meg MasterClass programját, amelyre idén is szakmai kritériumok alapján válogattak nemzetközileg elismert külföldi és magyar dokumentumfilmeket. „Legnagyobb meglepetésünkre kiderült, hogy a CineFest csak akkor tud helyet adni szakmai programunknak, ha abban – terveinkkel ellentétben – nem szerepel magyarországi roma témájú film, vagy ha mégis, akkor az érintett filmek címe, tartalma és alkotóik nem lehetnek feltüntetve a fesztivál hivatalos programjában és semmilyen egyéb nyilvános fórumon” – tudatta közleményében a DunaDOCK csapata, Böjte Ágnes, Groó Diana, Trencsényi Klára és Ugrin Julianna.

A CineFest vezetősége azzal indokolta döntését, hogy a filmfesztivált idén az önkormányzati választások előtt rendezik, „így a politikai konfliktusok elkerülése végett, és biztonsági okokból nem vállalnak semmilyen magyarországi roma témájú filmvetítést, sőt a szokásos roma programjukat sem tartják meg”. Ezen állításokat szerdán Bíró Tibor, a filmfesztivál igazgatója több médiumnak is cáfolta, azonban tegnap már nem volt hajlandó kérésünkre megtenni ugyanezt, elmondása szerint egy MTI-közleményben adnak hírt a CineFestet érintő kényes kérdésről. Bíró a Népszabadságnak kategorikusan cáfolta a DunaDOCK közleményében megjelenteket, felidézte, hogy idén is tárgyaltak a DunaDOCK csapatával, de nem tudtak megegyezni a workshop tematikájáról.

false

A fesztiváligazgató azt kérte, hogy csak olyan roma tematikájú filmet hozzanak, ami aktuális, illetve pozitív hangvételű – ezzel harcolva a régióban különösen erős negatív cigánykép ellen, s mindez igazodjon a fesztivál hét éve tartó Roma-Kép programjához, amelynek keretében idén is öt, miskolci romákról készült portréfilmet vetítenek majd le. Mindebből az derül ki, hogy a programba kerülő, roma tematikájú film akkor „megfelelő”, ha elég pozitív hangvételű, tán kellőképpen vidám is, de feltételezzük, az se baj, ha esetleg zenés…

A DunaDOCK csapata ragaszkodott eredeti elképzeléséhez, ezért az egyeztetések során elhangzottak miatt – amelyen a fesztiváligazgatón kívül részt vett Madaras Péter programigazgató is, s együttesen kifogásoltak konkrétan két roma témájú filmet – úgy döntöttek, hogy ilyen feltételekkel nem vállalják a CineFesten való részvételt. A DunaDOCK programjában 6 film szerepelt volna: 4 külföldi, amelyek között van spanyol, izraeli és lengyel is, ezek egyike sem romatémájú, és 2 magyar, egy klasszikus, Schiffer Pál Cséplő Gyuri (1978) című filmje, a másik pedig „egy nemzetközi fesztiválokat megjárt, friss dokumentumfilm”, amely információink szerint és kizárásos alapon (is) csak a Hajdú Eszter rendezte Ítélet Magyarországon lehetett volna.

E kettő történetesen roma témájú, és ha csak az utóbbi napok történéseit nézzük, nem csoda, hogy a filmfesztivál, ha tehetné, védőburkot vonna maga köré. Előbb a roma holokauszt emléknapján mondta Balog Zoltán, hogy Magyarországról nem deportáltak cigányokat, csak Ausztriából, Miskolcon pedig megkezdődtek a számozott utca – főként cigány – lakóinak kitelepítései, többek között a futballstadion építési munkálatai miatt, ugyanis kell a hely a parkolónak. Ráadásul a névadó whiskeymárka mellett a fesztivál fő támogatója a Balog vezette Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), a Nemzeti Kulturális Alap (NKA), a Magyar Nemzeti Filmalap – amely a DunaDOCKnak is 3 millió forint támogatást nyújtott –, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és Miskolc polgármesteri hivatala.

„A négy külföldinél semmi baj nem merült fel, de a két roma tematikájúra rá lett mutatva, hogy ezek nem felelnek meg, mert magyarországi roma témájúak. Amikor azt kérdeztük, hogy mi van, ha a külföldi filmek között is van roma témájú, azt a választ kaptuk, hogy azok lehetnek, csak a magyar nem. Erre nem tudok mit mondani, tényleg nincs is mit ezen ragozni – mondta Groó Diana, a DunaDOCK egyik tagja. – Nevetséges, hogy a mi roma programunkról meg az ő roma programjukról esik szó. Kikérjük magunknak, ugyanis a DunaDOCK nem roma program, hanem egy szakmai műhely, ahol nem etnikai tartalom alapján válogatjuk a vetíteni kívánt filmeket, hanem kizárólag szakmai alapon. Workshopról meg vetítésről beszélnek, pedig a MasterClass lényege, hogy filmeket vetítünk, amelyek alkotóit meghívjuk, a vendégek pedig előadást tartanak szakmai szempontok alapján.”

A DunaDOCK szerint személyes sérelmekről szó sincs, etikai kérdésről viszont annál inkább. Ezt bizonyítja (talán) az is, hogy mindeközben megkezdődött a fesztivál személyenkénti bojkottja, Vodál Vera, a CineFest kisjátékfilmes előzsűrijének tagja tette közzé nyilatkozatát, amelyben tudatja, hogy „a DunaDOCK szakmai programja kapcsán kialakult helyzet miatt nem tartok igényt az előzsűrizésért felajánlott honoráriumra, és nem kívánok részt venni a 2014-es CineFesten, továbbá minden ismerősömet a fesztivál bojkottjára buzdítom. Legalábbis azokat, akik hisznek az – Európai Unió Média Programja (a fesztivál egyik fő támogatója) által is képviselt – európai normákban és értékekben, továbbá a szakmai alapon történő kultúrafinanszírozásban.” Sőt már a Magyar Filmművészek Szövetsége is hangot adott nemtetszésének:

„A leghatározottabban tiltakozunk a rasszista, kirekesztő alapú politikai cenzúra ellen, szolidaritásunkat fejezzük ki a DunaDOCK-ot szervező fiatal kollégáinkkal, és erre szólítjuk fel a Jameson CineFest programjaiba meghívott magyar és külföldi filmeseket is.”

Közben persze a CineFest is észbe kapott, és visszautasította a rasszista vádakat. „Nem érzünk lelkiismeret-furdalást azért, mert nem hallgattunk, de nagyon sajnáljuk, mert a DunaDOCK összes tagja nagyon szerette ezt a fesztivált. Mi hisszük, hogy a dokumentumfilm olyan médium, amely segíti az egymás iránti empátiát, és elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy független filmes szakmai program szabadságát korlátozhatja az aktuálpolitika” – mondta Groó Diana. Talán nem ártana, ha a CineFest szervezői is tüzetesen átgondolnák, miért is csinálják ezt az egészet.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.