Csak magyar cigányokat ne! – Betiltott filmek a CineFesten

Film

Politikai konfliktusok elkerülése miatt, biztonsági okokból, vagy egyszerűen csak szakmai megfontolásból nem lehet roma tematikájú film a CineFesten. A DunaDOCK műhely kiszáll, a CineFest magyarázkodik.

Betiltották a cigány témájú filmeket a Jameson CineFest–Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon, ezért a DunaDOCK filmesműhely szeptemberben nem tartja meg MasterClass programját, amelyre idén is szakmai kritériumok alapján válogattak nemzetközileg elismert külföldi és magyar dokumentumfilmeket. „Legnagyobb meglepetésünkre kiderült, hogy a CineFest csak akkor tud helyet adni szakmai programunknak, ha abban – terveinkkel ellentétben – nem szerepel magyarországi roma témájú film, vagy ha mégis, akkor az érintett filmek címe, tartalma és alkotóik nem lehetnek feltüntetve a fesztivál hivatalos programjában és semmilyen egyéb nyilvános fórumon” – tudatta közleményében a DunaDOCK csapata, Böjte Ágnes, Groó Diana, Trencsényi Klára és Ugrin Julianna.

A CineFest vezetősége azzal indokolta döntését, hogy a filmfesztivált idén az önkormányzati választások előtt rendezik, „így a politikai konfliktusok elkerülése végett, és biztonsági okokból nem vállalnak semmilyen magyarországi roma témájú filmvetítést, sőt a szokásos roma programjukat sem tartják meg”. Ezen állításokat szerdán Bíró Tibor, a filmfesztivál igazgatója több médiumnak is cáfolta, azonban tegnap már nem volt hajlandó kérésünkre megtenni ugyanezt, elmondása szerint egy MTI-közleményben adnak hírt a CineFestet érintő kényes kérdésről. Bíró a Népszabadságnak kategorikusan cáfolta a DunaDOCK közleményében megjelenteket, felidézte, hogy idén is tárgyaltak a DunaDOCK csapatával, de nem tudtak megegyezni a workshop tematikájáról.

false

A fesztiváligazgató azt kérte, hogy csak olyan roma tematikájú filmet hozzanak, ami aktuális, illetve pozitív hangvételű – ezzel harcolva a régióban különösen erős negatív cigánykép ellen, s mindez igazodjon a fesztivál hét éve tartó Roma-Kép programjához, amelynek keretében idén is öt, miskolci romákról készült portréfilmet vetítenek majd le. Mindebből az derül ki, hogy a programba kerülő, roma tematikájú film akkor „megfelelő”, ha elég pozitív hangvételű, tán kellőképpen vidám is, de feltételezzük, az se baj, ha esetleg zenés…

A DunaDOCK csapata ragaszkodott eredeti elképzeléséhez, ezért az egyeztetések során elhangzottak miatt – amelyen a fesztiváligazgatón kívül részt vett Madaras Péter programigazgató is, s együttesen kifogásoltak konkrétan két roma témájú filmet – úgy döntöttek, hogy ilyen feltételekkel nem vállalják a CineFesten való részvételt. A DunaDOCK programjában 6 film szerepelt volna: 4 külföldi, amelyek között van spanyol, izraeli és lengyel is, ezek egyike sem romatémájú, és 2 magyar, egy klasszikus, Schiffer Pál Cséplő Gyuri (1978) című filmje, a másik pedig „egy nemzetközi fesztiválokat megjárt, friss dokumentumfilm”, amely információink szerint és kizárásos alapon (is) csak a Hajdú Eszter rendezte Ítélet Magyarországon lehetett volna.

E kettő történetesen roma témájú, és ha csak az utóbbi napok történéseit nézzük, nem csoda, hogy a filmfesztivál, ha tehetné, védőburkot vonna maga köré. Előbb a roma holokauszt emléknapján mondta Balog Zoltán, hogy Magyarországról nem deportáltak cigányokat, csak Ausztriából, Miskolcon pedig megkezdődtek a számozott utca – főként cigány – lakóinak kitelepítései, többek között a futballstadion építési munkálatai miatt, ugyanis kell a hely a parkolónak. Ráadásul a névadó whiskeymárka mellett a fesztivál fő támogatója a Balog vezette Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), a Nemzeti Kulturális Alap (NKA), a Magyar Nemzeti Filmalap – amely a DunaDOCKnak is 3 millió forint támogatást nyújtott –, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és Miskolc polgármesteri hivatala.

„A négy külföldinél semmi baj nem merült fel, de a két roma tematikájúra rá lett mutatva, hogy ezek nem felelnek meg, mert magyarországi roma témájúak. Amikor azt kérdeztük, hogy mi van, ha a külföldi filmek között is van roma témájú, azt a választ kaptuk, hogy azok lehetnek, csak a magyar nem. Erre nem tudok mit mondani, tényleg nincs is mit ezen ragozni – mondta Groó Diana, a DunaDOCK egyik tagja. – Nevetséges, hogy a mi roma programunkról meg az ő roma programjukról esik szó. Kikérjük magunknak, ugyanis a DunaDOCK nem roma program, hanem egy szakmai műhely, ahol nem etnikai tartalom alapján válogatjuk a vetíteni kívánt filmeket, hanem kizárólag szakmai alapon. Workshopról meg vetítésről beszélnek, pedig a MasterClass lényege, hogy filmeket vetítünk, amelyek alkotóit meghívjuk, a vendégek pedig előadást tartanak szakmai szempontok alapján.”

A DunaDOCK szerint személyes sérelmekről szó sincs, etikai kérdésről viszont annál inkább. Ezt bizonyítja (talán) az is, hogy mindeközben megkezdődött a fesztivál személyenkénti bojkottja, Vodál Vera, a CineFest kisjátékfilmes előzsűrijének tagja tette közzé nyilatkozatát, amelyben tudatja, hogy „a DunaDOCK szakmai programja kapcsán kialakult helyzet miatt nem tartok igényt az előzsűrizésért felajánlott honoráriumra, és nem kívánok részt venni a 2014-es CineFesten, továbbá minden ismerősömet a fesztivál bojkottjára buzdítom. Legalábbis azokat, akik hisznek az – Európai Unió Média Programja (a fesztivál egyik fő támogatója) által is képviselt – európai normákban és értékekben, továbbá a szakmai alapon történő kultúrafinanszírozásban.” Sőt már a Magyar Filmművészek Szövetsége is hangot adott nemtetszésének:

„A leghatározottabban tiltakozunk a rasszista, kirekesztő alapú politikai cenzúra ellen, szolidaritásunkat fejezzük ki a DunaDOCK-ot szervező fiatal kollégáinkkal, és erre szólítjuk fel a Jameson CineFest programjaiba meghívott magyar és külföldi filmeseket is.”

Közben persze a CineFest is észbe kapott, és visszautasította a rasszista vádakat. „Nem érzünk lelkiismeret-furdalást azért, mert nem hallgattunk, de nagyon sajnáljuk, mert a DunaDOCK összes tagja nagyon szerette ezt a fesztivált. Mi hisszük, hogy a dokumentumfilm olyan médium, amely segíti az egymás iránti empátiát, és elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy független filmes szakmai program szabadságát korlátozhatja az aktuálpolitika” – mondta Groó Diana. Talán nem ártana, ha a CineFest szervezői is tüzetesen átgondolnák, miért is csinálják ezt az egészet.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.