Csak egy konstrukció (Michael Haneke filmrendező)

  • - sissova -
  • 1998. november 19.

Film

Mára már törvényszerű, hogy Hollywoodért elég a sarki plazába menni, Ausztria filmművészete pedig még a gyakori határátlépők számára sem érdekes. Pedig van ott egy eurotarantino, akinek a nevével az utóbbi időben magát az osztrák filmet szeretik azonosítani. Michael Haneke, a Benny videója, A hetedik kontinens, a 71 töredék a véletlen kronológiájából és még minimum másik tíz filmalkotás rendezője különös kegyetlenséggel intézi el a valóságot, és nagyon zavaró történetvezetéssel értelmezi újra. Éppen ezért nem vonz tömegeket. Retrospektív sorozata az elmúlt héten volt látható az Örökmozgóban. Egyik filmjének vetítése alatt sikerült beszélgetnünk vele, és e beszélgetés során többször is tudomásunkra hozta, hogy kevéssé érdeklik a homlokára ragasztott címkék, inkább csak egy konstrukciót kínálna, amiről reméli, hogy némelyek számára befogadható.
Mára már törvényszerű, hogy Hollywoodért elég a sarki plazába menni, Ausztria filmművészete pedig még a gyakori határátlépők számára sem érdekes. Pedig van ott egy eurotarantino, akinek a nevével az utóbbi időben magát az osztrák filmet szeretik azonosítani. Michael Haneke, a Benny videója, A hetedik kontinens, a 71 töredék a véletlen kronológiájából és még minimum másik tíz filmalkotás rendezője különös kegyetlenséggel intézi el a valóságot, és nagyon zavaró történetvezetéssel értelmezi újra. Éppen ezért nem vonz tömegeket. Retrospektív sorozata az elmúlt héten volt látható az Örökmozgóban. Egyik filmjének vetítése alatt sikerült beszélgetnünk vele, és e beszélgetés során többször is tudomásunkra hozta, hogy kevéssé érdeklik a homlokára ragasztott címkék, inkább csak egy konstrukciót kínálna, amiről reméli, hogy némelyek számára befogadható.

MaNcs: Úgy tapasztaltam, hogy a mozinéz›k elég nehezen heverik ki a filmjeire jellemző szokatlan történetmondást. Általában ilyen meglepetéssel fogadja a műveit a közönség?

Michael Haneke: Örülnék neki. A tévéfilmjeim általában megfelelnek a normál mozifelfogásnak, viszont a mozifilmjeim magának a médiának a reflexiói. Talán ezért gyakorolnak szokatlanabb hatást a közönségre, akik inkább a mainstreamet szokták meg, illetve azt szeretik. Nemcsak itt, azt hiszem, mindenhol fenntartásokkal fogadnak.

MaNcs: Gondolom, a médiához való viszonya és a filmjeiben zajló durvaságok miatt emlegetik eurotarantinóként nálunk.

MH: Nem érzem jól magam, ha vele hasonlítanak össze. Nagyon tehetséges filmkészítő, de nem azonos talajon mozgunk. Ha valakivel összehasonlítanám magam, akkor más jut eszembe; mondjuk Bresson filmjeit nagyon szeretem. Mindössze két olyan filmet készítettem, ahol az erőszak a központi téma, ez a munkámnak csak egyik aspektusa, és nem szeretném, ha beskatulyáznának miatta. A filmjeim nagy részében nem elsősorban erőszakról van szó.

MaNcs: A médiával és hatásaival viszont minden filmjében foglalkozik.

MH: Nincs napjainknak olyan művészeti formája, amely ne érezné úgy, hogy magában az alkotásban kellene reflektálnia önmagát, tehát a médiát. Nincs olyan regény, amelyet komolyan lehet venni ma, ha nem ezzel foglalkozik. Csak a mainstream mozikészítők élnek még a múlt században. Ha művészfilmet akar csinálni az ember, akkor erre a fajta reflexióra szükség van.

MaNcs: Lehet azt mondani, hogy filmjeiben negatívan ítéli meg a média hatását?

MH: A negatív azért erős lenne. Ha szóba kerül az értékelés, akkor mindig nehéz helyzetben vagyok. A valóságtól való eltávolítás, amit a médiában észlelünk, valóban veszélyeket rejt magában. Az életünkből mindent elűztünk, ami kellemetlen. A haldoklók bekerülnek a kórházba, az öregeket otthonokba dugják, és semmilyen valóságos dolog nem játszódik le a szemünk előtt. Ellenben ezek a rossz dolgok megjelennek képként a képernyőn, és az már nem realitás. A realitás, ami a kép mögött van, az nagyon különböző formákat vehet föl. A mai társadalomnak igen reális veszélye ez, épp ezért a filmjeimben kritikus álláspontot foglalok el ezzel kapcsolatban, de ez maga nem kritika, csupán ténymegállapítás.

MaNcs: Akkor is túlzok, ha azt mondom, hogy a szereplőinek nincsenek igazából döntési lehetőségei?

MH: Így is lehet értelmezni, nincs kifogásom ellene. Az életünk elidegenedésének okai sokkal sokrétűbbek, mint azt mediálisan ábrázolni lehetne, de azt hiszem, a médiának döntő része van benne. Nem arról van szó, hogy meg kéne akadályozni, hogy a média ilyen legyen, mert az lehetetlenség volna, csak egyszerűen rá kell mutatnunk valamire, meg kell állapítanunk valamit.

MaNcs: Meggyőződéses moralista?

MH: Ha azt értjük a moralistán, hogy felemelt mutatóujjal, tanító bácsisan magyaráz, akkor nem; de ha az esztétikai morál azt jelenti, hogy a nézőket ugyanolyan komolyan vesszük, mint magunkat, akkor igenis morális filmcsinálónak tartom magam. Nekem mindegy, hogy milyen címkét ragasztanak a homlokomra. Mindenki, aki egy történetet leír, vagy formába önt, az állást is foglal, és ha az ember a társadalom sebeire teszi a kezét, akkor nyilván kritikus lesz. Ha kritizálunk, akkor az elsősorban az adott társadalom status quója ellen irányulhat. Egy film nem lehet művészeti alkotás, ha ezzel a status quóval egyetért.

MaNcs: Feltűnően kevés párbeszédet alkalmaz, a színészek gesztusai, illetve a gesztusok hiánya ellenben nagyon meggyőző. Ez egy következetesen végiggondolt technika?

MH: Attól függ, milyen a téma. Tény, hogy az emberek között egyre rosszabb a kommunikáció; a filmjeimben ezt úgy próbálom meg kifejezni, hogy szótlanok a szereplők, vagy szegényes a dialógus, ami a mélyebb kommunikációhiányra utal. Ha a filmjeim fölé gyűjtőnevet vagy címszót szeretnénk rakni, akkor az valami olyasmi lenne, mint "fokozódó kommunikációképtelenség". A dialógus hiánya persze nem azt jelenti, hogy nincsenek érzéseink. A kérdés az, hogy mennyire vagyunk képesek az érzéseinket közvetíteni a másik számára. Az ember a saját életében is megéri, hogy egy kapcsolatában lezajló vitát egy harmadik, azaz a kívülálló sokkal jobban megért. Ezt szeretném érzékeltetni a film által. A moziban a nézőnek kell kívülállónak lennie, pontosan tudnia, hogy mit akarnak a vásznon.

MaNcs: Hogyan választja ki a színészeit? Amatőrök vagy profik vannak többségben?

MH: Vannak amatőr színészek is, de az első garnitúra elsősorban színházi színészekből tevődik össze, mert ők képesek arra, hogy szélsőséges érzelmeket eljátszanak. Majdnem minden filmben színészek, viszonylag ismert német színészek játsszák a főszerepeket. Német nyelvterületen szerintem nincs is olyan színész, aki megérdemelné a filmszínész címet.

MaNcs: A gyermekszereplőknek osztja a legkegyetlenebb szerepeket. Nem veszélyes terület ez?

MH: Mindig izgat, hogy meg tudom-e csinálni velük, amit elképzeltem. Másrészt az ártatlanságukat is meg kell őrizni. Majdnem mindegyik filmben szerepelnek gyermekek, és mind nagyon élvezi a munkát. A hetedik kontinensben szereplő kislány komoly szerepet játszik, és ő lepett meg először azzal, hogy látni akarta a kész filmet. A mamáját kérdeztem, hogy szerinte jó lesz-e ez, és ő nem ellenkezett. A kislány viszont, aki ott feszített az első sorban, a bemutató végére már az édesanyja ölében ült, így hatott rá a film. Ettől kicsit megijedtem. Fontos, hogy a nagyobb összefüggéseket ne kelljen átlátniuk, arra még nem érettek. Nehezebb, de izgalmasabb velük dolgozni, mint a felnőttekkel. Olyan őszinték, olyan életrevalók. Ha egy gyerek tehetséges, akkor sokkal jobb, mint egy profi művész, de ha nem, akkor semmit sem lehet vele csinálni.

MaNcs: Biztos tartanék attól, hogy felnőttkorában megvádol majd, hogy mit tettem vele.

MH: A Benny videója főszereplője már felnőttként is játszik egy filmemben, ő most sem színész, hanem zenész, de nagyon tehetséges, és úgy látom, nem okozott neki gondot a gyermekkori filmezés.

MaNcs: Minek alapján választja ki ezeket a különleges élethelyzeteket?

MH: Ez a tizenkét pontos kérdés. Aki erre tud válaszolni, az jeles rendező. A történetek, amiket én elmesélek, végül is mind ismertek. Kinyitok egy újságot, és van benne húsz ötlet, attól függ, mit csinálok velük.

MaNcs: Nagyon általánosak a helyszínei, nem tudnám megmondani róluk, hogy osztrák városok.

MH: Persze, mert nem látszanak bennük a turistás klisék. Egy hollywoodi rendező valószínűleg ezeket ragadná meg először. Ezek az attrakciók nem fontosak a közérzethez. Jó sok évvel ezelőtt, amikor Párizsban forgattam, nagyon kellett igyekeznem, hogy véletlenül se a híres várost mutassam be. Megpróbálom nem lokalizálni a filmeket, mert nemzetközi érvényűek a mondandóim, az iparosodott világról szólnak. Próbálok segíteni a nézőnek az azonosulásban.

MaNcs: Semmilyen speciálisan osztrák életérzés nem foglalkoztatja?

MH: Egy adott ország polgárának nagyon nehéz leírnia, mit érez a környezetével kapcsolatban. Amikor külföldön járok, mindig az osztrák irodalommal együtt emlegetik a filmjeimet, hogy olyan nyomasztók, mint Thomas Bernhard meg a többiek. Ilyen keserű volna az egész ország? Nem éreztem ezt, de érdekel, hogy miért érzik mások. A személyes magyarázatom talán annyi, hogy az osztrákok világbajnokok abban, hogyan lehet dolgokat a szőnyeg alá söpörni, és a művészeiknek meg kell próbálni kicsit hangosabban panaszkodni, hogy meghallják őket. Talán ez az oka annak, hogy a kortárs osztrák művészet ilyen agresszív. Ezek viszont olyan interpretációk, amelyeknek a társaságában nem érzem jól magam. Az önértelmezés pedig egy kalap szart sem ér.

- sissova -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.