Dokumentumfilm

Csillaghálóban

  • Gera Márton
  • 2016. február 7.

Film

Máig publikálatlan fotók, temérdek új információ Pilinszkyről egy kicsit kusza dokumentumfilmben.

Mispál Attila rajong Pilinszkyért, el is végezte a szükséges kutatói munkát, bejárta Párizst, Londont, és nagyjából mindenkit megszólaltatott, akinek bármi köze volt a költőhöz. Az eredmény magáért beszél: az egyik pillanatban még Kocsis Zoltán mesél arról, hogy mennyire magányos lélekről is volt szó, és mekkora menedék volt neki Bach zenéje, majd jön egy londoni barát, aki elmeséli, mennyire megrendítő pillanat volt, amikor megkérte Pilinszky, miután kirabolták, hogy simogassa. Leginkább arról van szó, hogyan keresett ez a depresszióra hajlamos művész menedéket mindenkiben, de emellett meglátjuk azt is, hogy milyen lehetett abban az időben itthon: a költő gyakran nem is feküdt le, mert attól félt, hogy bármelyik pillanatban jöhet érte a fekete autó. Közben publikálatlan felvételeket mutogatnak, de a tanulság csak annyi, hogy Pilinszky fotográfusnak sem volt utolsó, csodálatos érzékkel örökítette meg a korabeli Párizs életét.

Szóval, mi a probléma?

Nos, leginkább az, hogy Mispál mintha az irodalomtörténészek házi videotékájába szánta volna e dokumentumfilmet. Hiába a megannyi érdekes információ, ha egyszerűen nincs semmilyen ívük, csak ugrálunk térben és időben. A néző néha nem ért ezt-azt, hogyan jutottunk el például Robert Wilson színházáig. Ráadásul a rendező sok esetben nem mondja meg, hogy ki is épp a megszólaló, és ez nem Lator László vagy Takács Zsuzsa esetében probléma, hanem a laikusok előtt ismeretlen nyilatkozóknál.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.