Dokumentumfilm

Csillaghálóban

  • Gera Márton
  • 2016. február 7.

Film

Máig publikálatlan fotók, temérdek új információ Pilinszkyről egy kicsit kusza dokumentumfilmben.

Mispál Attila rajong Pilinszkyért, el is végezte a szükséges kutatói munkát, bejárta Párizst, Londont, és nagyjából mindenkit megszólaltatott, akinek bármi köze volt a költőhöz. Az eredmény magáért beszél: az egyik pillanatban még Kocsis Zoltán mesél arról, hogy mennyire magányos lélekről is volt szó, és mekkora menedék volt neki Bach zenéje, majd jön egy londoni barát, aki elmeséli, mennyire megrendítő pillanat volt, amikor megkérte Pilinszky, miután kirabolták, hogy simogassa. Leginkább arról van szó, hogyan keresett ez a depresszióra hajlamos művész menedéket mindenkiben, de emellett meglátjuk azt is, hogy milyen lehetett abban az időben itthon: a költő gyakran nem is feküdt le, mert attól félt, hogy bármelyik pillanatban jöhet érte a fekete autó. Közben publikálatlan felvételeket mutogatnak, de a tanulság csak annyi, hogy Pilinszky fotográfusnak sem volt utolsó, csodálatos érzékkel örökítette meg a korabeli Párizs életét.

Szóval, mi a probléma?

Nos, leginkább az, hogy Mispál mintha az irodalomtörténészek házi videotékájába szánta volna e dokumentumfilmet. Hiába a megannyi érdekes információ, ha egyszerűen nincs semmilyen ívük, csak ugrálunk térben és időben. A néző néha nem ért ezt-azt, hogyan jutottunk el például Robert Wilson színházáig. Ráadásul a rendező sok esetben nem mondja meg, hogy ki is épp a megszólaló, és ez nem Lator László vagy Takács Zsuzsa esetében probléma, hanem a laikusok előtt ismeretlen nyilatkozóknál.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.