"Még mindig kívánják egymást" - Richard Linklater filmrendező

Film

A hazai mozikban is látható a Before-trilógia harmadik része, a Mielőtt éjfélt üt az óra - Berlinben találkoztunk az alkotójával.

Magyar Narancs: Tényleg aktív áloméletet folytat, még a dialógusokat is alvás közben "írja"?

Richard Linklater: Sok ember számára misztikus vagy spirituális jelentésük van az álmoknak - sokáig én is így voltam ezzel. Aztán valamikor 2000 elején Az élet nyomában című filmemet készítettem elő, tudja, azt, amelyik a tudatos álmokról szól, amikor álmodás közben az ember tudatában van annak, hogy álmodik... Nos, amióta ennek a jelenségnek a tudományos hátterével foglalkoztam, teljesen megváltoztam.

MN: Felfedezte ebbéli képességeit?

RL: Rájöttem, hogy befolyásolni tudom az álmot. Fantasztikus felfedezés volt. Csodálatos élmény, ahogy megszűnik tér és idő, bárhova eljuthatok, bárkivel találkozhatom. De van prózai oldala is: ha például valamilyen fontos tárgyalás előtt álomban meggyőzöm a partneremet, ez a valóságban is be szokott válni.

MN: Vagy úgy! Tizennyolc év telt el azóta, hogy Jesse és Céline a Budapestről Bécsre tartó vonaton találkozott. Magát mi vitte Bécsbe?

RL: Bécs volt az első európai város, ahova eljutottam, meghívtak egy fesztiválra, és bejött: megtetszettek az épületek, az emberek szívélyesek voltak.

MN: Most Görögországot választotta a Mielőtt éjfélt üt az órához. Miért?

RL: Túl kézenfekvő lett volna Párizsban folytatni, amikor amúgy is ott laknak. Szerettük volna kimozdítani őket valami érintetlen közegbe. Kellett a levegőbe valami szomorúság, lezárás-hangulat.

MN: Az első két rész izgalmát az a feszültség adta, hogy vajon összejönnek-e, vagy sem. Nos, összejöttek. Hiányzott ez nekünk?

false

RL: Sokkal könnyebb egy románc kezdetét vagy a végét megmutatni; nagyobb kihívásnak éreztük ennek a forgatókönyvnek a megírását. Hosszú ideig kerestük, kutattuk, hogyan lehet kifejezni a szerelem arcait az életútközép válsága környékén. Már nem úgy működnek a hormonjaid, ahogy szeretnéd, az idegrendszered is eléggé megtépázott a sok feszültségtől, felelősségtől, hajszától, megfelelési kényszertől.

MN: A Sundance fesztiváltól Berlinig szinte egyöntetű a kritikai vélemény, hogy a Mielőtt éjfélt üt az óra a sorozat legérettebb darabja. Az új Jelenetek egy házasságból.

RL: Jaj, ne már! Ilyen mélységeket ne gondoljunk bele. Ez egy romantikus film, az a trükkje, hogy a hősei még mindig kívánják egymást. A film maga pedig attól működik, hogy mindenki a saját személyes tapasztalatai, önértékelése, kapcsolata alapján alkot véleményt a látottakról. Ha valakinek éppen rossz sejtései vannak arról, hogy megcsalja a párja, az biztos, hogy sötétnek, pesszimistának látja a filmet. Ezzel szemben találkoztam olyan párokkal, akik éppen túlestek a párkapcsolati krízisen. Ők inkább pozitívnak ítélték meg a vásznon látottakat. Vicces és tragikus, hogy a legtöbb kapcsolat azon siklik ki, hogy kié az utolsó szó, kinek van igaza. Céline és Jesse "játéka" is erre megy ki.

MN: Úgy hírlik, a Mielőtt felkel a Nap önéletrajzi élményből született, egy philadelphiai lánnyal átbeszélgetett éjszaka után.

RL: Nem önéletrajzi egyik film sem, de mind tartalmaz személyes lenyomatokat. A philadelphiai lány esete szomorú történet. Valamikor a nyolcvanas évek végén találkoztunk egy buliban, ahonnan megszöktünk, és végigdumáltuk az éjszakát. Amikor kijött a film, kerestem, de nem reagált a hívásaimra. Később tudtam meg, hogy meghalt. Motorbalesetben.

MN: A többi filmnek is van ilyen személyes kapcsolódása?

RL: Egyebet sem teszek, csak figyelem magamat, a barátaimat, a körülöttem élők életét.

MN: Sokan feltételezik, hogy forgatókönyv ide vagy oda, főszereplői lazán improvizálnak a kamera előtt.

RL: Hallottam már olyan véleményeket, hogy ha színészek írják a forgatókönyvet, akkor a rendező kussol. Ez nem igaz. Túl komolyan vesszük a szakmánkat ahhoz, hogy ne tisztelnénk egymás munkáját, profizmusát. Persze jócskán alakul egy anyag a munkálatok során.

MN: A közönség szereti a figurákat egy az egyben megfeleltetni a színészeknek. Julie Delpy és Ethan Hawke sem titkolta, hogy a saját személyiségük kőkeményen benne van Jesse és Céline szerepében.

RL: Megkerülhetetlen a személyesség, az esendőség, a saját érzelmi tapasztalataink megfogalmazása, az érintettség. Közben meg mindketten nagy manipulátorok, éles nyelvű, észjárású színészek, akik minduntalan meg akarják győzni a másikat az igazukról. Olyanok, mint két bonyolult gyerek.

MN: Trilógiának lett beharangozva a történet. Elképzelhetetlen a folytatás?

RL: Én magam soha nem mondtam ilyet. Benne vagyok a folytatásban.

Mielőtt éjfélt üt az óra


Ki veszekszik? - ez itt a kérdés, és nem a lenni vagy nem lenni, de azért ez sem mellékes. Ismerjük a feleket, mint a rossz pénzt, hiszen cirka tízévente viszontlátjuk őket: Jesse és Céline veszekszik - láttuk őket szerelembe esni Bécsben poétikusan fiatalon (Mielőtt felkel a Nap), és láttuk őket immár kevésbé ruganyosan a Szajna-parton, amint megemberesedve ismét átdumáltak-átsétáltak egy napot (Mielőtt lemegy a Nap). Bájos walkie-talkie filmek voltak ezek, nem kevés filmtörténeti előképpel, ám ezek egyike sem olyan fontos, mint az a megfellebbezhetetlen tény, hogy Richard Linklater rendezőnek sikerült, ami csak kevés filmesnek: megkedveltetni két mozialakot.

false

És most itt van Jesse és Céline újra, órát lehetne igazítani hozzájuk, ha feltűnnek, az annyit jelent, már megint elment tíz év az életünkből. Meg persze az övékéből; azért is vannak itt, hogy számot adjanak a történtekről. Persze csak amúgy mellékesen, a walkie-talkie közben. Ezúttal Görögországból jelentkezünk, lehet, hogy Linklater itt kapott pénzt, s ezzel Woody Allen nyomdokaiba lépett, aki már rég Európában kalapozik, de az is lehet, hogy megalapozott, artisztikus döntésről van szó, noha a film játszódhatna bárhol a világon. Negyvenes pár két gyerekkel meg az előző házasságból származó harmadik körüli dilemmákkal: lehetnének te vagy én is - hazudja kegyesen a film, de persze nem lehetnénk, mert akik itt a szemünk láttára veszekszenek, az két improvizációra hajlamos sztár: Ethan Hawke és Julie Delpy (mint múltkor, most is írótársai a rendezőnek).

Ahogy a Jackass nyaktörő mutatványai előtt is ki kell írni, hogy gyerekek, meg ne próbáljátok odahaza, úgy itt sem ártott volna a figyelmeztetés: vigyázzatok, halandók, a ti családi kríziseitek soha nem lesznek olyan bájosak, flottak és szívhez szólók, mint ahogy azt Julie és Ethan csinálja. Mert remekül csinálják, szentigaz, azt a pici hazugságot meg simán elnézhetjük a filmnek, hogy itt két ember veszekszik. Nem kell csalódottan elengednünk Jesse és Céline kezét, a fickó fentebb megmondta: jöhet a negyedik andalgás is, s ez igen jó hír. A Mielőtt éjfélt üt az óra ugyanis a legjobb romantikus off-hollywoodi (független?) alkotás emberemlékezet óta.

- köves -

Forgalmazza az ADS Service


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.