Dokumentumfilm

Dolma lányai

Film

Idegen tárgyak, idegen színek ismeretlen jelentéssel, azt is mondhatnánk, hogy egzotikum. De szerencsére Miklós Ádám nepáli dokumentumfilmje sokkal közelebb megy, és sokkal érzékenyebben mutat meg dolgokat.

Valami egészen ismeretlent és ritkán elmeséltet: a buddhista szerzetesnők világát. Izgalmas és okos témaválasztás: egy változó, női és férfi nemi szerepeket boncolgató világban rákérdezni arra, hogyan csapódik le mindez egy eltérő szabályokon alapuló környezetben. Nehéz az értelmezés, de jó dinamikával, remekül eltalált közelikkel, ügyes atmoszférateremtéssel jó irányba halad a próbálkozás. (Még ha zavaró is néha egy-egy kevésbé jól szabott svenk vagy közelítés.) A katmandui szerzetesi életről persze keveset tudunk meg. Mintha ez már elvárt előzetes tudás lenne, de a néző kiindulópontja a filmtől még hiányos marad. A mű azt az érzetet kelti, hogy jó volna többet tudni ahhoz, hogy ráépítsünk minden egyebet. Bár a film kérdéseinek élességét így is érezzük: hogyan lehet a nyugati kultúrából beáramló modernséget egyeztetni a kolostori élet szabályaival? Érnek annyit a nők, mint a férfiak? Ha a társadalom kevesebbre tartja őket, az leképeződik a vallási hierarchiában is? Ha igen, mit kell azzal kezdeni? E kérdések teszik igazán erőssé a filmet: itt ugyanis (Katmanduban, a szerzetesközösségben, saját szerepmeghatározásukban és nő-férfi viszonyaikban) valami kétségtelenül változik. A nagy állandóság és az örök értékek között épp egy olyan momentumot kapott el a rendező, amikor a formálódást, változást tényleg látni lehet.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.