Dühösek voltunk - Lloyd Newson koreográfus

  • - sisso -
  • 2005. december 8.

Film

1986, a DV8 "fizikai színház" létrehozása óta alaposan átforgatta a kortárs tánc hagyományait. Most Just for Show című új előadásával turnézik. A magyar bemutató (Trafó, december 8-10.) alkalmából hívtuk fel Londonban.

1986, a DV8 "fizikai színház" létrehozása óta alaposan átforgatta a kortárs tánc hagyományait. Most Just for Show című új előadásával turnézik. A magyar bemutató (Trafó, december 8-10.) alkalmából hívtuk fel Londonban.

Magyar Narancs: Pszichológusnak készültél; hogy lettél mégis koreográfus, színházi provokátor?

Lloyd Newson: Tisztázzuk először, mit takar a provokátor kifejezés, aztán meg a koreográfus, mert ezek nagyon különböző dolgok. A provokáció nem szándékos, a koreográfus szót meg nem szeretem, mert az elmúlt években meglehetősen limitált jelentése lett. Inkább színházi rendező vagyok, és ennek a munkámnak a része a darab megírása meg a koreográfia készítése is. Ami pedig a provokációt illeti, mindössze annyi a bűnöm, hogy dolgozom, de olyan témákkal, amelyek gyakran elbizonytalanítanak, vagy szorongást keltenek bennem. Az abortuszról, a vallásról, a szexről, az AIDS-ről való beszélgetést már akkor is gyakran provokációnak érzi az ember, ha a barátaival beszélget róla.

MN: Húsz éve vagy a DV8 rendezője. Miben változott a társulat azóta?

LN: A kezdetekben nagyon dühösek voltunk, és fizikailag veszélyes dolgokat műveltünk a színpadon, aztán a kilencvenes években ettől kicsit eltávolodtunk, és egy természetes folyamatnak köszönhetően poétikusabbak lettünk, több szöveg került a darabokba, meg persze kevésbé vagyunk veszélyesek önmagunkra. A po-litika egészen személyes dolog a számomra, de úgy tapasztaltam másoknál, hogy ezt sem könnyű úgy kezelni, hogy ne a világ legnaivabb színháza süljön ki belőle. A Budapesten bemutatandó munkámban az új világ illúziói érdekeltek, az őszinteség és a hazugságok, mit rejtünk el, miben tudunk hinni és mi a valóság ehhez képest.

Általában próbálok olyan problémákat találni a jelenben, amelyek hatással vannak az életemre, a problémák mélyebb feltárásában pedig az motivál, hogy kicsit megváltoztathassam a szabályokat. Angliában a nyolcvanas években korlátozták a homoszexualitás úgynevezett pozitív megjelenését a médiában, így a Strange Fish című darabban a barátság intimitását állítottam a középpontba. Az Enter Achilles című előadásban a férfi és a kocsma témáját dolgoztam fel, mert akkor azt gondoltam, hogy ez a viszony segít megérteni az angol kultúrát. Jelenleg pedig a vallás érdekel, amely az egész Földön óriási kérdés. Mindenkit arra szólítanak fel ugyanis, hogy bánjon tisztelettel a vallással és a vallásos érzületű emberekkel, holott maga a vallás nem bánik tisztelettel más vallásokkal, a nőkkel, a homoszexuálisokkal vagy a nem hívőkkel. Nem tudom, Magyarországon van-e erről diskurzus jelenleg, de Londonban sürgetővé vált a kérdés, hiszen elkezdtek bombákat robbantani a városban.

A DV8 egyébként nem tervez előre öt-tíz évekre, meg nem dolgozunk fel például Sztravinszkijt, hanem mindig az jelenik meg a darabokban, ami engem foglalkoztat aktuálisan, és ettől lesz élő az egész.

MN: Van különleges módszered a darabok felépítésére?

LN: Maximum a káosz, de tényleg. Különféle feladatokkal állok elő, amikre a szereplők vagy szóban, vagy mozgásban improvizálnak, és utána az már egy hosszabb folyamat, amíg megírom a darabot az ötletekből. Minden projekthez alapos előzetes kutatást végzek, és sokszor évekig eltart, amíg összeáll a tánc, a technika, a videoprojekt meg minden. Aztán mindig meglep, ha sokan kíváncsiak a darabokra, mert a siker nincsen benne a fejemben, még az előadások alatt is gondolkodom, hogyan lehetne valamit jobban megcsinálni.

MN: Mit tanácsolnál a magyar közönségnek, hogyan nézze ezt az előadást?

LN: Régen jártunk Budapesten (1992-ben, a PeCsában - a szerk.), nem nagyon ismerem a közönséget, de arra kérném őket, hogy fogadják el ezt a társulatot olyannak, amilyen, s próbálják magukat megtisztítani az előítéletektől. Sokszor egyébként azért nem néznek az emberek táncszínházat, mert a klasszikus darabokat ismerik, és azok a leghomályosabbak, ezért elveszik a kedvüket. Azt javaslom, hogy először inkább nézzenek meg minket.

MN: Kikkel dolgozol az új darabban?

LN: Két ember van az előző darabomból, a többiek újak. Ide olyan emberek kellettek, akik "jól néznek ki", plusz több mint táncosok, mert beszélniük, színészkedniük is kell. Minden produkcióhoz újabb embereket keresek, akiket alkalmasnak tartok az adott munkára. A Cost of Living című produkcióhoz például, amelynek a filmes verzióját is elkészítettük (Living Costs, 2003), olyan szereplők kellettek, akik "mások": például nincs lábuk vagy nagyon kövérek, de volt benne egy nyolcvanéves nő is.

MN: A film mindig fontos része nálatok a munkafolyamatnak.

LN: A film kell mint dokumentáció, mert a darab eltűnik abban a pillanatban, ahogy befejeződött. Másrészt meg több mint egy felvétel, mert önmagában is egy alkotás. Erről a show-ról nem készül film, mert ott nem érné el ugyanazt a hatást, mint a színpadon.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.