Bereczki Csaba Soul Exodus című dokumentumfilmje a szakmai zsűri különdíját szerezte meg, Török Ferenc 1945 című játékfilmje pedig közönségdíjat nyert a 14. Zsidó Motívumok Nemzetközi Filmfesztiválon – közölte a Magyar Nemzeti Filmalap az MTI-vel hétfőn.
A lengyel főváros kiemelkedő kulturális eseménye, amelyre idén 15 országból érkeztek alkotások, vasárnap este zárult. Bereczki Csaba Soul Exodus című, klezmerzenészek főszereplésével készült egészestés dokumentumfilmjét számos fesztivál tűzte már műsorra Kaliforniától Kolozsvárig, és 2017-ben megnyerte a legjobb dokumentumfilmért járó Magyar Filmdíjat.
A dokumentumfilm középpontjában a The Brothers Nazaroff alkalmi formáció tagjai állnak. Az amerikai születésű zenészek a klezmeren keresztül keresik gyökereiket, önmagukat, zsidó identitásukat. Az öt muzsikus egyfajta fordított exodust jár: hajóval utaznak nyugatról keletre, Montrealból New York, Párizs, Berlin, Budapest, Nagyvárad érintésével jutnak el Beszarábiába, Moldovába.
Török Ferenc filmje 1945 augusztusának egyetlen napján játszódik, témája a második világháború utáni újrakezdés a vidéki Magyarországon. Szántó T. Gábor novellájának filmes feldolgozása a görög tragédiákat idéző, néhány óra leforgása alatt játszódó dráma. A helyszín egy felbolydult kelet-magyarországi falu, ahol ezen a napon mindenki a jegyző fiának az esküvőjére készül.
Az 1945 világszerte kiemelkedő siker a fesztiválokon, több mint húsz nemzetközi díjat nyert, és számos országban mutatták be – olvasható a közleményben.
Bereczki Csaba rendezővel még 2016 végén beszélgetett Pálos Máté kollégánk, az interjú itt olvasható:
„Így kellene beszélgetnünk, félelem nélkül" - Bereczki Csaba a Soul Exodusról
Úgy kellene a múltunkról beszélni, olyan szabadon és nyíltan, mint a gyökértelenséget hirdető amerikai klezmerzenészek, mondja Bereczki Csaba, a Soul Exodus című dokumentumfilm rendezője. A producer-rendezővel, aki egyébként a Filmalap nemzetközi kapcsolataiért is felel, a belső emigrációról, az álidentitásokról és a disznóhúsról beszélgettünk.
Az 1945-ről írt kritikánkat pedig itt találják:
Tettesek közt
Az évszámos címadás körképet ígér, egy máig zavartan vitatott és még zavartabban elhallgatott esztendő széles ecsetvonásokkal megfestett portréját, ám Török Ferenc inkább az 1945-ös év meg a magyar múlt bűneinek röntgenképét adja új filmében.