Dupla résszel indít ma este csavaros kémsorozatot az RTL Klub

  • Gera Márton
  • 2016. február 4.

Film

A keletnémet hírszerzés beszervez egy szerencsétlen srácot, hogy kémkedjen nekik az NSZK-ban. A végeredmény pedig egy métermázsa nosztalgiával megküldött, remek kémhistória.

Hiába a butácska magyar címfordítás (Volt egyszer két Németország), ami leginkább azt sugallná, hogy valami sztorizgatós dokumentumfilmet kapunk, alkalmasint a Deutschland 83 egy olyan kémsorozat, amilyenből igen kevés akad manapság. Az ancien régime idején vagyunk, a rádiókból a Sweet Dreams szól, és az NDK-ban egy kisebb eksztázissal ér fel, amikor az anyuka kap egy doboz minőségi kávét. De az anyuka nem sokáig örülhet, mert a frissen hazatért fiát beszervezi a keletnémet hírszerzés, elviszik, és meg sem állnak vele az NSZK-ig. Jöhet a kiképzés, majd a nehezebbnél nehezebb küldetések.

false

A sorozat készítői láthatólag levágták, hogy nem nekik kell a világot megváltani, s nem itt kell elmesélni a hidegháború történetét. Persze, a háttérben zajlanak a nagypolitika eseményei, Kelet és Nyugat vívja a maga csatáját, de annál sokkal izgalmasabb, hogy sikerül-e kinyitnia Martinnak az amerikai tábornok táskáját, vagy kijátssza-e a NATO-delegációt. A politika csak kulissza, az epizódok elsősorban az újdonsült kém életéről szólnak. Aztán elég rendesen össze is kuszálják a szálakat, így végül totál nem lehet tudni, ki áll a jó oldalon. A nagynéni például egy igazi számító dög, ráadásul a mindig remek Maria Schrader játssza. Szó, ami szó Jonas Nay is jól adja a kémmé gyúrt fiút.

false

Amúgy meg feleennyire sem volna érdekes ez a sorozat, ha a hangulat nem lenne ilyen piszkosul élvezetes. Néha úgy érezni, a Derricket nézzük, legalábbis a képi világ telibe idézi a nyolcvanas évek NSZK-beli sorozatait. Meg hát a nyolcvanas évek világát: szívszaggató látvány, amikor Martin először betéved egy nyugatnémet boltba, és azt sem tudja, mihez kezdjen a sok áruval. Néhány feszültségteli pillanat után lehuppan az ágyra, és megdézsmál egy Tobleronét – aki élt azokban az években, nyilván át tudja érezni az örömét.

Kuriózum ez a sorozat, na. Tényleg csak halkan merjük megkérdezni: nekünk mikor lesz ilyenünk?

 

 

 

 

Csütörtök esténként 21.20-kor az RTL Klub műsorán.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.