rés a présen

Egy zsarnok bukása - hát ez érdekel

Gáspár Ildikó dramaturg, rendező

  • rés a présen
  • 2013. március 21.

Film

rés a présen: Jó ideje az Örkény Színház dramaturgja voltál, amikor elkezdtél rendezni. Hogyan történt?

Gáspár Ildikó: Az Örkény Színházban közel 10 éve dolgozom, és Mácsai Pál már néhány év után azt mondta, hogy szerinte rendeznem kéne. Mivel meg voltam győződve arról, hogy idegrendszerileg nem bírnám, nem erőltettem. Két éve az "budai Társaskör megkereste Mácsait egy koprodukció lehetőségével, és ő kért, hogy legyen ez az én első rendezésem. A Két néni, ha megindult dramaturgként ajánlottam a színháznak, alapvetően az a különös műfaj érdekelt benne, amit az abszurd dialógusok és a francia sanzonok együtt kiadnak. Aztán az "budai Társaskör anyagi okok miatt mégsem tudott részt venni a koprodukcióban, így került az előadás az Örkény előcsarnokába, ahová eredetileg is terveztem.

rap: Milyen körülmények között találkoztál a Kivi című darabbal, és hogyan lett belőle bábelőadás?

GI: Mühlheimben találkoztam vele egy ijfúsági színházi konferencián, ahova kíváncsiságból mentem el. Mindenkit megfogott a darab költőisége, és egészen szélsőséges gondolatok merültek fel azzal kapcsolatban, hogy ezt hogyan lehet, érdemes megcsinálni. Amikor hazajöttem, egy darabig dramaturgként ajánlgattam, nem jutott eszembe, hogy megrendezzem, de végül nem érdekelt senkit. Hónapokkal később eszembe jutott egy zene, és az alapötlet, hogy valódi gyümölcsökkel és hétköznapi tárgyakkal kéne megcsinálni, és hogy bábszínészek kellenének hozzá. Bercsényi Péterrel már dolgoztam korábban, és nagyon jó színésznek tartom, Spiegl Annáról pedig, akit addig vizsgadarabokban láttam, mindig úgy éreztem, hogy magától értetődő és erős a jelenléte. A darab témája miatt az is első gondolat volt, hogy osztályteremben kéne játszani. Felkerestem Meczner Jánost, a Budapest Bábszínház igazgatóját a próbahely miatt, ő pedig felajánlotta, hogy beveszi a darabot a repertoárba. Közben a Fügével is elkezdtem tárgyalni, és vállalták, hogy részt vesznek a darab létrehozásában.

rap: Kik vannak még benne az alkotócsapatban?

GI: Kálmán Eszter tervező, a frissen végzett Khaled-Abdo Szaida dramaturg és Neudold Júlia színházpedagógus. Kákonyi Árpád a zeneszerző, akivel már a Két néniben is nagyon jól dolgoztunk együtt. Nem hagyományosan bábos előadás lesz, tárgyakat használunk, de azokat sem megszemélyesítve, inkább olyasmiről van szó, mintha két gyerek játszana a konyhában, és a képzeletük által a zöldségesláda vagy egy ásványvizes üveg valami egészen más jelentést kap. Nagyon fontos, hogy van egy looperünk, amivel - a tárgyakkal keltett hangokból - atmoszférákat, zenéket hozunk létre.

rap: Mi a legfontosabb mondandója a Danis-darabnak?

GI: Nem szocio- vagy dokumentarista dráma a hajléktalan tizenévesekről, hanem kitalált világ. Szereplői egy társadalmon kívüli mini társadalmat hoznak létre, valódi közösséget, amiben mindenkinek megvan a feladata és az egyéni felelőssége. Ez a gondolat bármilyen közösségre érvényes. Az osztályéra is és a színházat létrehozókéra is. Ha valódi demokráciában szeretnénk élni, valahogy így kéne a közösségről gondolkodnunk. Ahogy a Két néni az idősekről szól, ez a fiatalokról, és elsősorban nekik, a középiskolás korosztálynak készül.

rap: Mik voltak a próbafolyamat legfontosabb pontjai?

GI: A looper megtanulása volt a legnehezebb. Elég sokat és bonyolultan használjuk, és a színészeknek fejből kell tudniuk a trackeket, sávokat, számokat a végszavakkal együtt. Talán az egyik kedvenc élményem az volt, amikor rájöttünk, hogy mire érdemes használni egy seprűt és egy karácsonyfatartót. Persze sok ilyet tudnék még mondani, de nem szeretnék semmit sem elárulni előre. A próbák nagyon élvezetesen telnek, sokat nevetünk és hülyéskedünk.

rap: Mikor lesz a bemutató?

GI: A bemutató február 21-én lesz, este 6-kor, aztán legközelebb 25-én és 26-án játsszuk szintén ebben az időpontban a Budapesti Bábszínházban. Márciusban 6-ára, 7-ére, 8-ára tűzték ki. Remélem, hogy március végén, április elején el tudunk menni iskolákba is. Az osztálytermi előadásokat a Füge szervezi.

rap: Milyen munkákba kezdesz bele a közeljövőben?

GI: Az Örkény Színházban március 9-én mutatják be a kisregényből készített Tóték-adaptációmat, amit Mácsai Pál rendez. A Nemzeti Színházban február 23-án mutatják be az Amphitryont Gothár Péter rendezésében. Ehhez az előadáshoz átdolgoztam Forgách András fordítását. A rendezés miatt most sajnos mindkét darab próbáin csak néhányszor tudok megjelenni. A következő munkám szintén egy adaptáció, amely Heinrich Mann regényéből, a Ronda tanár úrból készül. Ez a regény az alapja a Marlene Dietrichhel és Emil Janningsszal készült klasszikus Kék Angyalnak is, de a film csak a regény bizonyos motívumait használja. Inkább a regényre hagyatkoznék, ami nehéz feladat, mert bonyolult és szerteágazó a történet, de úgy érzem, komplexebb és érdekesebb lehet. Csak annyit mondanék, hogy a regény eredeti alcíme az, hogy Egy zsarnok bukása. Hát ez érdekel.

Figyelmébe ajánljuk

Azonnal rohan tovább

A közel 100 méteres rendőrpalota tiszteletet parancsolóan magasodik a környék fölé, üvegablakain szikrázóan csillog a felkelő nap fénye, amint Thuróczy Szabolcs morózusan besétál forgóajtaján.

Apáról fiúra

A Universal-stúdió 1941-es klasszikusából kisarjadó farkasemberfilmek (pl. Egy amerikai farkasember Londonban, 1981; Ezüst pisztolygolyók, 1985; Farkas, 1994) bizonyos értelemben a férfi menst­ruáció és hisztéria gondolatával játszanak.

Lajos bácsinak jár a dicséret

A Képtelen Krónikára más, általunk hallgatott podcastokban többször hivatkoztak ugyan, de mi magunk sokáig nem mentünk utána, noha a történelmi podcast műfaja – amiként a KK is definiálja magát – közel áll a szívünkhöz.

Emlékezetrétegek

A Kiscelli Múzeum templomterében megrendezett életmű-kiállítás több szálon kívánja megragadni, illetve körüljárni Ország Lili (1926–1979) érzékeny és titokzatos művészetét. Ehhez közel 50 festményt és 70 grafikai lapot mutat be, amelyek (néhány kivétellel) a múzeum gyűjteményéből származnak; az anyag különlegessége, hogy mégis lefedi az életmű csomópontjait.

A drogmentes Magyarország  

„A stratégia távlati célként a kábítószermentes Magyarország elérését tűzi ki 2020-ig” – olvashattuk abban a 2013-tól hatályos országgyűlési határozatban, amelyet Nemzeti Drogellenes Stratégiának neveztek el.

60 000

Társadalmi kampányt indított a Magyar Orvosi Kamara (MOK), amellyel az egészségtudatosságra és az egészségügyi rendszer hiányosságaira hívnák fel a figyelmet. Az utóbbi könnyebben célba talál: aligha akad olyan család Magyarországon, amely ne tudna felidézni valamely rossz tapasztalatot az ellátásról.

Hogy a gyerekek is értsék

A társulat által támogatott, régóta a színházban dolgozó, színvonalas pályázatot benyújtó csapatot kipontozták. Hankó Balázsnak meg se kellett szólalnia, a távolból mintha Vidnyánszky Attila integetne a gyerekeknek. Megkérdeztük az új igazgatót is.

„Távozzatok, aljas ringyók!”

Pár hete újraválasztották Horvátország államelnökét, Zoran Milanovićot. A magát szociáldemokratának nevező Milanović nem szereti sem az EU-t, sem a NATO-t, sem Ukrajnát, és ha teheti, a szétesés felé lökdösi Bosznia-Hercegovinát. Legfontosabb, hovatovább egyetlen életcélja a Horvátországból uniós és gazdasági sikertörténetet faragó kormányfő levadászása. És még rondán is beszél.

Kastély, börtön, szegénytanya

Konkrétan tényleg nem Lázár Jánosék kastélyáig épült út kilométerenként félmilliárd forintból, hanem az M43-as autópálya lehajtójától a nagyfai börtönig. E szakasz előtt és utána azonban olyan kráterek maradtak, amelyek a Holdról is látszanak.