tévésmaci

Nyári munka az elefántgyárban

  • tévésmaci
  • 2013. március 21.

Film

Amikor Sztupa és Troché dohányoztak, az egyfelől nagyon régen volt, másfelől máig a szívükben él. Mi persze valamivel nehezebben emlékszünk majd vissza, de azért nem kell félni, menni fog. Gamal Abdel Nasszer megvan? Még szép! Egyiptomi raj volt, tán az asszuáni gátat nevezték a piramisának, s jóban volt velünk. Velünk egy frászkarikát, a Szovjetunióval inkább, mi csak afféle appendix voltunk ezen a szép pálmaágon. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy azért leesett valami nekünk is, jelesül néhány karton cigaretta. A hatvanas évek végén, amikor a tanárok, a brigádvezetők, a rendőrség és a szülői munkaközösség is üldözte a hosszú hajat, s még a kamionosok se nagyon hoztak be cowboynadrágokat, Sztupa és Troché felváltva dohányoztak a Savoyban és az Abbáziában. Lássuk be, nem kellett messze menniük, a két műintézmény egymással szemben volt. Átszellemült arccal, valahová a féltávolba meredve mélyen leszívták a füstöt, s hüvelykujjukkal pöccintették le a cigi izzó végéről a hamut a furcsán lila vagy sárga színű alumínium hamutartókba, amik tán kiérdemesült poháralátétek voltak, vagy csak hasonlítottak valami olyasmire. Sztupa még dohányzik, Troché már nem. Akkor mind a ketten Simon Artzot szívtak. Akik felvágni akartak, Chesterfieldet szívtak, akik szolid, szimpla polgári, vagy inkább elvtársi nyugatmajmolók voltak, azok pedig Golden Smartot, puha aranydobozból. A Simon Artz a vérbeli feinsmeckerek bagója volt, igazi egyiptomi dohányáru, még a szinte elérhetetlen Camel is kamu (vagy pipafüst - mind a kettő vicceskedésnek hangzik) volt ahhoz képest. Kemény doboz, amit nem feltépni kellett, hanem kinyitni, igazi keleti hangulat, nem Rejtő Jenő, minimum a Casablanca. A nők, mert Sztupa és Troché körül akkoriban rengeteg nő mozgott, kivétel nélkül a Nefertitit szívták - ez puha dobozos volt, king size, de volt belőle hosszú is. Akkor mindenki dohányzott. A közértben a kávépultnál húsz fillérért szálra adták, gondosan celofánba csomagolva az Ezüst Kossuthot, míg a szimpla egy tíz volt. De fordult az évtized, jött Anvar Szadat, s a magyarok a tévéjük előtt cigiztek tovább, szívták a hazait. Most sincs ez másként nagyon.

Pénteken éjjel, 0.45-től a Film Mánia a Mechanikus narancsot adja, amit nagyon sokáig nem lehetett látni Magyarországon, most meg már minek.

Szombaton is lesz éjfél után műsor a csatornán, akkor adják századszor az Éjféli cowboyt, amiben Joe Buck (John Voigt kb. egyetlen említésre érdemes szerepe) vidékről elhatározza, hogy menő selyemfiú lesz New Yorkban, de csak egy klosárt (Dustin Hoffman) sikerül felcsípnie, aki Kaliforniába érve rögtön be is mondja az unalmast - a Filmmúzeumban adták a Kiskörúton, ha már ilyen retrós fejezet ez. Én bírtam, de akkoriban nagyon sok mindent bírtam. Mit szólnak például a Dunán délben (háromnegyed egykor) nyomott 1945-ös fekete-fehér James Cagney-filmhez? Hogy hülye címe van? Na és! Vér a felkelő napon? Nem is olyan hülye! De az, punktum. Mégis, mire következtethetünk belőle? Hogy a jó Jimmy a japók eszén jár túl, vagy lemészárolja Alan Price-t az egész Animalsszel együtt? A magam részéről a japókra szavazok, mint Tarantino, akitől este a film+ kivételesen nem a Kill Billt adja le, hanem a Kutyaszorítóbant. Nyugi, a többi napon a mondott Billt.

Vasárnap este kilenctől a Dunán Csillagosok, katonák, amiről éppenséggel ma is lehetne filmvitát tartani, mint anno. Szorács, én már egy órája A leleményes Hugót hagyom ki az HBO-n.

Hétfőn westernek az MGM-en, ha utánozzák nekem az oroszlán hangját, megmondom, hogy én A vadnyugati embert választom, 18.10-től Gary Cooperral.

Kedden egy négyrészes brit sorozat ünnepli éppen tizedik születésnapját este háromnegyed tizenegytől az m1-en: Cambridge kémei. Addigra tán vége is lesz a Dunán kilenctől tolt Goethe! c. 2010-es német filmnek, ott nincs közben reklám.

Szerdán csütörtök.

Csütörtökön dettó.

Csak az ember néz tévét, tehát nem lehet valami nagy mulatság, például ahhoz képest, hogy a madarak meg repülnek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.