tévésmaci

Nyári munka az elefántgyárban

  • tévésmaci
  • 2013. március 21.

Film

Amikor Sztupa és Troché dohányoztak, az egyfelől nagyon régen volt, másfelől máig a szívükben él. Mi persze valamivel nehezebben emlékszünk majd vissza, de azért nem kell félni, menni fog. Gamal Abdel Nasszer megvan? Még szép! Egyiptomi raj volt, tán az asszuáni gátat nevezték a piramisának, s jóban volt velünk. Velünk egy frászkarikát, a Szovjetunióval inkább, mi csak afféle appendix voltunk ezen a szép pálmaágon. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy azért leesett valami nekünk is, jelesül néhány karton cigaretta. A hatvanas évek végén, amikor a tanárok, a brigádvezetők, a rendőrség és a szülői munkaközösség is üldözte a hosszú hajat, s még a kamionosok se nagyon hoztak be cowboynadrágokat, Sztupa és Troché felváltva dohányoztak a Savoyban és az Abbáziában. Lássuk be, nem kellett messze menniük, a két műintézmény egymással szemben volt. Átszellemült arccal, valahová a féltávolba meredve mélyen leszívták a füstöt, s hüvelykujjukkal pöccintették le a cigi izzó végéről a hamut a furcsán lila vagy sárga színű alumínium hamutartókba, amik tán kiérdemesült poháralátétek voltak, vagy csak hasonlítottak valami olyasmire. Sztupa még dohányzik, Troché már nem. Akkor mind a ketten Simon Artzot szívtak. Akik felvágni akartak, Chesterfieldet szívtak, akik szolid, szimpla polgári, vagy inkább elvtársi nyugatmajmolók voltak, azok pedig Golden Smartot, puha aranydobozból. A Simon Artz a vérbeli feinsmeckerek bagója volt, igazi egyiptomi dohányáru, még a szinte elérhetetlen Camel is kamu (vagy pipafüst - mind a kettő vicceskedésnek hangzik) volt ahhoz képest. Kemény doboz, amit nem feltépni kellett, hanem kinyitni, igazi keleti hangulat, nem Rejtő Jenő, minimum a Casablanca. A nők, mert Sztupa és Troché körül akkoriban rengeteg nő mozgott, kivétel nélkül a Nefertitit szívták - ez puha dobozos volt, king size, de volt belőle hosszú is. Akkor mindenki dohányzott. A közértben a kávépultnál húsz fillérért szálra adták, gondosan celofánba csomagolva az Ezüst Kossuthot, míg a szimpla egy tíz volt. De fordult az évtized, jött Anvar Szadat, s a magyarok a tévéjük előtt cigiztek tovább, szívták a hazait. Most sincs ez másként nagyon.

Pénteken éjjel, 0.45-től a Film Mánia a Mechanikus narancsot adja, amit nagyon sokáig nem lehetett látni Magyarországon, most meg már minek.

Szombaton is lesz éjfél után műsor a csatornán, akkor adják századszor az Éjféli cowboyt, amiben Joe Buck (John Voigt kb. egyetlen említésre érdemes szerepe) vidékről elhatározza, hogy menő selyemfiú lesz New Yorkban, de csak egy klosárt (Dustin Hoffman) sikerül felcsípnie, aki Kaliforniába érve rögtön be is mondja az unalmast - a Filmmúzeumban adták a Kiskörúton, ha már ilyen retrós fejezet ez. Én bírtam, de akkoriban nagyon sok mindent bírtam. Mit szólnak például a Dunán délben (háromnegyed egykor) nyomott 1945-ös fekete-fehér James Cagney-filmhez? Hogy hülye címe van? Na és! Vér a felkelő napon? Nem is olyan hülye! De az, punktum. Mégis, mire következtethetünk belőle? Hogy a jó Jimmy a japók eszén jár túl, vagy lemészárolja Alan Price-t az egész Animalsszel együtt? A magam részéről a japókra szavazok, mint Tarantino, akitől este a film+ kivételesen nem a Kill Billt adja le, hanem a Kutyaszorítóbant. Nyugi, a többi napon a mondott Billt.

Vasárnap este kilenctől a Dunán Csillagosok, katonák, amiről éppenséggel ma is lehetne filmvitát tartani, mint anno. Szorács, én már egy órája A leleményes Hugót hagyom ki az HBO-n.

Hétfőn westernek az MGM-en, ha utánozzák nekem az oroszlán hangját, megmondom, hogy én A vadnyugati embert választom, 18.10-től Gary Cooperral.

Kedden egy négyrészes brit sorozat ünnepli éppen tizedik születésnapját este háromnegyed tizenegytől az m1-en: Cambridge kémei. Addigra tán vége is lesz a Dunán kilenctől tolt Goethe! c. 2010-es német filmnek, ott nincs közben reklám.

Szerdán csütörtök.

Csütörtökön dettó.

Csak az ember néz tévét, tehát nem lehet valami nagy mulatság, például ahhoz képest, hogy a madarak meg repülnek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."