Egy az egyben, mint hetvenhétben

Quentin Tarantino filmrendező

  • Damon Wise
  • 2007. május 31.

Film

A maestro új filmje mától fut a pesti mozikban, az alábbi beszélgetés a Halálbiztos keletkezésének körülményeiről szól.

Magyar Narancs: A Halálbiztosban két csajbanda játssza a főszerepet. Így tervezte eredetileg is?

Quentin Tarantino: Az utóbbi négy-öt évben főleg csajokkal bandáztam. Vannak persze férfi barátaim is, de az utóbbi években nagyon is benne éltem abban a sajátos bandaszellemben, ami csak a lányokra jellemző. A filmben felbukkanó csajokat belőlük gyúrtam össze. Na jó, lehet, hogy egy kicsit felturbóztam a dumájukat.

MN: Régóta foglalkoztatta egy ennyire nőközpontú történet?

QT: Azt azért nem mondanám. Igaz, a csaj-banda ötlete már egy ideje ott motoszkált a fejemben, de a történet sehogyan sem akart körvonalazódni. Aztán Robert Rodriguez azzal jött, hogy megcsinálja a Terror bolygó című zombi-filmjét, és engem is elkezdett izgatni a dolog. Tudja, nálam ez úgy megy, hogy egyszer csak rákattanok egy zsánerre, teszem azt a spagetti-westernre, és akkor jó darabig nem lehet levakarni róla. Amikor Robert beállított, éppen a slasher-filmekről jöttem le. Egymás után faltam őket, remekül szórakoztam. Leginkább a korlátozottságukat bírom bennük. Az egyik ugyanolyan, mint a másik, de éppen ez adja a bájukat. Remekül el lehet bújtatni bennük a mondanivalót, de óvatosan kell játszani a műfaji keretekkel, nem szabad durván feszegetni őket. Bár a forgatás meglehetősen időigényes volt, azt akartam, hogy úgy nézzen ki a film, mintha 1977-ben, húsz nap alatt zavartuk volna le.

MN: Ma már jól látszik, hogy az említett időszakban készült olcsó, ún. exploitation-filmek valójában nagyon is személyes alkotások. A rendezőnek meg volt mondva ugyan, hogy mit kell beleraknia a filmjébe (leggyakrabban szexet, erőszakot és autós üldözést), de ha ez megvolt, a producer nem nagyon szólt bele a dolgába.

QT: A Halálbiztos a slasher-filmek struktúráját követi, de rengeteg, csak miránk jellemző őrültséggel tömtük tele. Az a jó ezekben a filmekben, hogy miközben az adott struktúrától nem igazán lehet eltérni, egy csomó dologban viszont szabad keze van a rendezőnek. Az egyik ilyen kedvencem az 1973-ban készült The Candy Snatchers. Amikor bemutatták, szinte senki sem látta. Itt-ott autósmozikban vetítették, illetve egy-egy grindhouse mozi műsorán, a "futottak még" filmek között lehetett elcsípni. Később, már a nyolcvanas években sem beszéltek róla annyit, mint például Az élőhalottak éjszakájáról. Persze nem tagadom, a giccs is velejárójuk ezeknek a moziknak, valahogy mégis sikerül elérniük, hogy megkedveld a szereplőket. És innentől már nem valami oltári nagy baromságot látsz a vásznon, hanem magukkal ragadó karaktereket. Austinban, a saját filmfesztiválomon, ahol hasonló filmeket mutatok be a közönségnek, azt szoktam mondani, hogy nyugodtan nevessenek, ha valami vicceset látnak, de ne bánjanak lekezelően ezekkel a filmekkel. Ezeknek az első 10-20 perce abszolút nevetséges, aztán mégiscsak azon kapod magad, hogy nem a szereplőkön, hanem a szereplőkkel röhögsz.

MN: A színészek közül mindenkit megkapott, akit eredetileg kinézett magának?

QT: Madarat lehetett volna fogatni velem, amikor megkaptam Kurt Russellt. Tökéletes volt a szerepre. A női szerepeket viszont nem konkrét színészekre írtam, ezekre szereplőválogatáson kerestük meg a legmegfelelőbb embert.

MN: Stuntman Mike szerepét eredetileg Mickey Rourke játszotta volna. Át kellett írnia a szerepet, hogy passzoljon Russell alakjához?

QT: A Kill Bill forgatása előtt is hasonló helyzet állt elő, amikor Warren Beatty helyett végül David Carradine játszotta el a címszerepet. A felkészülés hosszú időt vett igénybe, egy évbe telt, mire eljutottunk Bill jeleneteihez. Eközben addig-addig alakítgattam a szerepet, hogy passzoljon Davidhez, míg a végén már rá sem lehetett ismerni. Stuntman Mike karakterébe azonban nem piszkáltam bele. A maga módján Kurt tökéletes volt a szerepre, persze nyilvánvalóan sok mindent másképpen oldott meg, mint ahogy azt Mickey Rourke tette volna.

MN: Ez az első filmje, amiben operatőrként is dolgozott.

QT: Robert erősködött, hogy vállaljam. Állandóan azt mondogatta, hogy hidd el, felkészültél, meg tudod csinálni. Azzal biztatott, hogy ha hibázom is, annál jobb, az csak még grindhouse-osabbá teszi a hatást.

MN: Nem aggódott az autós üldözés megrendezése miatt?

QT: Izgalmas volt, az biztos. Az ügyvédem kint volt a forgatáson, és emlékeztetett valamire, amit még a Kill Bill forgatása közben mondtam. Valami olyasmit, hogy szerintem a jó akciódirektor az igazán rátermett, képekben gondolkodó rendező. Nem állítom, hogy ez az egyetlen valamirevaló filmtípus, de ha a mozi varázsáról, a nagy hókuszpókuszról beszélünk, akkor ezek azok a fickók, akiknek a legtöbbet köszönhetünk.

MN: Veszteségnek tartja, hogy ma már nem készülnek hagyományosnak mondható B-filmek?

QT: Nagy veszteségnek érzem a hiányukat. Az elharapódzott jegyár az oka mindennek. Hajdanán három, három és fél, de maximum öt dollárért mindent meg lehetett nézni, egy olcsó Cápa-koppintásra pont ugyanannyiba került a jegy, mint a Csillag születikre. Ma mindez 10-15 dollárba kerül. Roger Corman mindig két évre előre tudta, hogy mi fog történni a piacon, így amikor azt láttam videotékásként, hogy a filmjei rögtön videón jönnek ki, tudtam, hogy ez már a vég kezdete. De még ebben az átmeneti időszakban is született egy-két belevaló B-film, bár a moziforgalmazás elvesztésével nagy esélytől estek el ezek a produkciók. A videóval lőttek a lehetőségeknek.

Fordította: Dombi Lőrinc

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.