Film

Éjféli gyors Lisszabonba

  • - urfi -
  • 2013. november 30.

Film

Jeremy Irons és Bruno Ganz kvaterkázik egy lisszaboni kiskocsmában - és akkor ezzel szinte mindent el is mondtunk Bille August új filmjének szépségéről és esendőségéről.

A rendező nappalijában hajladozó két darab Arany Pálma ne tévesszen meg senkit: a berni filológiatanár szentimentális utaztatásának a szépelgésen kívül más célja nincs. Amint az előnytelen szemüveget viselő Jeremy Irons igen ábrándos módon hozzájut egy portugál könyvhöz, majd unalmas svájci életét hátrahagyva vonatra száll, és beleolvas az ábrándos lelkű szerző soraiba, rögtön nyilvánvalóvá válik, hogy a lehető legábrándosabbra fényképezett Lisszabon napfényes háttérkép lesz csupán e közepesen bárgyú életbölcsességekhez és egy sor érdemdús színész felvonulásához. Hogy mindez fél óránál tovább kibírható, azt egyedül annak köszönhetjük, hogy a derék filológus életét fenekestül felforgató, őt Lisszabonba vonzó életvezetési tanácsok forrása, a tiszta lelkű, ifjú forradalmár - mindannyiunk szerencséjére - 1975-ben meghalt. Ezért aztán Jeremy Irons kénytelen divatosabb szemüveg és némi információ után nézni, nyomozása pedig a salazari diktatúra világába vezeti, ahol a vaskos szerelmi szál mellett jut némi tér a rendszer működésének vizsgálatára is.

Bille August jó érzékkel csemegézett Pascal Mercier érthetetlenül sikeres, pepecselős és filozofikus lektűrjéből, a színészek és a háttérképek is megteszik a magukét - igazán kár tehát, hogy a végére mindebből csak egyetlen ábrándos kérdés marad: meg tudod-e változtatni az életedet?

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.