"Eljátszhattam volna a rosszfiút" - Bryan Ferry énekes-dalszerző

Film

Bryan Ferry, a popzene elmúlt negyven évének egyik legfontosabb figurája idén tavasszal adta volna első magyarországi koncertjét, de egészségi problémák miatt több fellépését, köztük a budapestit is le kellett mondania. A pótlásra szeptember 21-én kerül sor a Papp László Budapest Sportarénában - addig is e-mailben megkerestük a Roxy Music frontembereként ismertté vált 65 éves énekest.

Bryan Ferry, a popzene elmúlt negyven évének egyik legfontosabb figurája idén tavasszal adta volna első magyarországi koncertjét, de egészségi problémák miatt több fellépését, köztük a budapestit is le kellett mondania. A pótlásra szeptember 21-én kerül sor a Papp László Budapest Sportarénában - addig is e-mailben megkerestük a Roxy Music frontembereként ismertté vált 65 éves énekest.

*

Magyar Narancs: A tavasz folyamán le kellett mondanod több fellépésedet, köztük a budapestit is, de azóta ismét turnézol. Teljesen rendbe jött az egészséged?

Bryan Ferry: Remekül érzem magam, és már három hónapja zajlik a turném - szerencsére azóta nem adódtak problémák.

MN: Legutóbbi lemezed, az Olympia hemzseg a vendégsztároktól. Hogyan szedted össze őket?

BF: Vannak köztük nagyszerű zenészek, akikkel már régebben is együtt dolgoztam, például David Gilmour, Nile Rodgers és Marcus Miller. Aztán némelyikükkel az elmúlt pár év során hozott össze a sors. A Groove Armadá-s srácokkal Ibizán találkoztam, amely, mint tudjuk, nagyon fontos hely a tánczene szempontjából, és ahol ők elég sokat dolgoznak. A Scissor Sistersszel New Yorkban jöttem össze, Flea-t, a Red Hot Chili Peppers basszusgitárosát pedig a kortárs művészvilágon keresztül ismertem meg; a közös ismerőseink mutattak be minket egymásnak.

MN: Az új albumon az egyik szám az Alphaville címre hallgat, ami köztudottan egy Jean-Luc Godard-film címe. Milyen mértékben hatott a film a dalra, és úgy összességében mekkora hatással vannak a filmek a zenédre?

BF: A mozi mindig is hatalmas inspirációt jelentett nekem, különösen a klasszikus filmek. Az Alphaville kultuszfilm, akkortájt készült, amikor én művészeti tanulmányokat folytattam, és egy olyan életkorban láttam, amikor az ember nagyon fogékony tud lenni. Sok filmes utalás található a dalaimban, a legtöbb talán a 2HB-ben (az első Roxy Music-lemezen hallható - a szerk.), amit a Casablanca című Bogart-film ihletett - az egy mozitörténeti mérföldkő.

MN: Néhány éve elvállaltál egy kisebb szerepet a Reggeli a Plútón című filmben. Hogyhogy nem álltál neki előbb a színészkedésnek? Biztosan kaptál szerepajánlatokat.

BF: Tény, hogy a karrierem során befutott néhány ajánlat, de nem olyan sok, mint gondolnád. Valahogy mindig rosszkor kerestek meg, vagy pedig az fordult elő, hogy nem tetszett a szerep. Egyszer majdnem sikerült megcsípnem egy nagyobb szerepet, konkrétan a Cliffhanger című filmben, ami érdekelt is volna, mert eljátszhattam volna a rosszfiút. Csak annyi volt a gond, hogy Sylvester Stallone egy tapasztaltabb színészt keresett.

MN: Ha készülne egy film az életedről, kit látnál szívesen Bryan Ferryként?

BF: Sok közül lehetne választani: Arnold Schwarzenegger, Leonardo DiCaprio, George Clooney... Végtelen számú lehetőség van.

MN: 2007-ben kiadtál egy olyan albumot, amin csak Bob Dylan-feldolgozások szerepeltek. Kaptál valami visszajelzést tőle?

BF: Nem, fogalmam sincs, hogy tetszik-e neki a lemez, de remélem, hogy igen.

MN: És ha Dylannek fel kéne dolgoznia egy Bryan Ferry- vagy Roxy Music-dalt, melyiket hallanád tőle szívesen?

BF: Mondjuk az Avalont vagy az In Every Dream Home A Heartache-et - lehetőleg a Nashville Skyline (Dylan 1969-as albuma - a szerk.) hangulatában.

MN: Ki volt az értelmi szerzője a tíz évvel ezelőtti első Roxy Music-újraegyesülésnek?

BF: Sokan szerették volna, hogy álljunk össze, én meg úgy gondoltam, miért ne. Remek élmény volt.

MN: Mindig újabb és újabb pletykák jönnek a zenekar visszatérő lemezéről. El fog valaha is készülni?

BF: Továbbra is folyik az új Roxy Music-album szponzorának keresése...

MN: Milyen zenészekből állítanád össze a tökéletes kísérőzenekarodat?

BF: Marcus Millernek mindenképp benne kéne lennie, Al Jackson dobolna, Prince gitározna, Booker T. Jones billentyűzne és a Staple Singers vokálozna.

MN: Nemrég felléptél Kate Moss esküvőjén, aki amúgy az Olympia borítóján is szerepel. Te ajánlottad, hogy fellépsz, vagy ő kért fel?

BF: ' kért fel, és én természetesen igent mondtam. Az egész zenekar nagyon élvezte a bulit.

MN: Paul McCartney is ott volt az esküvőn. Milyen érzés úgy énekelni, hogy közben ott táncol a zenédre?

BF: Ez a buli szürreálisabb élményei közé tartozott...

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.