tévésmaci

Elszaladt a kiscsikó

  • tévésmaci
  • 2012. április 29.

Film

Amikor Sztupa és Troché a munkásokkal ebédeltek, az erős napsütés lecsalta róluk a tavaszi kabátot. Ültek kinn a többiekkel, kicsit félrehúzódva, de mégis közöttük. A munkások sem formáltak nagy közös asztalt, kettesével, hármasával üldögéltek a padokon. Persze hangosak voltak, már eleve nagy garral tódultak be a kertbe - tucatnyian, vagy annál is többen.

Mindegyiknél volt egy-egy üveg sör, a helyi barnából. Sztupa és Troché is azt itta. Ahogy bejöttek, nagyokat kacagtak, lapogatták egymás vállát, s vaskos tréfák röppentek a fák felé, a folyócska túloldalára, ahol fiatal lányok viháncoltak. Az éhség azonban a látnivalóknál is erősebb volt, szerencsére az asszonyok nem tétováztak, s hamarosan dúsan rakott tálcákkal, tányérokkal ütöttek rajtuk a ház felől. Sztupának és Trochénak is jutott az első terítésből, egy hackepeter nevű, hogy is mondjam, különlegességet? helyi specialitást? adtak fel - az egészet úgy, ahogy van, legszívesebben áttolnám a szomszédokhoz (kertész, chili). No, ez valami nyers darált hús, tán a tatár megfelelője, csak a szegény disznóból. Darált comb, nem túl sokféle fűszerrel, meg persze egy ráütött tojással - ennyit az idegen tollakról, úgy csúszik rá a sör, mint a lavina. Sztupa, a népies ételek régi és megátalkodott barátja erőst mosolygott a bajsza alatt, míg Troché kétségkívül húzta kicsinyt az orrát, de különösebben ő sem zavartatta magát, figyelték a munkásokat, akik valamelyest immár elcsendesedvén, nagy darabokat törtek a kenyerükből, s arra vitték fel a jól megkevert kulimászt. Hersegett a foguk alatt a friss kenyérhéj, nagyokat haraptak, nagyokat nyeltek, s szuszogtak közben, már nem óbégatott egyikük sem, csak akkor támadt kisebb, ám örömteli hangzavar, amikor újabb palackok érkeztek a ház irányából. A közeli útépítő vállalat overalljába öltözött csapat átszellemülten töltekezett, miközben az egész napos sisakviseléstől csatakosan fejükre tapadó hajzatukat egy nekibátorodott fuvallat próbálta csekély sikerrel borzolni. Sztupa és Troché azt hitték, hogy ilyen az élet, de mit jobban tudjuk, hol kell azt keresni:

Pénteken (30-án) este a ViaSat3 adja (21.20-kor) Ridley Scott japáni tárgyú thrillerét, amiben a pályakezdő Andy Garcia rendesen elveszti a fejét. Az elvesztett fej pedig a szerelem sajátja, amiről - voltaképp logikusan - a Zone Romantica nevű csatorna tájékoztat minket, felteszem folyamatosan, de tíz órától kiváltképp, amikor is belecsapnak a Doktor Zsivágó egy nem túl régi feldolgozásába. S ha már szerelem: I love Budapest, Incze Ágnes legjobb filmje képtelen 1.20-as kezdéssel a film+-on. Mellesleg Csányi Sándornak is ez a legjobb filmje (ja, a Kontrollt is beleértettem, sajnálom).

Szombaton az elmúlt időszakban már ajánlott, ám le nem vetített Féktelenült megint beírta a rádióújság az RTL Klubon kilenc utánra, de én már nem hiszek nekik. Ellenben a Dunán éjfél után befut Nyikita Mihalkov az egész Pereputtyával. Azért ez mégis jobb, mintha Nyikita Hruscsov futna be, vagy Pere-Putyin.

Vasárnap két név jön, s tovább tart az RTL Klub szárnyalása, éjjel, negyed tizenkettőkor egy hitchcockiánus francia kísérlet Sophie Marceau kétségtelen szépsége köré kanyarítva: Anthony Zimmer. Magam szamár persze már nyolckor megnéztem a Dunán ezredszer is a Jane Eyre ezredik kiszerelését.

Hétfőn, nem hiszik el, megint RTL Klub: 0.50-től a Kőkemény Minnesota, melyben a szereplők a bányában golfoznak. Ja, nem, inkább dolgoznak.

Kedden kilenckor a Filmmúzeumon Szenzáció! Billy Wilder e remekében az újságíró házasodni készül, főnöke őszinte sajnálatára. Nyilván ez a hét (szinte egyetlen) filmje, Jack Lemmonnal, az ifjú Susan Sarandonnal, az elmaradhatatlan Walter Matthauval és a részemről egy sörrel.

Szerdán április 4-ről szóljon az ének!

Csütörtökön Isten hozta, őrnagy úr! (ez biztos véletlen) a Dunán 21.05-kor. De a fő műsorszám háromnegyed ötkor volt a Filmmúzeumon: Butch Cassidy és Sundance kölyök. Ne tévézzenek, táncoljanak inkább odakinn, a szabadban, legyenek önök egy Sundancing Queen!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.