Film

A fekete ruhás nő

  • 2012. április 29.

Film

Rájár a rúd Mr. Kippsre, az ügyvédbojtárra. Fiatalon özvegyült meg, egyetlen kincse kisfia, akitől sűrűn elszólítja a kötelesség: most is a múlt századelő Angliájának egy alig civilizált vidékére, holmi ingatlanügyeket rendezendő. Ám az örökké esős-ködös, tengerparti falucskától látványosan elkülönülő épületet rettegik a helybéliek;

úgy tartják, a kastély (fiát elvesztve öngyilkossá lett) úrnőjének boldogtalan lelke visszajár, s ahol megjelenik, ott nem marad el az erőszakos gyermekhalál. Brrr! És tényleg: szegény Kipps úrnak szerfelett borzalmas borzalmakkal kell szembenéznie. De nem hátrál, mert nem hátrálhat: munkáját veszítené el, pedig fel kell nevelnie félárva porontyát.

Rájár a rúd Daniel Radcliffe-re, e bátor jogász alakítójára is. Most, hogy Harry Potter összes kalandja véget ért, s nem kapkodnak a kiérdemesült varázslótanoncért sem egyéni hangú művészfilmesek, sem kasszasikeres romkomok sztárcsinálói, kénytelen elvállalni minden baromságot. Így ezt is, amiben, ha épp nem pókhálós folyosókon óvakodik, egyik kezében pislákoló gyertyával, másikban magasra emelt baltával (melynek szellemekkel szembeni hatékonyságáról nem vagyok teljesen meggyőződve), vagy büdös mocsárban búvárkodik oszló hullák után, akkor kénytelen színészi eszközeit részben tekintete ajzottságának folytonos reprodukálására, részben dikciójának fojtottságára korlátozni. Brrr! És tényleg: szegény Radcliffe úrnak teljes odaadással kell elővezetnie a komolyságot ebben az ijesztgetésre alapuló üzleti vállalkozásban (amelynek végtelenül direkt ún. motívumaiból a műfaj iránt divatosan elfogult kritikus bizonyára összeábrándozna valami mély értelmű szimbólumrendszert). De nem hátrál, mert nem hátrálhat: ismertségét veszítené el, ha ölbe tett kézzel várna valami értelmes feladatra.

Pedig lehet, hogy meg tudna felelni neki.

A Budapest Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.