Film

A fekete ruhás nő

  • 2012. április 29.

Film

Rájár a rúd Mr. Kippsre, az ügyvédbojtárra. Fiatalon özvegyült meg, egyetlen kincse kisfia, akitől sűrűn elszólítja a kötelesség: most is a múlt századelő Angliájának egy alig civilizált vidékére, holmi ingatlanügyeket rendezendő. Ám az örökké esős-ködös, tengerparti falucskától látványosan elkülönülő épületet rettegik a helybéliek;

úgy tartják, a kastély (fiát elvesztve öngyilkossá lett) úrnőjének boldogtalan lelke visszajár, s ahol megjelenik, ott nem marad el az erőszakos gyermekhalál. Brrr! És tényleg: szegény Kipps úrnak szerfelett borzalmas borzalmakkal kell szembenéznie. De nem hátrál, mert nem hátrálhat: munkáját veszítené el, pedig fel kell nevelnie félárva porontyát.

Rájár a rúd Daniel Radcliffe-re, e bátor jogász alakítójára is. Most, hogy Harry Potter összes kalandja véget ért, s nem kapkodnak a kiérdemesült varázslótanoncért sem egyéni hangú művészfilmesek, sem kasszasikeres romkomok sztárcsinálói, kénytelen elvállalni minden baromságot. Így ezt is, amiben, ha épp nem pókhálós folyosókon óvakodik, egyik kezében pislákoló gyertyával, másikban magasra emelt baltával (melynek szellemekkel szembeni hatékonyságáról nem vagyok teljesen meggyőződve), vagy büdös mocsárban búvárkodik oszló hullák után, akkor kénytelen színészi eszközeit részben tekintete ajzottságának folytonos reprodukálására, részben dikciójának fojtottságára korlátozni. Brrr! És tényleg: szegény Radcliffe úrnak teljes odaadással kell elővezetnie a komolyságot ebben az ijesztgetésre alapuló üzleti vállalkozásban (amelynek végtelenül direkt ún. motívumaiból a műfaj iránt divatosan elfogult kritikus bizonyára összeábrándozna valami mély értelmű szimbólumrendszert). De nem hátrál, mert nem hátrálhat: ismertségét veszítené el, ha ölbe tett kézzel várna valami értelmes feladatra.

Pedig lehet, hogy meg tudna felelni neki.

A Budapest Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."