Film

A fekete ruhás nő

  • 2012. április 29.

Film

Rájár a rúd Mr. Kippsre, az ügyvédbojtárra. Fiatalon özvegyült meg, egyetlen kincse kisfia, akitől sűrűn elszólítja a kötelesség: most is a múlt századelő Angliájának egy alig civilizált vidékére, holmi ingatlanügyeket rendezendő. Ám az örökké esős-ködös, tengerparti falucskától látványosan elkülönülő épületet rettegik a helybéliek;

úgy tartják, a kastély (fiát elvesztve öngyilkossá lett) úrnőjének boldogtalan lelke visszajár, s ahol megjelenik, ott nem marad el az erőszakos gyermekhalál. Brrr! És tényleg: szegény Kipps úrnak szerfelett borzalmas borzalmakkal kell szembenéznie. De nem hátrál, mert nem hátrálhat: munkáját veszítené el, pedig fel kell nevelnie félárva porontyát.

Rájár a rúd Daniel Radcliffe-re, e bátor jogász alakítójára is. Most, hogy Harry Potter összes kalandja véget ért, s nem kapkodnak a kiérdemesült varázslótanoncért sem egyéni hangú művészfilmesek, sem kasszasikeres romkomok sztárcsinálói, kénytelen elvállalni minden baromságot. Így ezt is, amiben, ha épp nem pókhálós folyosókon óvakodik, egyik kezében pislákoló gyertyával, másikban magasra emelt baltával (melynek szellemekkel szembeni hatékonyságáról nem vagyok teljesen meggyőződve), vagy büdös mocsárban búvárkodik oszló hullák után, akkor kénytelen színészi eszközeit részben tekintete ajzottságának folytonos reprodukálására, részben dikciójának fojtottságára korlátozni. Brrr! És tényleg: szegény Radcliffe úrnak teljes odaadással kell elővezetnie a komolyságot ebben az ijesztgetésre alapuló üzleti vállalkozásban (amelynek végtelenül direkt ún. motívumaiból a műfaj iránt divatosan elfogult kritikus bizonyára összeábrándozna valami mély értelmű szimbólumrendszert). De nem hátrál, mert nem hátrálhat: ismertségét veszítené el, ha ölbe tett kézzel várna valami értelmes feladatra.

Pedig lehet, hogy meg tudna felelni neki.

A Budapest Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.