Elzenélhetetlen dolgok - Tarr Béla filmrendező

  • Hungler Tímea
  • 2008. február 14.

Film

Január vége óta játsszák itthon Tarr Béla cannes-i versenyÞlmjét, A londoni férfit, melyhez Georges Simenon azonos című regénye szolgált alapanyagul.

Január vége óta játsszák itthon Tarr Béla cannes-i versenyÞlmjét, A londoni férfit, melyhez Georges Simenon azonos című regénye szolgált alapanyagul.

Magyar Narancs: Mit jelent önnek a film?

Tarr Béla: Valami olyat, amit az ember nem tud verbálisan kifejezni, amikor a szavak és a hangok kevéssé válnak, amikor megérezzük, hogy bizonyos dolgokat csak a szemünkkel foghatunk föl. Azt gondolom, hogy a képalkotási igény valójában egyidős az emberiséggel. Van valami elementáris igényünk arra, hogy képeket készítsünk. Valami olyan belső kényszer, amitől egyikünk sem szabadul. Ez talán annak a tudomásulvétele, hogy életünk időben és térben zajlik, és az erre adott, szinte automatikus reakciónk az idő megállításának, rögzítésének vágya. A képi megfogalmazás tehát - szerintem - kísérlet az elmondhatatlan, elzenélhetetlen dolgok átélhetővé tételére; az általunk látott és megélt élmények átadására vállalkozik. Mivel a látás konkrét élményéből táplálkozik, anyaga és tárgya elsődlegesen mindig a valóság lesz és marad. Minden, amit ábrázolunk, azzal a szándékkal jön létre, hogy valakik, máshol - hiszen most nincsenek velünk - máskor - valamivel később - lássák mindazt, amit mi most látunk. Részesei legyenek annak, amit mi rendkívülinek, fontosnak, drámainak - esetleg kedvesnek tartunk. Tehát számomra a film kommunikációs forma, mindenképpen a művészet tárgykörébe tartozik, dacára annak, hogy születésekor még vásári látványosság volt, és a nézők tojásokkal fizettek azért, hogy láthassák a "vonat megérkezését". Annak ellenére, hogy még mindig akadnak, akik azokra a tojásokra gondolnak, sokat változott a világ, és a film egyre inkább a művészet tárgykörébe került. Már csak azért is, mert megjelentek olyan új technológiák, amelyek kiszolgálhatják az előbbi igényeket. Úgy érzem, valami hasonló helyzet van kialakulóban, mint amikor a fotográfia megjelent. A festőknek addig feladatuk, megrendelésük, ha úgy tetszik, "társadalmi funkciójuk" volt, hogy lefessék a bankár lányát, hogy képét a családfő kitehesse a falra. A festő nekilátott, lefestette a lányt, megkapta érte a pénzt, elitta, "rendben" volt minden. Amikor megjelent a fényképészet, mindez kikerült a festészet tárgyköréből - a festő szabad lett végre, megszülethetett az impresszionizmus. Monet leülhetett és lefesthette a roueni katedrálist harminchatszor, a nap különböző szakaszaiban. Ez az igazi forradalom. Azt gondolom, a filmművészet most egy ilyen periódusba tudna kerülni - lehetnénk végre szabadok, és elmondhatnánk, hogyan látjuk a világot, reagálhatnánk arra, ami velünk történik. Mert nem vagyunk függetlenek a világtól, nem különbözünk tőle, hanem szügyig benne vagyunk.

MN: Hasonló elvek hívták életre a T. T. Filmműhelyt?

TB: A T. T. Filmműhely olyan hely, ahol bukások sorozatát könyvelhetjük el, egy csomó tervünk szemétbe került, az arcunkon csúszunk, kudarcot kudarcra halmozunk. Arra azért büszke vagyok, hogy Horváth Putyi filmet tudott nálunk csinálni, hogy elkészült Mundruczó Johannája, vagy hogy Maár Gyula megcsinálhatta a Töredéket, egy olyan forgatókönyvet, amit '73 óta elő sem mert venni a fiókból. Ha csak annyit érünk el, hogy mint egy esernyő, megvédjünk egy tervet, egy gondolatot vagy egy embert, már van értelme az egésznek. Ez a műhely olyan, mint egy sziget, de ezt a marginalizálódott helyzetet harminc éve ismerem, ha lehet azt mondani, jól érzem magam benne, már beleszoktam. Jó ez így: szarul ébredünk, szarul fekszünk, közben meg haladunk.

MN: Egy interjúban azt nyilatkozta: "Mindig ugyanazt a filmet csináljuk, csak mindig egy kicsit jobban." A következő mozit mindig az előző film inspirálja?

TB: A kérdésben benne van a válasz. Egy film készítése közben új dolgok generálódnak, felmerülnek formai problémák, egy újabb kérdés, ami aztán arra ösztönzi az embert, hogy készítsen egy másik filmet. Nem azért csinálsz filmet, mert filmrendező vagy, vagy mert üres a bankszámlád, hanem mert izgat valami. A filmezés öngerjesztő folyamat: a következő film mindig egy kicsit "odébb megy", elmélyül az előzőhöz képest. Az azonban igaz, hogy itt lényegében az elejétől fogva egy filmről van szó. Talán még egy film hátra van, aztán lehet, hogy abba kell hagyni.

MN: Mert eléri a perfekció állapotát?

TB: Ez nagyon személyes kérdés. A filmkészítőkben, a valódi "kinematográfusokban" mindig meglesz az az ambíció, hogy a világot kerekre, tisztára rendezzék, hogy utánuk ne lehessen tovább filmezni.

MN: '94-ben írta Esterházy, hogy "Tarr addig-addig filmezett, amíg majdnem megszüntette magát a filmet."

TB: Na, ez a "majdnem" azért zavar. Amíg ez a "majdnem" fönnáll, addig folytatom. És ez nem perfekció. Magának a dolognak akarok a végére jutni.

MN: Az előző film, a Werckmeister harmóniák milyen kérdéseket vetett fel, amelyekre aztán A londoni férfi adta meg a választ, ugyanígy: mi-lyen kérdéseket hagyott maga után A londoni férfi?

TB: Ez az, amit én soha meg nem fogok tudni mondani. Mondjuk már ki végre erről a nyomorult filmezésről, hogy kép, hang, ezek ritmusa, emberi tekintetek és gesztus, metakommunikáció egysége. Ha ezek közül bármit leválasztasz, már nem filmben gondolkodsz. Nem lehet a tematikát szétválasztani a képi világtól, mert a film egység. Két típusú alkotói magatartás létezik: az egyik, amelyik mutatja neked a világot, ábrázolja azt, a másik, amelyik autonóm világot teremt. Ez nem minősítés, csak tény. Lehet, hogy a sarkon meglátok valamit, ami képes egy egész filmet generálni, valamit, amit meglátva egyszer csak megérzem, hogy ez hiányzott eddig a többi filmből, ez hiányzott ahhoz, hogy eggyel tovább tudjak lépni. Olyan ez, mint amikor az ember főz. Rég túl vagy rajta, amikor hirtelen eszedbe jut, hogy mi lett volna, ha még azt is beleteszed.

MN: Konkrét választ nem kapok?

TB: Nem beszélek mellé. Ha a Werckmeister harmóniák előtt megkérdezte volna, miről akarok filmet csinálni, annyit tudtam volna csak mondani, hogy arról, hogy "egy ember ételhordóval a kezében Baja főterén belenéz egy halott bálna szemébe, és közben a néző érez majd valamit, de azt nem tudom megmondani, mit, mert az összes energiám arra megy el, hogy azt érezze, amit szeretnék". A nézőt mindig felnőttnek, érzékenynek, társnak tekintem, nem alázom meg azzal, hogy mindent a szájába rágok, de azért ellátom őt annyi munícióval, hogy lehetőség szerint ne maradjon más választása, mint ugyanarra gondolni, amire én és a társaim.

MN: A londoni férfiban mi ragadta meg?

TB: Szeretek nyári estéken a kertben olvasgatni, így került ez a könyv is a kezembe, és belém égett az a kép, ahogy valaki éjszaka egy toronyban ül. Egyedül van, a város alszik, de ő mindent lát. A magányosság állapota volt az, ami felkeltette az érdeklődésemet - ebből indult ki az egész, aztán, amikor Krasznahorkai Lászlóval elkezdtünk a történettel foglalkozni, lassan másról kezdett szólni, arról, hogy mihez tud kezdeni valaki a kísértéssel, a lázadás lehetőségével ötven felett, ha egy monoton, kiszámítható, elrendelt, törvényszerűen berendezett világban él. Az kezdett foglalkoztatni, hogy ebben a zárt világban hogyan jön létre és miként bukik el a lázadás.

MN: Megváltoztatta a regény végét. Miért?

TB: Ezt Hranitzky Ágival eléggé autokrata módon, a forgatás alatt döntöttük el. Az a verzió, amit Krasznahorkaival megírtunk, más volt. A simenoni befejezése kisrealista, zsurnaliszta befejezés, a forgatókönyvé romantikusabb volt: a főszereplő, Maloin kimérte magára a büntetést, és elkárhozott. A film készítése alatt azonban úgy éreztük, hogy talán arról kellene beszélnünk, hogy ennek a helyzetnek van egy igazi vesztese, méghozzá Brownné. Az ő élete ment tönkre, anélkül, hogy ezért bármit is tett volna. Az igazi vesztesek mindig azok közül kerülnek ki, akik nem tehetnek semmiről.

MN: A filmjei - mint most is - konkrét szituációkból indulnak ki, idővel azonban metafizikai síkra emelkednek. Hisz istenben?

TB: Nem, nem vagyok vallásos. Az emberben hiszek, abban, hogy az embereknek mindig lesz annyi erejük, energiájuk, hogy képesek lesznek megőrizni a méltóságukat, még akkor is, ha a legmegalázóbb helyzetekkel néznek szembe. Gyermekkorom óta kedvelem Münchhausen bárót azért, hogy amikor nyakig van a szarban, a hajánál fogva is képes kihúzni magát onnan. Néha az az érzésem, hogy ez az egész itt egy münchhauseni történet, úgyhogy nem istenben, mindannyiunkban hiszek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.