Film

Exodus: Istenek és királyok

  • - kg -
  • 2015. január 11.

Film

Öregedő filmrendezőknek gyakran írja fel az orvos, hogy utaz­zanak a tengerhez, vagy ha erre nincs mód, legalább válasszanak szét egyet. Nagyon úgy fest, Ridley Scottnak (77) nem jött be a pihentető utazás opciója; ő a szétválasztást választotta. Ennek is megvannak a maga hagyományai, igaz, ezeket nem, illetve nemcsak az orvostudomány, hanem a filmtörténet tárgyalja; Cecil B. DeMille-re például kétszer is rájött, 1923-ban és 1956-ban is a Bibliában leírtak szerint instruálta a Vörös-tengert – ahogy ’56-ban Charlton Heston, a későbbi nagy fegyverlobbista VistaVisionban adta Mózest, arra nincs más szó; szép. Heston után mózeskedni, ez aztán a színészi kihívás, de hát tudjuk jól, színészi kihívás esetén ma elsőként Christian Bale-t hívják világszerte. Bale komorra veszi a figurát, amiben van ráció, hisz a komor idők komor hősöket kívánnak, és hát Egyiptom John Turturro uralkodása alatt nem lehetett egy vidám hely a zsidóknak, bár Boross Péter, aki már akkor is élt, nyilván nem találkozott antiszemitizmussal. De erről majd egy másik konferencián. Szóval ez a komorság nagyon is érvé­nyes művészi megközelítés, látszik, hogy Scott járt az utóbbi években néhányszor moziban, és látá, hogy Batman is komoly, Superman meg gyomorbajos, s gondolá, hogy ha ez megy, akkor nyomjuk full realistába Mózest is. Mózesból így lesz Móricka, s bár nem sokat számít, mi folyik a vízválasztás előtti órákban, azért jegyezzük le az utókor számára: egy Monty Python-film komoran, megfontoltan, a poénok és Michael Palin nélkül.

Az InterCom bemutatója

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.