Film

Exodus: Istenek és királyok

  • - kg -
  • 2015. január 11.

Film

Öregedő filmrendezőknek gyakran írja fel az orvos, hogy utaz­zanak a tengerhez, vagy ha erre nincs mód, legalább válasszanak szét egyet. Nagyon úgy fest, Ridley Scottnak (77) nem jött be a pihentető utazás opciója; ő a szétválasztást választotta. Ennek is megvannak a maga hagyományai, igaz, ezeket nem, illetve nemcsak az orvostudomány, hanem a filmtörténet tárgyalja; Cecil B. DeMille-re például kétszer is rájött, 1923-ban és 1956-ban is a Bibliában leírtak szerint instruálta a Vörös-tengert – ahogy ’56-ban Charlton Heston, a későbbi nagy fegyverlobbista VistaVisionban adta Mózest, arra nincs más szó; szép. Heston után mózeskedni, ez aztán a színészi kihívás, de hát tudjuk jól, színészi kihívás esetén ma elsőként Christian Bale-t hívják világszerte. Bale komorra veszi a figurát, amiben van ráció, hisz a komor idők komor hősöket kívánnak, és hát Egyiptom John Turturro uralkodása alatt nem lehetett egy vidám hely a zsidóknak, bár Boross Péter, aki már akkor is élt, nyilván nem találkozott antiszemitizmussal. De erről majd egy másik konferencián. Szóval ez a komorság nagyon is érvé­nyes művészi megközelítés, látszik, hogy Scott járt az utóbbi években néhányszor moziban, és látá, hogy Batman is komoly, Superman meg gyomorbajos, s gondolá, hogy ha ez megy, akkor nyomjuk full realistába Mózest is. Mózesból így lesz Móricka, s bár nem sokat számít, mi folyik a vízválasztás előtti órákban, azért jegyezzük le az utókor számára: egy Monty Python-film komoran, megfontoltan, a poénok és Michael Palin nélkül.

Az InterCom bemutatója

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.