David Cronenberg: Cosmopolis

Fehér limuzinokkal álmodott

Film

Doktor úr, doktor úr, olyan kiüresedett vagyok! Valahogy így hangzik a szegény kis milliárdos panasza az efféle sóhajokra mostanság fogékony filmrendező, David Cronenberg új filmjében.

Le akarom vágatni a hajamat – ezzel a programadó mondattal indul a film cselekménye, a cselekménnyel együtt pedig Eric Packer egy − az ilyenre mondjuk – átlagos napja. És ha átlagosat mondunk, abból máris következik, hogy ez a nap más lesz, mint a főszereplő milliárdos többi napja, de milyen más!

Don DeLillo 2003-ra öntötte irodalmilag is kívánatos formába Eric Packer egy napját: az írók írójának tartott és előszeretettel istenített szerző Cosmopolis című regényében felmutatta a milliárdokkal könnyű kézzel bűvészkedő, a pénzpiacokat játszótéri homokozónak tekintő milliárdos ifjú zsenik torzképét. Hogy Eric Packer mennyire fölötte áll az utcaszintnek, azt lakásának 48 szobájánál és két liftjénél (az egyik Satie-t játszik, a másik meg egy szúfi rappert) is érzékletesebben demonstrálja az az egykedvűség, melyből az a hír sem zökkentheti ki hősünket, hogy az elnök épp a városban van. Elnök? Milyen elnök? Ha Packer hajat vágatni indul, az amerikai, de semmilyen más elnök konvoja sem állhatja útját. Mégis hogy jönne ahhoz!


Ennek a makulátlanra nyírt, de hajvágásra áhítozó korunk hősének állít emléket David Cronenberg filmje is, és ami azt illeti, nagy volt a reménykedés a keményvonalas cronenbergiánusok körében, hogy A veszélyes vágy szecessziós semmitmondása után a mester végre emberére talál Packerben, e 48 szobás, kétliftes, utcahossznyi limuzinokkal közlekedő, aszimmetrikus prosztatájú, unott milliárdosban, aki a kínai piacoktól és a sokat emlegetett jüantól várja élete rosszabbra fordulását.

Cronenberg nem idegen a gépjárművükkel szenvedélyes viszonyt ápoló élvhajhász hősöktől (lásd Crash – Karambol), és Packer (Robert Pattinson) is egy ilyen autóban végződő lény. Egy liftjeivel, tárgyaival, limuzinjaival, testőreivel összenőtt, emberarcú organizmus – micsoda remek terep egy ember-gép összenövéseket előszeretettel vizsgáló rendezőnek. Pont amilyennek korábban Cronenberget is megismertük. Noha papíron nem robot, sőt példás egészségnek örvendő ember, Packerben láthatóan több az idegen alkatrész, mint az emberi.

Talán a látása gyengült meg ennyire, ki tudja, mindenesetre Cronenberg rendre elvéti e sajátos összenövést, és ahelyett, hogy e gépies emberbe hatolna be, Packer limuzinjának belsejéig jut csak. Válogatott bőrüléseknek, piacmonitorozó high-tech kütyüknek, Packer udvartartásának és felettébb papírízű monológoknak ad otthont e fejedelmi jármű, a film egyetlen életszerű szereplője. Persze lehet azt mondani, hogy ami nekünk, földi halandóknak szolgalelkű szöveghűségnek tűnik, az alkotói oldalról nem más, mint magas művészet, szándékosan alkalmazott elidegenítő hatás. Ha így van, Cronenberg utolérhetetlen magasságokba jutott: családtagjain és alkotótársain kívül alighanem szinte mindenki mást sikerült elidegenítenie legújabb filmjétől. A magányos milliárdos mellett egy kalap alatt a magányos művész alakját is sikerült megalkotnia.

Egymást érik a vásznon az excentrikus karakterek: az egyik patkányokkal hadonászik, a másik tortát dobál, a harmadik Packer prosztatáját tapogatja, a negyedik meg az ötödik előtt jön – micsoda káosz, micsoda művészet! Az utókor tán majd felfedezi a mű zsenialitását; ám mai tudásunk és a jüan jelen állása szerint az a szomorú hírünk, hogy David Cronenberg vadonatúj, egyenesen Cannes-ból érkezett filmje kis híján nézhetetlen.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.