Film

Mucsai macsók meséi

Steven Soderbergh: Logan Lucky – A tuti balhé

  • - kg -
  • 2017. szeptember 30.

Film

Sokat hallani a fehér, frusztrált, kétkezi munkásemberekről, a kékgalléros amerikai munkavégzőkről, akik nagy elégedetlenségükben tömegével adták le a szavazatukat Trumpra, finoman jelezvén, hogy most már aztán elég. Róluk szól Steven Soderbergh új filmje is: nem név szerint mindenkiről, csupán két L betűs, kitalált szerencsétlenről, a Logan tesókról Nyugat-Virginiából. Egy kétkezi és egy egykezi munkásról, akikkel elbánt az a rohadt élet.

A lomhább Logant (Channing Tatum) épp a szemünk láttára teszik lapátra, mert a bicegését nem nézik jó szemmel a fehérgalléros fejesek, így ő most már nemcsak biceg, de leverten biceg, hogy hazavergődjön a viharvert pick-upjával. A nyúlánkabb Logan (Adam Driver) az egyik kezét Irakban hagyta, a másikkal egy út menti csehóban tölti az italokat az alkalmi bunkók viccelő­dé­sei­nek gyakori céltáblájaként. Loganék különösebb erőlködés nélkül kimerítik azt a társadalom peremén billegő figurát, amelyet white trashnek hívnak Amerikában, mondanunk sem kell, igencsak lenézően. A szegénységkutatóknál csak a független filmeseket érdekli jobban a hogylétük, az ő nyomoruk tölti ki a Sundance-re érkező művek jelentős százalékát, Steven Soderbergh azonban nem az embert, hanem a komikus bűnözőt látja bennük, akik szorult helyzetükben a helyi NASCAR-pálya széfjét csapolnák meg a még náluk is kékebb gallérú egzisztenciák kicsiny csapatával. Ez persze már a mackós – és nem a paddingtoni értelemben vett mackós – filmek világa, és ehhez Soderbergh igazoltan nagyon ért. Három George Cloo­ney-val elkövetett Ocean’s-film után szinte gyerekjátéknak tűnik filmre megkoreografálni a tuti balhét, ezúttal taplófalvi kivitelben.

Soderbergh nagy viccmester, aki nemcsak a visszavonulását nem vette komolyan, vagy ha igen, akkor visszavonultan rendezte ezt a filmet, de Loganék együtt érző ábrázolásában is több a humor, mint bármi más. A mucsai Humor Haroldok sorában azonban egyértelműen Daniel Craig viszi a pálmát, nála már nincs szükség semmilyen ürügyre, családi háttér, emberi vonások megrajzolására, ő azért van, hogy már messziről röhögjünk rajta, és ha valamin, Craig Popeye-szerű széftörőjén lehet is, míg Driver és Tatum inkább a kékgallér viselésében, a megtört járásban és a szomorkás nézésben erősek.

A Vertigo Média filmje

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.