Film

Mucsai macsók meséi

Steven Soderbergh: Logan Lucky – A tuti balhé

  • - kg -
  • 2017. szeptember 30.

Film

Sokat hallani a fehér, frusztrált, kétkezi munkásemberekről, a kékgalléros amerikai munkavégzőkről, akik nagy elégedetlenségükben tömegével adták le a szavazatukat Trumpra, finoman jelezvén, hogy most már aztán elég. Róluk szól Steven Soderbergh új filmje is: nem név szerint mindenkiről, csupán két L betűs, kitalált szerencsétlenről, a Logan tesókról Nyugat-Virginiából. Egy kétkezi és egy egykezi munkásról, akikkel elbánt az a rohadt élet.

A lomhább Logant (Channing Tatum) épp a szemünk láttára teszik lapátra, mert a bicegését nem nézik jó szemmel a fehérgalléros fejesek, így ő most már nemcsak biceg, de leverten biceg, hogy hazavergődjön a viharvert pick-upjával. A nyúlánkabb Logan (Adam Driver) az egyik kezét Irakban hagyta, a másikkal egy út menti csehóban tölti az italokat az alkalmi bunkók viccelő­dé­sei­nek gyakori céltáblájaként. Loganék különösebb erőlködés nélkül kimerítik azt a társadalom peremén billegő figurát, amelyet white trashnek hívnak Amerikában, mondanunk sem kell, igencsak lenézően. A szegénységkutatóknál csak a független filmeseket érdekli jobban a hogylétük, az ő nyomoruk tölti ki a Sundance-re érkező művek jelentős százalékát, Steven Soderbergh azonban nem az embert, hanem a komikus bűnözőt látja bennük, akik szorult helyzetükben a helyi NASCAR-pálya széfjét csapolnák meg a még náluk is kékebb gallérú egzisztenciák kicsiny csapatával. Ez persze már a mackós – és nem a paddingtoni értelemben vett mackós – filmek világa, és ehhez Soderbergh igazoltan nagyon ért. Három George Cloo­ney-val elkövetett Ocean’s-film után szinte gyerekjátéknak tűnik filmre megkoreografálni a tuti balhét, ezúttal taplófalvi kivitelben.

Soderbergh nagy viccmester, aki nemcsak a visszavonulását nem vette komolyan, vagy ha igen, akkor visszavonultan rendezte ezt a filmet, de Loganék együtt érző ábrázolásában is több a humor, mint bármi más. A mucsai Humor Haroldok sorában azonban egyértelműen Daniel Craig viszi a pálmát, nála már nincs szükség semmilyen ürügyre, családi háttér, emberi vonások megrajzolására, ő azért van, hogy már messziről röhögjünk rajta, és ha valamin, Craig Popeye-szerű széftörőjén lehet is, míg Driver és Tatum inkább a kékgallér viselésében, a megtört járásban és a szomorkás nézésben erősek.

A Vertigo Média filmje

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”