Film

Mucsai macsók meséi

Steven Soderbergh: Logan Lucky – A tuti balhé

  • - kg -
  • 2017. szeptember 30.

Film

Sokat hallani a fehér, frusztrált, kétkezi munkásemberekről, a kékgalléros amerikai munkavégzőkről, akik nagy elégedetlenségükben tömegével adták le a szavazatukat Trumpra, finoman jelezvén, hogy most már aztán elég. Róluk szól Steven Soderbergh új filmje is: nem név szerint mindenkiről, csupán két L betűs, kitalált szerencsétlenről, a Logan tesókról Nyugat-Virginiából. Egy kétkezi és egy egykezi munkásról, akikkel elbánt az a rohadt élet.

A lomhább Logant (Channing Tatum) épp a szemünk láttára teszik lapátra, mert a bicegését nem nézik jó szemmel a fehérgalléros fejesek, így ő most már nemcsak biceg, de leverten biceg, hogy hazavergődjön a viharvert pick-upjával. A nyúlánkabb Logan (Adam Driver) az egyik kezét Irakban hagyta, a másikkal egy út menti csehóban tölti az italokat az alkalmi bunkók viccelő­dé­sei­nek gyakori céltáblájaként. Loganék különösebb erőlködés nélkül kimerítik azt a társadalom peremén billegő figurát, amelyet white trashnek hívnak Amerikában, mondanunk sem kell, igencsak lenézően. A szegénységkutatóknál csak a független filmeseket érdekli jobban a hogylétük, az ő nyomoruk tölti ki a Sundance-re érkező művek jelentős százalékát, Steven Soderbergh azonban nem az embert, hanem a komikus bűnözőt látja bennük, akik szorult helyzetükben a helyi NASCAR-pálya széfjét csapolnák meg a még náluk is kékebb gallérú egzisztenciák kicsiny csapatával. Ez persze már a mackós – és nem a paddingtoni értelemben vett mackós – filmek világa, és ehhez Soderbergh igazoltan nagyon ért. Három George Cloo­ney-val elkövetett Ocean’s-film után szinte gyerekjátéknak tűnik filmre megkoreografálni a tuti balhét, ezúttal taplófalvi kivitelben.

Soderbergh nagy viccmester, aki nemcsak a visszavonulását nem vette komolyan, vagy ha igen, akkor visszavonultan rendezte ezt a filmet, de Loganék együtt érző ábrázolásában is több a humor, mint bármi más. A mucsai Humor Haroldok sorában azonban egyértelműen Daniel Craig viszi a pálmát, nála már nincs szükség semmilyen ürügyre, családi háttér, emberi vonások megrajzolására, ő azért van, hogy már messziről röhögjünk rajta, és ha valamin, Craig Popeye-szerű széftörőjén lehet is, míg Driver és Tatum inkább a kékgallér viselésében, a megtört járásban és a szomorkás nézésben erősek.

A Vertigo Média filmje

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.