Film

Férfiak fecskében

  • 2018. augusztus 12.

Film

Hol a boldogság mostanában? Táncparketten, uszodában. A kisember, kinek élete tönkremenni készül, kihúzza magát, legyőzi önmagát és a konvenciókat, kiáll a világ elé, s olyat tesz, amit sosem hitt volna. Közben, nem mellesleg rátalál vagy ismét felébred benne a szerelem, s az elidegenedett, besavanyodott, fogyasztásban elhülyült világ arcába vágja, hogy ő igenis és végre boldog – mert nem akar többé megfelelni senkinek, csak saját késztetéseinek.

A néhány hete bemutatott Táncterápia boldogságreceptjét hirdeti ez a – hát hogy mondjam, ha sok pocakos, szőrös, zsörtölődő férfi fogja egymás meztelen lábát az esztétikai hatás érdekében? – bájos dolgozat is, amelyben szinkron­úszásra vetemedik nyolc középkorú lúzer, hogy visszanyerje önbecsülését és életkedvét, mígnem azon kapják magukat, hogy világversenyen képviselik Nagy-Britanniát. Persze, van a vállalkozásban valami a magukat csippendélfiúkként eladni kívánó prolik csetlés-botlását sikerre vivő Alul semmi csoportdinamikájából, némi áthallás a film producerének első rendezéséből (Machan), amelyben indiaiak próbálnak kézilabdázni a nyugati emigráció reményében (az olyan, mint a magyar krikettválogatott), s beugorhat a jamaicai bobcsapat szidolozott kalandjait komédiába öntő Jég veled! is. De ki követelné az eredetiséget a nyári akciófilm-áradatban egy könnyed vígjátéktól, amely legalább közvetlen, kedves, a maga felszínességében is humánus, és szuperhősök helyett olyan, határozottan embernek látszó karaktereket mozgat, akiknek magunk is lennénk a barátai.

A Cirko Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.