film - Esős évszakok

  • - kg -
  • 2011. április 14.

Film

Szabad a kégli, még csak hálni sem járnak haza a szülők, ideális terep - gondolhatnánk - egy nagykamasznak. Annyira mégsem az, mert amikor anya és apa mégis megjelenik, hogy pénzzel tömje ki a zsebeket és kajával a hűtőszekrényt, fény derül a rendezett lakberendezés mögött meghúzódó rendezetlen viszonyokra.
Szabad a kégli, még csak hálni sem járnak haza a szülõk, ideális terep - gondolhatnánk - egy nagykamasznak. Annyira mégsem az, mert amikor anya és apa mégis megjelenik, hogy pénzzel tömje ki a zsebeket és kajával a hûtõszekrényt, fény derül a rendezett lakberendezés mögött meghúzódó rendezetlen viszonyokra. Anya és apa válnak, de úgy, ahogy csak filmekben vagy egzotikus váláskultúrákban szokás: mindketten elvonultak a közös tulajdonból, a nagyfiú meg, egyenlõ távolságra a felektõl, vagy még inkább a két szék között a padlón, az elnéptelenedett lakásban morfondírozhat, hogy kihez húzzon. A választék nem nagy, 16 évesen csakis reménytelennek tûnhet mindkét felmenõ. A srác egyelõre a haverokhoz húz, nagyokat teng, és olykor leng is, de leginkább unott képpel támaszt mindent, amit csak unott képpel lehet támasztani. És Teheránban, derül ki Majid Barzegar filmjébõl, épp annyi mindent lehet kamasz fejjel és unott képpel támasztani, mint Párizsban, Londonban vagy Budapesten. A rezsim, köszöni szépen, elnyom és korlátoz, de ezen a kamasztörténeten tüntetõleg kívül marad. Hõsünk jól begyakorolt unottságába csak egy pénzt követelõ alvilági motoros és egy szállás híján lévõ diáklány hoz némi változatosságot: a zsaroló díler láttán a fenyegetettség, az alkalmi lakótárs láttán az érdeklõdés jól kivehetõ jelei mutatkoznak az unott kamaszarcon. Iránnak van tengere, így fennáll a veszély, mint minden kamaszfájdalmas filmben, hogy hõsünk is a vízhez fut ki, de Barzegar bátran tesz az elvontságra: a ködös horizont helyett a nagyon is konkrét arcokat kémleli.

Vetítés: április 14-én, délután négykor a Kinóban

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.