film - Esős évszakok

  • - kg -
  • 2011. április 14.

Film

Szabad a kégli, még csak hálni sem járnak haza a szülők, ideális terep - gondolhatnánk - egy nagykamasznak. Annyira mégsem az, mert amikor anya és apa mégis megjelenik, hogy pénzzel tömje ki a zsebeket és kajával a hűtőszekrényt, fény derül a rendezett lakberendezés mögött meghúzódó rendezetlen viszonyokra.
Szabad a kégli, még csak hálni sem járnak haza a szülõk, ideális terep - gondolhatnánk - egy nagykamasznak. Annyira mégsem az, mert amikor anya és apa mégis megjelenik, hogy pénzzel tömje ki a zsebeket és kajával a hûtõszekrényt, fény derül a rendezett lakberendezés mögött meghúzódó rendezetlen viszonyokra. Anya és apa válnak, de úgy, ahogy csak filmekben vagy egzotikus váláskultúrákban szokás: mindketten elvonultak a közös tulajdonból, a nagyfiú meg, egyenlõ távolságra a felektõl, vagy még inkább a két szék között a padlón, az elnéptelenedett lakásban morfondírozhat, hogy kihez húzzon. A választék nem nagy, 16 évesen csakis reménytelennek tûnhet mindkét felmenõ. A srác egyelõre a haverokhoz húz, nagyokat teng, és olykor leng is, de leginkább unott képpel támaszt mindent, amit csak unott képpel lehet támasztani. És Teheránban, derül ki Majid Barzegar filmjébõl, épp annyi mindent lehet kamasz fejjel és unott képpel támasztani, mint Párizsban, Londonban vagy Budapesten. A rezsim, köszöni szépen, elnyom és korlátoz, de ezen a kamasztörténeten tüntetõleg kívül marad. Hõsünk jól begyakorolt unottságába csak egy pénzt követelõ alvilági motoros és egy szállás híján lévõ diáklány hoz némi változatosságot: a zsaroló díler láttán a fenyegetettség, az alkalmi lakótárs láttán az érdeklõdés jól kivehetõ jelei mutatkoznak az unott kamaszarcon. Iránnak van tengere, így fennáll a veszély, mint minden kamaszfájdalmas filmben, hogy hõsünk is a vízhez fut ki, de Barzegar bátran tesz az elvontságra: a ködös horizont helyett a nagyon is konkrét arcokat kémleli.

Vetítés: április 14-én, délután négykor a Kinóban

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.