film - Esős évszakok

  • - kg -
  • 2011. április 14.

Film

Szabad a kégli, még csak hálni sem járnak haza a szülők, ideális terep - gondolhatnánk - egy nagykamasznak. Annyira mégsem az, mert amikor anya és apa mégis megjelenik, hogy pénzzel tömje ki a zsebeket és kajával a hűtőszekrényt, fény derül a rendezett lakberendezés mögött meghúzódó rendezetlen viszonyokra.
Szabad a kégli, még csak hálni sem járnak haza a szülõk, ideális terep - gondolhatnánk - egy nagykamasznak. Annyira mégsem az, mert amikor anya és apa mégis megjelenik, hogy pénzzel tömje ki a zsebeket és kajával a hûtõszekrényt, fény derül a rendezett lakberendezés mögött meghúzódó rendezetlen viszonyokra. Anya és apa válnak, de úgy, ahogy csak filmekben vagy egzotikus váláskultúrákban szokás: mindketten elvonultak a közös tulajdonból, a nagyfiú meg, egyenlõ távolságra a felektõl, vagy még inkább a két szék között a padlón, az elnéptelenedett lakásban morfondírozhat, hogy kihez húzzon. A választék nem nagy, 16 évesen csakis reménytelennek tûnhet mindkét felmenõ. A srác egyelõre a haverokhoz húz, nagyokat teng, és olykor leng is, de leginkább unott képpel támaszt mindent, amit csak unott képpel lehet támasztani. És Teheránban, derül ki Majid Barzegar filmjébõl, épp annyi mindent lehet kamasz fejjel és unott képpel támasztani, mint Párizsban, Londonban vagy Budapesten. A rezsim, köszöni szépen, elnyom és korlátoz, de ezen a kamasztörténeten tüntetõleg kívül marad. Hõsünk jól begyakorolt unottságába csak egy pénzt követelõ alvilági motoros és egy szállás híján lévõ diáklány hoz némi változatosságot: a zsaroló díler láttán a fenyegetettség, az alkalmi lakótárs láttán az érdeklõdés jól kivehetõ jelei mutatkoznak az unott kamaszarcon. Iránnak van tengere, így fennáll a veszély, mint minden kamaszfájdalmas filmben, hogy hõsünk is a vízhez fut ki, de Barzegar bátran tesz az elvontságra: a ködös horizont helyett a nagyon is konkrét arcokat kémleli.

Vetítés: április 14-én, délután négykor a Kinóban

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.