Film - Görög saláta - Fatih Akin: Soul Kitchen

  • - ts -
  • 2010. október 28.

Film

A neves németországi török alkotó filmje szigorúan a Fradi-kolbász receptje (mindent bele!) szerint építkezik: van benne, mi szem-szájnak ingere, főként klisék, kisember, kis felemelkedés, kis bukás, kis szerelem, nagy szakítás, kis halál, mesébe illő szerencse és kifordítható happy end, meg persze a központi jófej-nyilvántartásba való felvételhez kötelező Udo Kier. Ettől függetlenül egész jópofa kis vígjáték.

Legfőként jól mesélhető, figyeljenek csak: Zinos, a görög fiatalember egy hodályban kialakított éttermet (ez a Soul Kitchen) üzemeltet Hamburg ipari negyedében, "az étlapon negyven fogás, de mindegyiknek ugyanolyan íze van", s mind félkész alapanyagokból készül. A Görögországból hozott mosogatógép időnként összetöri a porcelánedényeket. Ráadásul Zinosnak egyéb problémái is vannak: például porckorongbaja (jön Gryllus Dorka). A barátnője, Nadine épp Sanghajba készül tudósítónak, nyakán lóg az adóhatóság (jön Kier), nem beszélve Iliasról, a bátyjáról, akinek munka kell, hogy napközben elhagyhassa a börtönt (betörésért ül, amiben egyébként elég jó). Zinos Nadine búcsúvacsorájára tartva összefut régi iskolatársával, Thomas Neumannal, s Thomas foga hamarosan megfájdul Zinos bejzlijére...

A film eredeti címének (Soul Kitchen) helyes és illedelmesen hagyománytisztelő magyar interpretációja nyilván az lett volna, hogy Bazi nagy Soul Kitchen. Hiszen Joel Zwick, alkalmasint Nia Vardalos 2002-es nekiveselkedése, a My Big Fat Greek Wedding (Bazi nagy görög lagzi) óta minden nagy levegővel, nekifutásból elindított, magukat sűrűn vehemensnek mutató népcsoportok tömeges részvételével leírható marháskodás így indít: Bazi nagy olasz, latin, gringó, anyámkínja... Ha a keresőbe beírjuk Aramis szolgájának nevét, akkor is ezek jönnek fel.

Ha mást nem, Fatih Akin most megmutatta: a filmkészítés ezen al-alcsoportozatában jobb, ha számolnak vele. S megállapíthatjuk, a nagy átlagnál kétségkívül jobban csinálja. S ez voltaképpen jó hír, meglehet, hogy hősünk révbe ért, megtalálta a helyét, mert korábbi - kitüntetésekkel sűrűn elhalmozott - munkái (Fallal szemben; A másik oldalon) bár olykor felkavarónak mutatkoztak, szakáguk legjobbjának vakmerőség lenne őket minősíteni.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.