Film: A jövőt végképp eltörölni (12 majom)

  • Schubert Gusztáv
  • 1996. május 9.

Film

Az időutazást, mint tudjuk, a Pentagon és Hollywood találta föl, szépségflastromként a Pearl Harbor-i vereségre.

Az idôutazást, mint tudjuk, a Pentagon és Hollywood találta föl, szépségflastromként a Pearl Harbor-i vereségre. "Mi lenne, ha", ábrándozott 1980-ban a Végsô visszaszámlálás című körkdagleszes film, a US Navy egyik modern anyahajója idôviharba kerülne, és szuperfegyverzetével odapörkölne a sunyi sárga bombázóknak. Már nem is tudom, mi lett, jó vége volt, annyi szent, Kirk kapitány is magához tért az idôzavarból meg a történelemkönyveket sem kellett újraírni. Legalább ezen az egy lapon. Szóval szép, őszinte film volt, elandalodott azon, amit a mindenkori krónikás és megbízója sohasem szokott nyíltan bevallani: a történelem azé, aki megműveli! Minek időkapszula, időalagút, amikor a kizökkent időt helyretolni bőven elég a radír és a ceruza. A forverccel sincs sokkal másképp. A jövő úgyszintén azé, aki elbeszéli. Vagyis nem annyira az hibádzik, hogy nem bírunk ide-oda utazgatni az időben. Hanem hogy múltnak, jövőnek nincs tőlünk egy percnyi nyugta.

Agyonszemeteljük, agyonretusáljuk.

A 12 majom látszatra megpúpozza még egy lapáttal a sittkupacot: magányos férfiember jön vissza totálkáros közeljövőbôl, hogy helyrepofozza az emberiség elcseszett múltját. Ismerős. A gyilkos humorú Terry Gilliamnél azonban kicsit másképp alakult az ügylet, mint a Terminátorban. Ennek az időlovagnak sehogy sem sikerül helyreütnie a múltat, pedig igazi akcióhős, Bruce Willis játssza.

A történet kiindulási pontja, akár a forgatókönyvírókat inspiráló hajdani Chris Marker "fényképregényben" (A kifutópálya mindössze félórás, narrációval kísért fekete-fehér állóképfüzér) az apokalipszis előtti utolsó pillanat. 1996. december 27-én Philadelphia repülőteréről, hála egy embergyűlölő állatbarátnak, világ körüli útra indul egy mutáns vírustörzs, hogy pár hét alatt kis híján lenullázza az emberiséget. A maroknyi túlélő a föld alá menekül, onnan próbálják kipilinckázni a törzsfejlődés fájába szorult férget. A technika egy kicsit kezdetleges, elôbb 1990-be, aztán a verduni vérmezőre katapultálják az időutazásra önként jelentkezett életfogytos fegyencet (2035-ben eszerint már végre nincs az a marha, aki időutakról álmodozna), míg bele nem trafálnak a végzet karácsonyába. A küldetés azonban nem a technikai malőrökön bukik meg, nem is az ellenfelek (zöld terroristák, FBI-ügynökök) ügyességén. Hanem a dolgok állásán. Ha ma valaki azzal áll elő, hogy biztos forrásból tudja, három nap, három hét, három év múlva beüt az apokalipszis, legfeljebb annyira feltűnő, mint napos parton a gumimatrac. A 12 majom "Amerikájában" teljes az időinfláció. Ahol a történelem képlékeny, mint a gyurma, ahol a jövőkép olyan gyorsasággal változik, mintha valaki távkapcsolóval szörfözne rajta, ott nincs többé súlya semmilyen tettnek vagy gondolatnak. Nincs múlt, nincs jelen, nincs jövő, nevüket ebben a filmben csak dilinyós vagy időutas meri szájára venni. Kész őrület: jön egy ember a jövôbôl, hogy a világvégére emlékeztessen, és senki sincs otthon. A jövőben, múltban pancsol, vagy épp shoppingolni ment a fészkes fenébe.

Hogy hol itt a Brazil sötét szatírája, fekete utópiája? Aki komolyan kérdi, visszakérheti a jegy árát, semmit se látott.

"A jövô már a múlté." Benne élünk.

Schubert Gusztáv

12 Monkeys – színes amerikai film, 1995, 130 perc. Chris Marker A kifutópálya című filmje alapján írta: David Peoples és Janet Peoples; rendezte: Roger Pratt; szereplők: Bruce Willis, Madeleine Stowe, Brad Pitt, Christopher Plummer. Forgalmazza a UIP-Duna Film.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.