Film: A jövőt végképp eltörölni (12 majom)

  • Schubert Gusztáv
  • 1996. május 9.

Film

Az időutazást, mint tudjuk, a Pentagon és Hollywood találta föl, szépségflastromként a Pearl Harbor-i vereségre.

Az idôutazást, mint tudjuk, a Pentagon és Hollywood találta föl, szépségflastromként a Pearl Harbor-i vereségre. "Mi lenne, ha", ábrándozott 1980-ban a Végsô visszaszámlálás című körkdagleszes film, a US Navy egyik modern anyahajója idôviharba kerülne, és szuperfegyverzetével odapörkölne a sunyi sárga bombázóknak. Már nem is tudom, mi lett, jó vége volt, annyi szent, Kirk kapitány is magához tért az idôzavarból meg a történelemkönyveket sem kellett újraírni. Legalább ezen az egy lapon. Szóval szép, őszinte film volt, elandalodott azon, amit a mindenkori krónikás és megbízója sohasem szokott nyíltan bevallani: a történelem azé, aki megműveli! Minek időkapszula, időalagút, amikor a kizökkent időt helyretolni bőven elég a radír és a ceruza. A forverccel sincs sokkal másképp. A jövő úgyszintén azé, aki elbeszéli. Vagyis nem annyira az hibádzik, hogy nem bírunk ide-oda utazgatni az időben. Hanem hogy múltnak, jövőnek nincs tőlünk egy percnyi nyugta.

Agyonszemeteljük, agyonretusáljuk.

A 12 majom látszatra megpúpozza még egy lapáttal a sittkupacot: magányos férfiember jön vissza totálkáros közeljövőbôl, hogy helyrepofozza az emberiség elcseszett múltját. Ismerős. A gyilkos humorú Terry Gilliamnél azonban kicsit másképp alakult az ügylet, mint a Terminátorban. Ennek az időlovagnak sehogy sem sikerül helyreütnie a múltat, pedig igazi akcióhős, Bruce Willis játssza.

A történet kiindulási pontja, akár a forgatókönyvírókat inspiráló hajdani Chris Marker "fényképregényben" (A kifutópálya mindössze félórás, narrációval kísért fekete-fehér állóképfüzér) az apokalipszis előtti utolsó pillanat. 1996. december 27-én Philadelphia repülőteréről, hála egy embergyűlölő állatbarátnak, világ körüli útra indul egy mutáns vírustörzs, hogy pár hét alatt kis híján lenullázza az emberiséget. A maroknyi túlélő a föld alá menekül, onnan próbálják kipilinckázni a törzsfejlődés fájába szorult férget. A technika egy kicsit kezdetleges, elôbb 1990-be, aztán a verduni vérmezőre katapultálják az időutazásra önként jelentkezett életfogytos fegyencet (2035-ben eszerint már végre nincs az a marha, aki időutakról álmodozna), míg bele nem trafálnak a végzet karácsonyába. A küldetés azonban nem a technikai malőrökön bukik meg, nem is az ellenfelek (zöld terroristák, FBI-ügynökök) ügyességén. Hanem a dolgok állásán. Ha ma valaki azzal áll elő, hogy biztos forrásból tudja, három nap, három hét, három év múlva beüt az apokalipszis, legfeljebb annyira feltűnő, mint napos parton a gumimatrac. A 12 majom "Amerikájában" teljes az időinfláció. Ahol a történelem képlékeny, mint a gyurma, ahol a jövőkép olyan gyorsasággal változik, mintha valaki távkapcsolóval szörfözne rajta, ott nincs többé súlya semmilyen tettnek vagy gondolatnak. Nincs múlt, nincs jelen, nincs jövő, nevüket ebben a filmben csak dilinyós vagy időutas meri szájára venni. Kész őrület: jön egy ember a jövôbôl, hogy a világvégére emlékeztessen, és senki sincs otthon. A jövőben, múltban pancsol, vagy épp shoppingolni ment a fészkes fenébe.

Hogy hol itt a Brazil sötét szatírája, fekete utópiája? Aki komolyan kérdi, visszakérheti a jegy árát, semmit se látott.

"A jövô már a múlté." Benne élünk.

Schubert Gusztáv

12 Monkeys – színes amerikai film, 1995, 130 perc. Chris Marker A kifutópálya című filmje alapján írta: David Peoples és Janet Peoples; rendezte: Roger Pratt; szereplők: Bruce Willis, Madeleine Stowe, Brad Pitt, Christopher Plummer. Forgalmazza a UIP-Duna Film.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.