Csak hús és vér megint

Paul Verhoeven: Csillagközi invázió

  • Tosoki Gyula
  • 1998. január 15.

Film

E. T. beadta a kulcsot, mostanság az inváziós sci-fiknek van nagy szezonja az óceán túlfelén. Úgy félévente nyomnak ki egy-egy újabb darabot: előbb Roland Emmerich (A függetlenség napja), majd Tim Burton kavart (Támad a Mars!), aztán jöttek a Sötét zsaruk. Most Paul Verhoeven, a hollywoodi örök krakéler, címzetes fenegyerek látogat.

Valamikor a talán nem is olyan távoli jövőben járunk. Megvalósult az emberiség több évtizedes vágyálma, a fajok, a nemek és a többi teljes egyenlősége, a kép mégsem rózsaszínű. Automatizált, a végletekig racionalizált kor ez, az állam minden és mindenki felett ellenőrzést gyakorol, a társadalom már nem érző és szuverén egyedekből, hanem sokszorosított, uniformizált alattvalókból áll. Az inváziós katasztrófafilmek szerkezetének egyik alappillére, az emberek között - az idegenek megjelenése nyomán - megszülető utópisztikus egység tehát már a Starship Troopers expozíciójában adott. De miféle egység ez? Ha mindenki kretén lesz, az lesz a demokrácia. Ótvar új világ, a Föld megérett a pusztulásra.

Nem a klasszikus, világok harca típusú inváziós sci-fik alapképletét látjuk, hiszen az emberiség tulajdonképpen már elvégezte a feladatot, mely a műfaj legtöbb darabjában a földönkívüliekre hárulna: gyarmatosította saját magát. A rémek - nem egy magasabb intelligencia képviselői, hanem több méter magas, zombiszerű bogarak, szóval a nyers erő - megjelenésekor ezért izgulni nincs is miért. Gyilkológépek állnak mindkét oldalon ("Megszállják a területet, és elpusztítanak mindent, aminek kettőnél több lába van. Világos?" - utasítja katonáit a százados), hogyan győz így majd az igazság? Sehogy, a végére a szörnyű világ - a Föld lemossa a színről a még szörnyűbbet.

Annyira sok minden van itten idézőjelbe téve, hogy nem csoda, ha az első percekben gyanakodni kezdek: ez valami áthallásos izé lesz. Verhoeven - miközben eljátszadozik a műfaj kereteivel - majd az őszintét is megmondja erről-arról. Ebben van is valami, mégis: szimplább a képlet, ennél pucérabb ez az opus. Verhoeven "hátulról kezdi" a filmjét: a rövid, néhány snittből álló bevezető után egy évvel visszafut az időben. Ám a Starship Troopers kapcsán cselekményről nemigen beszélhetünk, ami elég gázos, hiszen a sci-fiben a koherens és következetesen végigvitt sztori úgyszólván minden másnál fontosabb. A történet hiánya komoly hendikepet jelent, ezt a rendező is nagyon jól tudja, ezért -a hátrányt ledolgozandó - átütő erőért a horrorhoz lohol. Kézenfekvő, bár igen egyszerű megoldás.

Láthatóan-hallhatóan élvezettel feredőzik a vérben és velőben, gennyben és takonyban, de üres hatáskeltésnél, öncélú sokkolásnál nem jut többre. Emberek esnek több darabba, karok szakadnak ki tőből, van koponyalékelés is (nagyközeliben, szépen, ahogy azt kell), a vérbő jeleneteket szünet -és nemegyszer ok - nélküli robbanások hangja, aknavetők dübörgése, golyószórók kereplése festi alá. Mindeközben végig sűrű füst gomolyog, a háttérben pedig Basil Poledouris harci indulókra emlékeztető melódiái bömbölnek. Olyan az egész, mintha a Hús és vér (Verhoeven 1985-ben készült áltörténelmi filmje) némelyektől naturalizmusnak mondott gusztustalanságait ötvözték volna a leggorombább második világháborús filmek hülyeségeivel.

Verhoeven egyébként nem először kutakodik a sci-fi műfajában, korábban éveken át studírozta magát belőle - két korábbi munkája (Robotzsaru, Total Recall - Az emlékmás) a bizonyság rá -, s ha sok mindent nem is, egy-két dolgot alaposan az eszébe vésett: mindenekelőtt például azt, hogy a sci-fi látvány nélkül mit sem ér, ha ilyesmi filmet akarsz készíteni, pumpáld bele a gempát számolatlanul. A Starship Troopershez a készítők 100 millió dollárt gründoltak össze, s ez igazi eredmény. Minthogy sztárt még mutatóba sem látni a produkcióban, az összeg tekintélyes részét a speciális effektekre áldozhatták, amelyek tényleg remekül sikerültek: felfordul tőlük a gyomrom.

Tosoki Gyula

Starship Troopers, színes, amerikai, 122 perc; szereplők: Casper Van Dien, Denise Richards, Dina Meyer, Jake Busey, Michael Ironside; a forgatókönyvet Robert Heinlein regényéből Ed Neumeier írta; fényképezte: Jost Vacano; látvány: Allan Cameron; zene: Basil Poledouris; rendezte: Paul Verhoeven; az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.