Csak hús és vér megint

Paul Verhoeven: Csillagközi invázió

  • Tosoki Gyula
  • 1998. január 15.

Film

E. T. beadta a kulcsot, mostanság az inváziós sci-fiknek van nagy szezonja az óceán túlfelén. Úgy félévente nyomnak ki egy-egy újabb darabot: előbb Roland Emmerich (A függetlenség napja), majd Tim Burton kavart (Támad a Mars!), aztán jöttek a Sötét zsaruk. Most Paul Verhoeven, a hollywoodi örök krakéler, címzetes fenegyerek látogat.

Valamikor a talán nem is olyan távoli jövőben járunk. Megvalósult az emberiség több évtizedes vágyálma, a fajok, a nemek és a többi teljes egyenlősége, a kép mégsem rózsaszínű. Automatizált, a végletekig racionalizált kor ez, az állam minden és mindenki felett ellenőrzést gyakorol, a társadalom már nem érző és szuverén egyedekből, hanem sokszorosított, uniformizált alattvalókból áll. Az inváziós katasztrófafilmek szerkezetének egyik alappillére, az emberek között - az idegenek megjelenése nyomán - megszülető utópisztikus egység tehát már a Starship Troopers expozíciójában adott. De miféle egység ez? Ha mindenki kretén lesz, az lesz a demokrácia. Ótvar új világ, a Föld megérett a pusztulásra.

Nem a klasszikus, világok harca típusú inváziós sci-fik alapképletét látjuk, hiszen az emberiség tulajdonképpen már elvégezte a feladatot, mely a műfaj legtöbb darabjában a földönkívüliekre hárulna: gyarmatosította saját magát. A rémek - nem egy magasabb intelligencia képviselői, hanem több méter magas, zombiszerű bogarak, szóval a nyers erő - megjelenésekor ezért izgulni nincs is miért. Gyilkológépek állnak mindkét oldalon ("Megszállják a területet, és elpusztítanak mindent, aminek kettőnél több lába van. Világos?" - utasítja katonáit a százados), hogyan győz így majd az igazság? Sehogy, a végére a szörnyű világ - a Föld lemossa a színről a még szörnyűbbet.

Annyira sok minden van itten idézőjelbe téve, hogy nem csoda, ha az első percekben gyanakodni kezdek: ez valami áthallásos izé lesz. Verhoeven - miközben eljátszadozik a műfaj kereteivel - majd az őszintét is megmondja erről-arról. Ebben van is valami, mégis: szimplább a képlet, ennél pucérabb ez az opus. Verhoeven "hátulról kezdi" a filmjét: a rövid, néhány snittből álló bevezető után egy évvel visszafut az időben. Ám a Starship Troopers kapcsán cselekményről nemigen beszélhetünk, ami elég gázos, hiszen a sci-fiben a koherens és következetesen végigvitt sztori úgyszólván minden másnál fontosabb. A történet hiánya komoly hendikepet jelent, ezt a rendező is nagyon jól tudja, ezért -a hátrányt ledolgozandó - átütő erőért a horrorhoz lohol. Kézenfekvő, bár igen egyszerű megoldás.

Láthatóan-hallhatóan élvezettel feredőzik a vérben és velőben, gennyben és takonyban, de üres hatáskeltésnél, öncélú sokkolásnál nem jut többre. Emberek esnek több darabba, karok szakadnak ki tőből, van koponyalékelés is (nagyközeliben, szépen, ahogy azt kell), a vérbő jeleneteket szünet -és nemegyszer ok - nélküli robbanások hangja, aknavetők dübörgése, golyószórók kereplése festi alá. Mindeközben végig sűrű füst gomolyog, a háttérben pedig Basil Poledouris harci indulókra emlékeztető melódiái bömbölnek. Olyan az egész, mintha a Hús és vér (Verhoeven 1985-ben készült áltörténelmi filmje) némelyektől naturalizmusnak mondott gusztustalanságait ötvözték volna a leggorombább második világháborús filmek hülyeségeivel.

Verhoeven egyébként nem először kutakodik a sci-fi műfajában, korábban éveken át studírozta magát belőle - két korábbi munkája (Robotzsaru, Total Recall - Az emlékmás) a bizonyság rá -, s ha sok mindent nem is, egy-két dolgot alaposan az eszébe vésett: mindenekelőtt például azt, hogy a sci-fi látvány nélkül mit sem ér, ha ilyesmi filmet akarsz készíteni, pumpáld bele a gempát számolatlanul. A Starship Troopershez a készítők 100 millió dollárt gründoltak össze, s ez igazi eredmény. Minthogy sztárt még mutatóba sem látni a produkcióban, az összeg tekintélyes részét a speciális effektekre áldozhatták, amelyek tényleg remekül sikerültek: felfordul tőlük a gyomrom.

Tosoki Gyula

Starship Troopers, színes, amerikai, 122 perc; szereplők: Casper Van Dien, Denise Richards, Dina Meyer, Jake Busey, Michael Ironside; a forgatókönyvet Robert Heinlein regényéből Ed Neumeier írta; fényképezte: Jost Vacano; látvány: Allan Cameron; zene: Basil Poledouris; rendezte: Paul Verhoeven; az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.