Csak hús és vér megint

Paul Verhoeven: Csillagközi invázió

  • Tosoki Gyula
  • 1998. január 15.

Film

E. T. beadta a kulcsot, mostanság az inváziós sci-fiknek van nagy szezonja az óceán túlfelén. Úgy félévente nyomnak ki egy-egy újabb darabot: előbb Roland Emmerich (A függetlenség napja), majd Tim Burton kavart (Támad a Mars!), aztán jöttek a Sötét zsaruk. Most Paul Verhoeven, a hollywoodi örök krakéler, címzetes fenegyerek látogat.

Valamikor a talán nem is olyan távoli jövőben járunk. Megvalósult az emberiség több évtizedes vágyálma, a fajok, a nemek és a többi teljes egyenlősége, a kép mégsem rózsaszínű. Automatizált, a végletekig racionalizált kor ez, az állam minden és mindenki felett ellenőrzést gyakorol, a társadalom már nem érző és szuverén egyedekből, hanem sokszorosított, uniformizált alattvalókból áll. Az inváziós katasztrófafilmek szerkezetének egyik alappillére, az emberek között - az idegenek megjelenése nyomán - megszülető utópisztikus egység tehát már a Starship Troopers expozíciójában adott. De miféle egység ez? Ha mindenki kretén lesz, az lesz a demokrácia. Ótvar új világ, a Föld megérett a pusztulásra.

Nem a klasszikus, világok harca típusú inváziós sci-fik alapképletét látjuk, hiszen az emberiség tulajdonképpen már elvégezte a feladatot, mely a műfaj legtöbb darabjában a földönkívüliekre hárulna: gyarmatosította saját magát. A rémek - nem egy magasabb intelligencia képviselői, hanem több méter magas, zombiszerű bogarak, szóval a nyers erő - megjelenésekor ezért izgulni nincs is miért. Gyilkológépek állnak mindkét oldalon ("Megszállják a területet, és elpusztítanak mindent, aminek kettőnél több lába van. Világos?" - utasítja katonáit a százados), hogyan győz így majd az igazság? Sehogy, a végére a szörnyű világ - a Föld lemossa a színről a még szörnyűbbet.

Annyira sok minden van itten idézőjelbe téve, hogy nem csoda, ha az első percekben gyanakodni kezdek: ez valami áthallásos izé lesz. Verhoeven - miközben eljátszadozik a műfaj kereteivel - majd az őszintét is megmondja erről-arról. Ebben van is valami, mégis: szimplább a képlet, ennél pucérabb ez az opus. Verhoeven "hátulról kezdi" a filmjét: a rövid, néhány snittből álló bevezető után egy évvel visszafut az időben. Ám a Starship Troopers kapcsán cselekményről nemigen beszélhetünk, ami elég gázos, hiszen a sci-fiben a koherens és következetesen végigvitt sztori úgyszólván minden másnál fontosabb. A történet hiánya komoly hendikepet jelent, ezt a rendező is nagyon jól tudja, ezért -a hátrányt ledolgozandó - átütő erőért a horrorhoz lohol. Kézenfekvő, bár igen egyszerű megoldás.

Láthatóan-hallhatóan élvezettel feredőzik a vérben és velőben, gennyben és takonyban, de üres hatáskeltésnél, öncélú sokkolásnál nem jut többre. Emberek esnek több darabba, karok szakadnak ki tőből, van koponyalékelés is (nagyközeliben, szépen, ahogy azt kell), a vérbő jeleneteket szünet -és nemegyszer ok - nélküli robbanások hangja, aknavetők dübörgése, golyószórók kereplése festi alá. Mindeközben végig sűrű füst gomolyog, a háttérben pedig Basil Poledouris harci indulókra emlékeztető melódiái bömbölnek. Olyan az egész, mintha a Hús és vér (Verhoeven 1985-ben készült áltörténelmi filmje) némelyektől naturalizmusnak mondott gusztustalanságait ötvözték volna a leggorombább második világháborús filmek hülyeségeivel.

Verhoeven egyébként nem először kutakodik a sci-fi műfajában, korábban éveken át studírozta magát belőle - két korábbi munkája (Robotzsaru, Total Recall - Az emlékmás) a bizonyság rá -, s ha sok mindent nem is, egy-két dolgot alaposan az eszébe vésett: mindenekelőtt például azt, hogy a sci-fi látvány nélkül mit sem ér, ha ilyesmi filmet akarsz készíteni, pumpáld bele a gempát számolatlanul. A Starship Troopershez a készítők 100 millió dollárt gründoltak össze, s ez igazi eredmény. Minthogy sztárt még mutatóba sem látni a produkcióban, az összeg tekintélyes részét a speciális effektekre áldozhatták, amelyek tényleg remekül sikerültek: felfordul tőlük a gyomrom.

Tosoki Gyula

Starship Troopers, színes, amerikai, 122 perc; szereplők: Casper Van Dien, Denise Richards, Dina Meyer, Jake Busey, Michael Ironside; a forgatókönyvet Robert Heinlein regényéből Ed Neumeier írta; fényképezte: Jost Vacano; látvány: Allan Cameron; zene: Basil Poledouris; rendezte: Paul Verhoeven; az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.