Kísért a múlt IV.

Filoszok csillaga

John Carpenter: Dark Star

  • Greff András
  • 2016. november 13.

Film

Ismerik azt a viccet, hogy Stanley Kubrick, Samuel Beckett és Edmund Husserl találkozik egy űrhajón? A kozmikus tréfa John Carpenter első rendezésében öltött egykor testet.

Ó, a csillagpettyes ég, a messzi-messzi végtelen! Ha egy tiszta nyári éjszakán az égboltot kémleljük, az már tényleg majdnem olyan, mintha a mozivásznat néznénk…

Végtére is boldogabb helyeken az emberek a mozgóképet mindenekelőtt a határtalan álmokkal fűzik össze, melynek egyetlen elfogadható analógiája a szupernóvákat, csillagködöket, bolygókat, fényt, port és galaxisokat ringató kozmosz lehet. Ezért kapaszkodik oly sok rendező égi grádicsain a távoli planéták felé, ahol a képzeletet nem béklyózzák már a mindennapi törvények komor láncai, hanem végre tényleg akármi megtörténhet. Vegyük csak John Carpenter debütáló művét, a Dark Start 1974-ből, melynek asztronautái már vagy húsz éve keringenek ide-oda a galaxisok között, és két mintavétel, bolygórobbantás és hiperűrugrás között pontosan azt csinálják, amit mindannyian tennénk, ha megadatna nekünk e kivételes lehetőség: halálosan unatkoznak. De úgy, hogy a szakálluk kettéáll. Az unatkozó embernél pedig közismerten csak egy rémisztőbb létezik: az, akit az unalom mindenféle abszurd cselekvésekre ösztökél.

Például beszédre: a Dark Star nevű csillaghajó legénysége, ha éppen nem szörfrockot hallgat vagy pokolgépet szerel, feltűnően sokat pofázik, méghozzá merőben szokatlan tenorban. Nem osztoznak Luke Skywalker lelkes locsogásában, de Allen Ripley katonás szigorában sem: nekik saját nyelvük van a saját gondolatokhoz. És pontosan ugyanez igaz a rendezőre is: noha a Dark Star nyilvánvalóan párbeszédben áll Kubrick 2001-ével, nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy sem a maga korában, sem a mai napig nincs párja. De távolról sem csupán azért, mert nagyjából három Barátok közt-epizód árából forgatták, részben még az egyetemen. Felemelő érzés volna persze azt állítani, hogy ez meg sem látszik rajta, de épp ellenkezőleg: a Dark Star a flakon űrhajók és zseblámpacsillagok filmje, melyben a különös idegen hálátlan szerepét egy mutatósra pingált strandlabda formálja meg. Ugyanakkor Carpenter mégsem a rikítóan ízléstelen vagy merészen dilettáns trashmezőnyben játszik: a Dark Star lefegyverzően biztos kézzel, kikezdhetetlenül kerek alkotói vízióval megvalósított, a díszletvilágot leszámítva minden ízében professzionális alkotás. Ráadásul fájdalmasan mellélő, aki csupán a papírmasé elemekre koncentrál, hiszen éppúgy a lényeget nem látja meg így, mintha az eredeti Majmok bolygója közben fennakadna azon, hogy az álarcokat az óvodai farsang resztlijéből mentették át.

A Dark Star szintúgy az előnyére fordítja a maga kényszerűségből alulstilizált miliőjét, mely már olyannyira elemelt, hogy a néző kénytelen az elé-mögé passzírozott általános emberi tartalmakra koncentrálni. És éppen itt tud Carpenter nagyon nagyot menni: hiszen hol volt még az In Bruges (és pláne hol volt embertelen magyar címe, az Erőszakik!), amikor a huszonéves rendező már komplex bölcseleti problémákat és egyúttal ezek kíméletlen paródiáját gyúrta egybe egy szórakoztató zsánerfilm rugalmas közegében! Carpentert az erős atmoszférájú, goromba akció- és horrorfilmjei (a 13-as rendőrőrs, a Halloween, A dolog) miatt tartja számon a közvélemény, és közben hajlamos teljesen megfeledkezni arról, hogy ő készítette el a 80-as évek egyik legszellemesebb eszementségét, a Nagy zűr Kis-Kínábant is. Márpedig a Dark Star éppen a kirúzsozott Kurt Russell kínai negyedbéli, hallucinatorikus kalandjait előlegezi meg, csak mélyebbre hatol: fergetegesen mulatságos jeleneteiben Carpenter itt a szegény ember legjobb (és legbetépettebb) Beckettjeként mutatja fel nekünk hőseit, akik bár nem hisznek benne, mégis örökösen a csodát várják, s amikor megszakítják érte sivár vegetálásukat, végképp elromlik minden – ám ekkor elméjük különös tornamutatványaival váratlanul kifaragják valahogy mégis a diadalt a vereség márványtömbjéből.

A Dark Star mindemellett a kuriózumok vadászainak is rejteget egy trófeát: az egyik szerepet – ne kerteljünk: a legnagyobb pancserét – a film írója-trükkmestere, Dan O’Bannon viszi, aki következő szakmai lépéseként átlopott innen néhány (könnyen beazonosítható) képvarázslatot a Star Warsba, majd, mivel a közönség még az említett strandlabdától is berezelt, kieszelte Ridley Scottnak az Alient. Ám mindez, sőt még Carpenter szépséges szintetizátorzenéje is csak sokadlagos jelentőségű. A lényeg ott van, amikor egy szörfdeszkákról ábrándozó embertársunk fenomenológiai kiselőadást rögtönöz az űrben egy magát épp felrobbantani készülő bombának azért, mert egy jégben őrzött hulla ezt a tanácsot hörögte el neki nem sokkal korábban…

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.