Kísért a múlt IV.

Filoszok csillaga

John Carpenter: Dark Star

  • Greff András
  • 2016. november 13.

Film

Ismerik azt a viccet, hogy Stanley Kubrick, Samuel Beckett és Edmund Husserl találkozik egy űrhajón? A kozmikus tréfa John Carpenter első rendezésében öltött egykor testet.

Ó, a csillagpettyes ég, a messzi-messzi végtelen! Ha egy tiszta nyári éjszakán az égboltot kémleljük, az már tényleg majdnem olyan, mintha a mozivásznat néznénk…

Végtére is boldogabb helyeken az emberek a mozgóképet mindenekelőtt a határtalan álmokkal fűzik össze, melynek egyetlen elfogadható analógiája a szupernóvákat, csillagködöket, bolygókat, fényt, port és galaxisokat ringató kozmosz lehet. Ezért kapaszkodik oly sok rendező égi grádicsain a távoli planéták felé, ahol a képzeletet nem béklyózzák már a mindennapi törvények komor láncai, hanem végre tényleg akármi megtörténhet. Vegyük csak John Carpenter debütáló művét, a Dark Start 1974-ből, melynek asztronautái már vagy húsz éve keringenek ide-oda a galaxisok között, és két mintavétel, bolygórobbantás és hiperűrugrás között pontosan azt csinálják, amit mindannyian tennénk, ha megadatna nekünk e kivételes lehetőség: halálosan unatkoznak. De úgy, hogy a szakálluk kettéáll. Az unatkozó embernél pedig közismerten csak egy rémisztőbb létezik: az, akit az unalom mindenféle abszurd cselekvésekre ösztökél.

Például beszédre: a Dark Star nevű csillaghajó legénysége, ha éppen nem szörfrockot hallgat vagy pokolgépet szerel, feltűnően sokat pofázik, méghozzá merőben szokatlan tenorban. Nem osztoznak Luke Skywalker lelkes locsogásában, de Allen Ripley katonás szigorában sem: nekik saját nyelvük van a saját gondolatokhoz. És pontosan ugyanez igaz a rendezőre is: noha a Dark Star nyilvánvalóan párbeszédben áll Kubrick 2001-ével, nyugodt szívvel állíthatjuk, hogy sem a maga korában, sem a mai napig nincs párja. De távolról sem csupán azért, mert nagyjából három Barátok közt-epizód árából forgatták, részben még az egyetemen. Felemelő érzés volna persze azt állítani, hogy ez meg sem látszik rajta, de épp ellenkezőleg: a Dark Star a flakon űrhajók és zseblámpacsillagok filmje, melyben a különös idegen hálátlan szerepét egy mutatósra pingált strandlabda formálja meg. Ugyanakkor Carpenter mégsem a rikítóan ízléstelen vagy merészen dilettáns trashmezőnyben játszik: a Dark Star lefegyverzően biztos kézzel, kikezdhetetlenül kerek alkotói vízióval megvalósított, a díszletvilágot leszámítva minden ízében professzionális alkotás. Ráadásul fájdalmasan mellélő, aki csupán a papírmasé elemekre koncentrál, hiszen éppúgy a lényeget nem látja meg így, mintha az eredeti Majmok bolygója közben fennakadna azon, hogy az álarcokat az óvodai farsang resztlijéből mentették át.

A Dark Star szintúgy az előnyére fordítja a maga kényszerűségből alulstilizált miliőjét, mely már olyannyira elemelt, hogy a néző kénytelen az elé-mögé passzírozott általános emberi tartalmakra koncentrálni. És éppen itt tud Carpenter nagyon nagyot menni: hiszen hol volt még az In Bruges (és pláne hol volt embertelen magyar címe, az Erőszakik!), amikor a huszonéves rendező már komplex bölcseleti problémákat és egyúttal ezek kíméletlen paródiáját gyúrta egybe egy szórakoztató zsánerfilm rugalmas közegében! Carpentert az erős atmoszférájú, goromba akció- és horrorfilmjei (a 13-as rendőrőrs, a Halloween, A dolog) miatt tartja számon a közvélemény, és közben hajlamos teljesen megfeledkezni arról, hogy ő készítette el a 80-as évek egyik legszellemesebb eszementségét, a Nagy zűr Kis-Kínábant is. Márpedig a Dark Star éppen a kirúzsozott Kurt Russell kínai negyedbéli, hallucinatorikus kalandjait előlegezi meg, csak mélyebbre hatol: fergetegesen mulatságos jeleneteiben Carpenter itt a szegény ember legjobb (és legbetépettebb) Beckettjeként mutatja fel nekünk hőseit, akik bár nem hisznek benne, mégis örökösen a csodát várják, s amikor megszakítják érte sivár vegetálásukat, végképp elromlik minden – ám ekkor elméjük különös tornamutatványaival váratlanul kifaragják valahogy mégis a diadalt a vereség márványtömbjéből.

A Dark Star mindemellett a kuriózumok vadászainak is rejteget egy trófeát: az egyik szerepet – ne kerteljünk: a legnagyobb pancserét – a film írója-trükkmestere, Dan O’Bannon viszi, aki következő szakmai lépéseként átlopott innen néhány (könnyen beazonosítható) képvarázslatot a Star Warsba, majd, mivel a közönség még az említett strandlabdától is berezelt, kieszelte Ridley Scottnak az Alient. Ám mindez, sőt még Carpenter szépséges szintetizátorzenéje is csak sokadlagos jelentőségű. A lényeg ott van, amikor egy szörfdeszkákról ábrándozó embertársunk fenomenológiai kiselőadást rögtönöz az űrben egy magát épp felrobbantani készülő bombának azért, mert egy jégben őrzött hulla ezt a tanácsot hörögte el neki nem sokkal korábban…

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.