Kísért a múlt III.

Flipperrel a kardigán ellen - Sidney Lumet: Az ítélet

Film

Az azért már a nyolcvanas években sem számított újdonságnak (’82-t írunk, midőn a filmet a tengerentúlon bemutatják), hogy az írek a közhiedelem szerint iszákosak, s mint ilyenek ideális antihősök, ami persze csak akkor áll meg, ha szeretünk a közhelyek közt halászgatni, és szeretjük – naná, hogy szeretjük – az alkoholban pácolt, meredeken lefelé tartó pályaíveket.

Aminél már csak egy dolgot szeretünk jobban: ha a megfeneklett életű, tántorgó férfiúkat megtalálja egy utolsó esély. Az ilyen utolsó esélyek leggyakoribb előfordulási helye a mozik enyhet adó sötétje, s mert Sidney Lumet filmjében Paul Newman nemcsak egy kifejlett ír-amerikai (közelebbről bostoni) alkesz, de nem ám, hanem főállásban ügyvéd, egy alkoholos leheletét szájsprével palástoló, életvitelszerűen másnapos senki, az utolsó esély természetesen egy tutinak látszó ügy képében jelentkezik be.

false

Eddig, ugye, semmi új a gyengén pislákoló bostoni nap alatt, és biztosíthatunk mindenkit, hogy Lumet az elkövetkezőkben sem szolgál semmiféle tolakodó eredetiséggel. Ámde nézzük, mivel is van dolgunk valójában, vegyük csak az első jelenetet, melynek szereplői a megjelenés sorrendjében: egy kocsmai flipper, melynek meghitt csilingelését már akkor halljuk, amikor még képen kívül van e kocsmatöltelékeknek fenntartott szomorú szerkezet, és Paul Newman, a nemkülönben szomorú szervezet, aki félig üres söröskriglijétől átmenetileg megválva egy olyan ember egykedvűségével taszigálja a gépet, aki már csak egy tűrhető menetet vár az élettől.

false

A kocsmától egyenes út vezet a ravatalozóba; emberünk hamarosan a névjegyét osztogatja sűrű részvétnyilvánítások közepette a gyászoló családnak, fapofával biztosítva őket, hogy az elhunyt ismerőse. Messze ő a leggyászosabb figura a gyászolók közt, persze páros lábbal rúgják ki hamarosan, noha szakmailag előrelátóan járt el: az ajtónállót is lefizette. Történik mindez a metsző bostoni télben, a Lumet-nak oly kedves valódi helyszíneken.

false

A reggeli piaszagot palástoló szájspré Newman ötlete volt, a bár Lumet-é: a manhattani 10. utca és az Avenue A kereszteződésében fekvő kocsma nagy kedvence volt a rendezőnek, s bár nem szerette a forgatási helyszíneket ismételni, a Serpico után mégis visszatért ide, hogy Newman autentikus környezetben vedelhessen. Öt perc sem telt el még a filmből, a kocsma-ravatal-kocsma útvonalat jártuk csak be, a főhős drámai megmérettetése el sem kezdődött még, de máris benne vagyunk a sűrűben. Ilyen kevés is elég, hogy elhitessék velünk: a világ egyik legjobb filmjét nézzük, és ez az érzésünk makacsul kitart akkor is, amikor beindul a mese, és egy szabvány tárgyalótermi thrillerbe csöppenünk. Mert hiába landol hősünk ölében a tuti, csakis megnyerhető eset, ő nem a biztos pénzzel kecsegtető háttéralkut, hanem merő elbizakodottságában – mit tesz a józanság! – a bírósági tárgyalást választja. És mivel Bostonban járunk, mit gondolnak, kivel találja szemben magát? A katolikus egyházzal, természetesen, melynek kórházában kómába esett egy szülő nő. A tárgyalásnak – alkesz ügy­véd kontra egyház – azt kell eldöntenie, hibázott-e az altatóorvos.

false

Hibázott, nem hibázott, nem érdekes, nem ez emeli ki a tisztes tárgyalótermi középszerből a filmet, még csak nem is a színvonalas szövegelés (forgatókönyv: David Mamet), hanem a sokat látott sztori felcicomázása. Az aprómunka. Newman szakszerűen esik szét és illatosítja remegő kezekkel a vászonról is lekéredzkedő piaszagot; a sztár becsülettel igyekszik nem sztáralakítást nyújtani, ami néha sikerül is, főleg amikor igazi bárpultokkal és igazi flippergépekkel kerül szembe. És olyan karakterszínészekkel, mint Jack Warden, akire nemcsak azért nézhetünk fel, mert pályafutása során oly sokat tett a bajuszviselet létjogosultságáért (ez épp egy bajusztalan alakítása), hanem azért is, mert dacára örök másodhegedűsi státuszának, a hetvenes években feltört férfisztárok szinte mindegyike – Dustin Hoffmantól Warren Beattyn át De Niróig – kezet csókolhatott neki, amiért a háttérből, a puszta jelenlétével is javított egy teljes osztályzatot az összképen, bármiben játszott is.

false

Az ítéletben persze a hírességek is megérik a pénzüket. A főhős fejét könnyedén elcsavarintó Charlotte Rampling (interjúnk vele a filmben elcsattanó híres pofonról itt) éppúgy több és jobb a kötelező szépséges díszletnél, miként az egyház által felbérelt sztárügyvéd szerepében James Masonre sem egykönnyen húzható rá a mezei főgonosz kategóriája. Az ördög a részletekben és Mason kardigánjában lakozik. Vajh’ ki lakik e mesterien viselt kardigánban? Egy jóságos nagypapa vagy egy kíméletlen hadúr? Filmünk tele van az ilyen kényelmetlen kérdésekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.