Kísért a múlt III.

Flipperrel a kardigán ellen - Sidney Lumet: Az ítélet

Film

Az azért már a nyolcvanas években sem számított újdonságnak (’82-t írunk, midőn a filmet a tengerentúlon bemutatják), hogy az írek a közhiedelem szerint iszákosak, s mint ilyenek ideális antihősök, ami persze csak akkor áll meg, ha szeretünk a közhelyek közt halászgatni, és szeretjük – naná, hogy szeretjük – az alkoholban pácolt, meredeken lefelé tartó pályaíveket.

Aminél már csak egy dolgot szeretünk jobban: ha a megfeneklett életű, tántorgó férfiúkat megtalálja egy utolsó esély. Az ilyen utolsó esélyek leggyakoribb előfordulási helye a mozik enyhet adó sötétje, s mert Sidney Lumet filmjében Paul Newman nemcsak egy kifejlett ír-amerikai (közelebbről bostoni) alkesz, de nem ám, hanem főállásban ügyvéd, egy alkoholos leheletét szájsprével palástoló, életvitelszerűen másnapos senki, az utolsó esély természetesen egy tutinak látszó ügy képében jelentkezik be.

false

Eddig, ugye, semmi új a gyengén pislákoló bostoni nap alatt, és biztosíthatunk mindenkit, hogy Lumet az elkövetkezőkben sem szolgál semmiféle tolakodó eredetiséggel. Ámde nézzük, mivel is van dolgunk valójában, vegyük csak az első jelenetet, melynek szereplői a megjelenés sorrendjében: egy kocsmai flipper, melynek meghitt csilingelését már akkor halljuk, amikor még képen kívül van e kocsmatöltelékeknek fenntartott szomorú szerkezet, és Paul Newman, a nemkülönben szomorú szervezet, aki félig üres söröskriglijétől átmenetileg megválva egy olyan ember egykedvűségével taszigálja a gépet, aki már csak egy tűrhető menetet vár az élettől.

false

A kocsmától egyenes út vezet a ravatalozóba; emberünk hamarosan a névjegyét osztogatja sűrű részvétnyilvánítások közepette a gyászoló családnak, fapofával biztosítva őket, hogy az elhunyt ismerőse. Messze ő a leggyászosabb figura a gyászolók közt, persze páros lábbal rúgják ki hamarosan, noha szakmailag előrelátóan járt el: az ajtónállót is lefizette. Történik mindez a metsző bostoni télben, a Lumet-nak oly kedves valódi helyszíneken.

false

A reggeli piaszagot palástoló szájspré Newman ötlete volt, a bár Lumet-é: a manhattani 10. utca és az Avenue A kereszteződésében fekvő kocsma nagy kedvence volt a rendezőnek, s bár nem szerette a forgatási helyszíneket ismételni, a Serpico után mégis visszatért ide, hogy Newman autentikus környezetben vedelhessen. Öt perc sem telt el még a filmből, a kocsma-ravatal-kocsma útvonalat jártuk csak be, a főhős drámai megmérettetése el sem kezdődött még, de máris benne vagyunk a sűrűben. Ilyen kevés is elég, hogy elhitessék velünk: a világ egyik legjobb filmjét nézzük, és ez az érzésünk makacsul kitart akkor is, amikor beindul a mese, és egy szabvány tárgyalótermi thrillerbe csöppenünk. Mert hiába landol hősünk ölében a tuti, csakis megnyerhető eset, ő nem a biztos pénzzel kecsegtető háttéralkut, hanem merő elbizakodottságában – mit tesz a józanság! – a bírósági tárgyalást választja. És mivel Bostonban járunk, mit gondolnak, kivel találja szemben magát? A katolikus egyházzal, természetesen, melynek kórházában kómába esett egy szülő nő. A tárgyalásnak – alkesz ügy­véd kontra egyház – azt kell eldöntenie, hibázott-e az altatóorvos.

false

Hibázott, nem hibázott, nem érdekes, nem ez emeli ki a tisztes tárgyalótermi középszerből a filmet, még csak nem is a színvonalas szövegelés (forgatókönyv: David Mamet), hanem a sokat látott sztori felcicomázása. Az aprómunka. Newman szakszerűen esik szét és illatosítja remegő kezekkel a vászonról is lekéredzkedő piaszagot; a sztár becsülettel igyekszik nem sztáralakítást nyújtani, ami néha sikerül is, főleg amikor igazi bárpultokkal és igazi flippergépekkel kerül szembe. És olyan karakterszínészekkel, mint Jack Warden, akire nemcsak azért nézhetünk fel, mert pályafutása során oly sokat tett a bajuszviselet létjogosultságáért (ez épp egy bajusztalan alakítása), hanem azért is, mert dacára örök másodhegedűsi státuszának, a hetvenes években feltört férfisztárok szinte mindegyike – Dustin Hoffmantól Warren Beattyn át De Niróig – kezet csókolhatott neki, amiért a háttérből, a puszta jelenlétével is javított egy teljes osztályzatot az összképen, bármiben játszott is.

false

Az ítéletben persze a hírességek is megérik a pénzüket. A főhős fejét könnyedén elcsavarintó Charlotte Rampling (interjúnk vele a filmben elcsattanó híres pofonról itt) éppúgy több és jobb a kötelező szépséges díszletnél, miként az egyház által felbérelt sztárügyvéd szerepében James Masonre sem egykönnyen húzható rá a mezei főgonosz kategóriája. Az ördög a részletekben és Mason kardigánjában lakozik. Vajh’ ki lakik e mesterien viselt kardigánban? Egy jóságos nagypapa vagy egy kíméletlen hadúr? Filmünk tele van az ilyen kényelmetlen kérdésekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.