Film

Micsoda spanyol éjszaka

  • 2016. szeptember 11.

Film

Szilveszteri mulatság felvétele zajlik. A tévéstúdióban forszírozott jókedv, a nagyobb sikeren, ismertségen, rajongótáboron s a fellépési sorrenden torzsalkodó sztárok. Egyikükre bérgyilkos les, de ő a ravaszabb. Másikukat hölgyrajongója dolgozza meg orálisan, majd kémcsőbe menti az öltözői légyott végtermékét s futna vele tetemes összegű gyerektartáson alapuló jövője felé. A celeb házaspár egymást manipulálja: az örökös bájmosoly színlelt, a nyílt színi fojtogatás valódi. A statiszták hatszázadszor is tapsra, euforikus örömkitörésre, együtt dalolásra fakadnak. A stáb unott perfekcionizmussal rögzíti, amit kell, de a kasszával meglépni készülő producer ellen tüntetnek. Odakint, az utcán.

Ahol október van még csak. Továbbá elkeseredett, jelszavakat skandáló, közvetítőkocsit felborító emberek, illetve a tévéstúdiót egyre reménytelenebbül megvédeni törekvő rendőrök.

Igen, ez egy társadalmi szatíra, burleszkbe csomagolva. Az üzenetet értjük, még ha bántó egyszerűségét látva lemondóan sóhajtunk is, visszasírva az elegánsan szarkasztikus Buñuelt. A burleszkkel már vannak gondok. A figurák egyetlen vonással vannak megrajzolva: a buta szépfiú az buta szépfiú, a fondor lelkű producer fondor lelkű, a riadt kisember meg riadt, slussz. Mindezt fárasztó ötletparádé övezi, jobb, rosszabb és gyalázatos poénok nehezen követhető sebességgel, túlhajtott gesztikulálással és mimikával előadott áradata – gyaníthatóan olyan bennfenteseknek, akik tájékozottak a spanyol celebvilág történéseiben s értik a mélyen helyi érdekű célzásokat.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.