Film

Micsoda spanyol éjszaka

  • 2016. szeptember 11.

Film

Szilveszteri mulatság felvétele zajlik. A tévéstúdióban forszírozott jókedv, a nagyobb sikeren, ismertségen, rajongótáboron s a fellépési sorrenden torzsalkodó sztárok. Egyikükre bérgyilkos les, de ő a ravaszabb. Másikukat hölgyrajongója dolgozza meg orálisan, majd kémcsőbe menti az öltözői légyott végtermékét s futna vele tetemes összegű gyerektartáson alapuló jövője felé. A celeb házaspár egymást manipulálja: az örökös bájmosoly színlelt, a nyílt színi fojtogatás valódi. A statiszták hatszázadszor is tapsra, euforikus örömkitörésre, együtt dalolásra fakadnak. A stáb unott perfekcionizmussal rögzíti, amit kell, de a kasszával meglépni készülő producer ellen tüntetnek. Odakint, az utcán.

Ahol október van még csak. Továbbá elkeseredett, jelszavakat skandáló, közvetítőkocsit felborító emberek, illetve a tévéstúdiót egyre reménytelenebbül megvédeni törekvő rendőrök.

Igen, ez egy társadalmi szatíra, burleszkbe csomagolva. Az üzenetet értjük, még ha bántó egyszerűségét látva lemondóan sóhajtunk is, visszasírva az elegánsan szarkasztikus Buñuelt. A burleszkkel már vannak gondok. A figurák egyetlen vonással vannak megrajzolva: a buta szépfiú az buta szépfiú, a fondor lelkű producer fondor lelkű, a riadt kisember meg riadt, slussz. Mindezt fárasztó ötletparádé övezi, jobb, rosszabb és gyalázatos poénok nehezen követhető sebességgel, túlhajtott gesztikulálással és mimikával előadott áradata – gyaníthatóan olyan bennfenteseknek, akik tájékozottak a spanyol celebvilág történéseiben s értik a mélyen helyi érdekű célzásokat.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”