Film

Focus – A látszat csal

  • - kg -
  • 2015. április 6.

Film

Svindler, szélhámos vagy angolosan: con man, confidence man, crook vagy hustler, kinek-kinek mi áll a nyelvére. A felsorolt mesterségekben közös, hogy művelőik mind az élet iskolájában végeztek, és a csalást választották főszakként. Aszerint különböztetjük meg őket, hogy ki mekkora tételben, milyen modorban és mennyire márkás felöltőben űzi az ipart. A filmesek leginkább a drága felöltős, légies mozgású, előkelő gazembereket kedvelik, az élére vasalt, Cary Grant-es besurranó mestertolvajt, vagy a minden hasba lukat beszélő átverőembert. Will Smith ezúttal egy afroamerikai Grant: sármos tolvaj, aki profi csapattal és a pszichológia finom fogásaival dolgozik. Abban a Mikrobinál is fantasztikusabb világban, ahol Will Smith-mosolyú gazemberek osztogatnak-fosztogatnak, butaság lenne a valóságot számon kérni. Itt csak két dolog számít: hogy férfi és nő (ezúttal egy bombázó, de kezdő átvágónő) elég gyorsan és szellemesen enyelegjen egymással, és az, hogy az átveréseknek a nullánál kicsivel több tétjük legyen. Kellem, szellem meg gyors verdák és jó zenék kellenek ide, de Smith filmje csak az utóbbi két kategóriában versenyképes. Milyen kár, hogy a színész előtérbe tolakodó hasizma ezerszer kidolgozottabb, mint a kevésbé bordázott forgatókönyv, melybe szellemesség helyett a dugás és szopás szavak ragozott formái kerültek, bátor szókimondás gyanánt. Smith és partnernője sokat tesz azért, hogy az irántuk érzett szolid kezdeti rokonszenv masszív ellenszenvbe csapjon. Kihagyhatatlan ajánlat: töltsön két órát két undok alakkal!

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.