Film

Focus – A látszat csal

  • - kg -
  • 2015. április 6.

Film

Svindler, szélhámos vagy angolosan: con man, confidence man, crook vagy hustler, kinek-kinek mi áll a nyelvére. A felsorolt mesterségekben közös, hogy művelőik mind az élet iskolájában végeztek, és a csalást választották főszakként. Aszerint különböztetjük meg őket, hogy ki mekkora tételben, milyen modorban és mennyire márkás felöltőben űzi az ipart. A filmesek leginkább a drága felöltős, légies mozgású, előkelő gazembereket kedvelik, az élére vasalt, Cary Grant-es besurranó mestertolvajt, vagy a minden hasba lukat beszélő átverőembert. Will Smith ezúttal egy afroamerikai Grant: sármos tolvaj, aki profi csapattal és a pszichológia finom fogásaival dolgozik. Abban a Mikrobinál is fantasztikusabb világban, ahol Will Smith-mosolyú gazemberek osztogatnak-fosztogatnak, butaság lenne a valóságot számon kérni. Itt csak két dolog számít: hogy férfi és nő (ezúttal egy bombázó, de kezdő átvágónő) elég gyorsan és szellemesen enyelegjen egymással, és az, hogy az átveréseknek a nullánál kicsivel több tétjük legyen. Kellem, szellem meg gyors verdák és jó zenék kellenek ide, de Smith filmje csak az utóbbi két kategóriában versenyképes. Milyen kár, hogy a színész előtérbe tolakodó hasizma ezerszer kidolgozottabb, mint a kevésbé bordázott forgatókönyv, melybe szellemesség helyett a dugás és szopás szavak ragozott formái kerültek, bátor szókimondás gyanánt. Smith és partnernője sokat tesz azért, hogy az irántuk érzett szolid kezdeti rokonszenv masszív ellenszenvbe csapjon. Kihagyhatatlan ajánlat: töltsön két órát két undok alakkal!

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.