Tévé

Formába öntve

Legyen ön is milliomos!

  • Iványi Zsófia
  • 2012. március 1.

Film

Épp csak véget ért a Való Világ hatszázhuszonharmadik szériája, máris egy újabb televíziózástörténeti katarzis részesei lehetünk: tíz év pereskedés után Friderikusz újra az RTL Klubon tündököl. A szerda esti adás előtt legalábbis ezt gondoltuk – most ezt annyiban módosítanánk, hogy Fridi újra az RTL Klubon… ööö… izé… van.

Egy ország szegezte várakozó tekintetét 2012. február 29-én huszonegy óra húsz perckor a képernyőkre, és várta lélegzet-visszafojtva azt, amit bulvár- és bulvármentes körökben egyaránt hatalmas durranásként aposztrofáltak: a Legyen ön is milliomos! és vele Friderikusz Sándor visszatérését a szórakoztatóiparba. Az izgalmat fokozta a tény, hogy míg előbbi négy éve csöndesen, addig utóbbi tizenhárom éve jó hangosan búcsúzott az RTL Klubtól: Friderikusz anno a minősíthetetlen Meglepő és mulatságos körül kialakult vita miatt sértődött meg és távozott, majd az évtizedes pereskedés után több mint százmillió forintot csengetett ki a csatornának. Ezek után nem lettünk volna meglepve, ha a megannyi műsort és tévécsatornát megjárt újságíró, show-man visszatérés címen benzinnel locsolja fel a stúdiót, de minimum beszól pár éleset – egyiket sem tette, inkább csak azon ügyködött, hogy személyiségét és stílusát beleszuszakolja a csatorna által prezentált öntőformába. Hát, nem lehetett könnyű, de sikerült neki.

Az RTL Klub vérbeli biztonsági játékosként nem bízik sem a véletlenben, sem a kreativitásban, sem az újításban: a Milliomos menete, tétje és díszlete egy az egyben ugyanaz, mint amit hosszú évekkel ezelőtt megismerhettünk. Még a nézők is úgy vannak idomítva, hogy csont nélkül hozzák a tizenéves fílinget: kacaj, taps, huhogás, gombfélrenyomás – minden pont úgy működik, mint az őskorban. Némi vérfrissítést tehát egyedül a műsorvezető személye hozhatna a játékba, és Friderikusz a – vélhetően minden részletre kiterjedő szerződésében – rögzített keretek között, tehát egy nagyon, nagyon kicsi légtérben próbálkozik is ilyesmivel.

És jól is csinálja: privát kérdéseivel profin oldja a hangulatot, és képes elhitetni, hogy valóban kíváncsi a vele szemben ülő játékosra, miközben felváltva kötözködik, zsörtölődik és kedveskedik. Közismert narcizmusát és nem épp könnyű természetét kifejezetten szórakoztató módon, öniróniába áztatva prezentálja – hátrányaiból csuklóból tud viccet és egyben erényt, esetünkben show-t kovácsolni. A baj csak az, hogy a Fridi-magánszám kizárólag olyankor él, amikor a játék maga épp leül vagy leáll, vagy egyszerűen unalmassá válik – az első adás után úgy tűnik, nem igazán sikerült a kettőt közös nevezőre hozni, pedig némi összhang a játék és a játékmester között azért nem ártana.

Friderikusz kicsit olyan, mint a rossz tanuló, aki minden igyekezetével próbálja magát jó nebulónak álcázni a tábla előtt, de amikor a tanár egy pillanatra elfordul, a másodfokú egyenlet megoldása helyett vicces ábrák rajzolásába fog. Sajnos (egyelőre) inkább az előbbi feladatra fókuszál, és minden igyekezetével azon van, hogy ügyesen beleolvadjon a szépen leporolt díszletbe, és semmije se lógjon ki a csatorna nyújtotta sablonból.

RTL Klub, szerda esténként

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.