Tévé

Formába öntve

Legyen ön is milliomos!

  • Iványi Zsófia
  • 2012. március 1.

Film

Épp csak véget ért a Való Világ hatszázhuszonharmadik szériája, máris egy újabb televíziózástörténeti katarzis részesei lehetünk: tíz év pereskedés után Friderikusz újra az RTL Klubon tündököl. A szerda esti adás előtt legalábbis ezt gondoltuk – most ezt annyiban módosítanánk, hogy Fridi újra az RTL Klubon… ööö… izé… van.

Egy ország szegezte várakozó tekintetét 2012. február 29-én huszonegy óra húsz perckor a képernyőkre, és várta lélegzet-visszafojtva azt, amit bulvár- és bulvármentes körökben egyaránt hatalmas durranásként aposztrofáltak: a Legyen ön is milliomos! és vele Friderikusz Sándor visszatérését a szórakoztatóiparba. Az izgalmat fokozta a tény, hogy míg előbbi négy éve csöndesen, addig utóbbi tizenhárom éve jó hangosan búcsúzott az RTL Klubtól: Friderikusz anno a minősíthetetlen Meglepő és mulatságos körül kialakult vita miatt sértődött meg és távozott, majd az évtizedes pereskedés után több mint százmillió forintot csengetett ki a csatornának. Ezek után nem lettünk volna meglepve, ha a megannyi műsort és tévécsatornát megjárt újságíró, show-man visszatérés címen benzinnel locsolja fel a stúdiót, de minimum beszól pár éleset – egyiket sem tette, inkább csak azon ügyködött, hogy személyiségét és stílusát beleszuszakolja a csatorna által prezentált öntőformába. Hát, nem lehetett könnyű, de sikerült neki.

Az RTL Klub vérbeli biztonsági játékosként nem bízik sem a véletlenben, sem a kreativitásban, sem az újításban: a Milliomos menete, tétje és díszlete egy az egyben ugyanaz, mint amit hosszú évekkel ezelőtt megismerhettünk. Még a nézők is úgy vannak idomítva, hogy csont nélkül hozzák a tizenéves fílinget: kacaj, taps, huhogás, gombfélrenyomás – minden pont úgy működik, mint az őskorban. Némi vérfrissítést tehát egyedül a műsorvezető személye hozhatna a játékba, és Friderikusz a – vélhetően minden részletre kiterjedő szerződésében – rögzített keretek között, tehát egy nagyon, nagyon kicsi légtérben próbálkozik is ilyesmivel.

És jól is csinálja: privát kérdéseivel profin oldja a hangulatot, és képes elhitetni, hogy valóban kíváncsi a vele szemben ülő játékosra, miközben felváltva kötözködik, zsörtölődik és kedveskedik. Közismert narcizmusát és nem épp könnyű természetét kifejezetten szórakoztató módon, öniróniába áztatva prezentálja – hátrányaiból csuklóból tud viccet és egyben erényt, esetünkben show-t kovácsolni. A baj csak az, hogy a Fridi-magánszám kizárólag olyankor él, amikor a játék maga épp leül vagy leáll, vagy egyszerűen unalmassá válik – az első adás után úgy tűnik, nem igazán sikerült a kettőt közös nevezőre hozni, pedig némi összhang a játék és a játékmester között azért nem ártana.

Friderikusz kicsit olyan, mint a rossz tanuló, aki minden igyekezetével próbálja magát jó nebulónak álcázni a tábla előtt, de amikor a tanár egy pillanatra elfordul, a másodfokú egyenlet megoldása helyett vicces ábrák rajzolásába fog. Sajnos (egyelőre) inkább az előbbi feladatra fókuszál, és minden igyekezetével azon van, hogy ügyesen beleolvadjon a szépen leporolt díszletbe, és semmije se lógjon ki a csatorna nyújtotta sablonból.

RTL Klub, szerda esténként

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.