Tévé

Formába öntve

Legyen ön is milliomos!

  • Iványi Zsófia
  • 2012. március 1.

Film

Épp csak véget ért a Való Világ hatszázhuszonharmadik szériája, máris egy újabb televíziózástörténeti katarzis részesei lehetünk: tíz év pereskedés után Friderikusz újra az RTL Klubon tündököl. A szerda esti adás előtt legalábbis ezt gondoltuk – most ezt annyiban módosítanánk, hogy Fridi újra az RTL Klubon… ööö… izé… van.

Egy ország szegezte várakozó tekintetét 2012. február 29-én huszonegy óra húsz perckor a képernyőkre, és várta lélegzet-visszafojtva azt, amit bulvár- és bulvármentes körökben egyaránt hatalmas durranásként aposztrofáltak: a Legyen ön is milliomos! és vele Friderikusz Sándor visszatérését a szórakoztatóiparba. Az izgalmat fokozta a tény, hogy míg előbbi négy éve csöndesen, addig utóbbi tizenhárom éve jó hangosan búcsúzott az RTL Klubtól: Friderikusz anno a minősíthetetlen Meglepő és mulatságos körül kialakult vita miatt sértődött meg és távozott, majd az évtizedes pereskedés után több mint százmillió forintot csengetett ki a csatornának. Ezek után nem lettünk volna meglepve, ha a megannyi műsort és tévécsatornát megjárt újságíró, show-man visszatérés címen benzinnel locsolja fel a stúdiót, de minimum beszól pár éleset – egyiket sem tette, inkább csak azon ügyködött, hogy személyiségét és stílusát beleszuszakolja a csatorna által prezentált öntőformába. Hát, nem lehetett könnyű, de sikerült neki.

Az RTL Klub vérbeli biztonsági játékosként nem bízik sem a véletlenben, sem a kreativitásban, sem az újításban: a Milliomos menete, tétje és díszlete egy az egyben ugyanaz, mint amit hosszú évekkel ezelőtt megismerhettünk. Még a nézők is úgy vannak idomítva, hogy csont nélkül hozzák a tizenéves fílinget: kacaj, taps, huhogás, gombfélrenyomás – minden pont úgy működik, mint az őskorban. Némi vérfrissítést tehát egyedül a műsorvezető személye hozhatna a játékba, és Friderikusz a – vélhetően minden részletre kiterjedő szerződésében – rögzített keretek között, tehát egy nagyon, nagyon kicsi légtérben próbálkozik is ilyesmivel.

És jól is csinálja: privát kérdéseivel profin oldja a hangulatot, és képes elhitetni, hogy valóban kíváncsi a vele szemben ülő játékosra, miközben felváltva kötözködik, zsörtölődik és kedveskedik. Közismert narcizmusát és nem épp könnyű természetét kifejezetten szórakoztató módon, öniróniába áztatva prezentálja – hátrányaiból csuklóból tud viccet és egyben erényt, esetünkben show-t kovácsolni. A baj csak az, hogy a Fridi-magánszám kizárólag olyankor él, amikor a játék maga épp leül vagy leáll, vagy egyszerűen unalmassá válik – az első adás után úgy tűnik, nem igazán sikerült a kettőt közös nevezőre hozni, pedig némi összhang a játék és a játékmester között azért nem ártana.

Friderikusz kicsit olyan, mint a rossz tanuló, aki minden igyekezetével próbálja magát jó nebulónak álcázni a tábla előtt, de amikor a tanár egy pillanatra elfordul, a másodfokú egyenlet megoldása helyett vicces ábrák rajzolásába fog. Sajnos (egyelőre) inkább az előbbi feladatra fókuszál, és minden igyekezetével azon van, hogy ügyesen beleolvadjon a szépen leporolt díszletbe, és semmije se lógjon ki a csatorna nyújtotta sablonból.

RTL Klub, szerda esténként

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.