A Sundance kölykei közt - Gazdag Gyula tanár, filmrendező

Film

Benh Zeitlin filmje, A messzi dél vadjai négy Oscar-jelölésig jutott idén. Az első filmes rendező Gazdag Gyula irányítása alatt fejlesztette filmtervét a Sundance Intézetben. Az Amerikában tanító magyar filmest, a világhírű alkotóműhely művészeti vezetőjét róla is kérdeztük.


Magyar Narancs: Mennyit változott A messzi dél vadjainak forgatókönyve a műhelymunka során?

Gazdag Gyula: Mint minden első filmes, Benh is sok mindent szeretett volna belezsúfolni a filmjébe. A végső változatnál jóval szerteágazóbb forgatókönyvvel érkezett a műhelybe. A munka során a főszereplők karakteresebbek lettek, néhány mellékszerepből visszanyesett, változtak a szerepek arányai. Benh, mint általában a résztvevők, a forgatókönyv-írói műhely után vett részt a rendezői műhelyben is. Négy jelenetet próbált, forgatott és vágott össze. A Sundance Intézet gondoskodik a műhelymunkában részt vállaló színészekről, akik általában nem azonosak a később a filmre szerződtetendő színészekkel. Sok mindent meg lehet tudni ilyenkor a forgatókönyv természetéről, attól kezdve, hogy hogyan legpraktikusabb egy-egy jelenetet leforgatni, odáig, hogy esetenként dialógusokat hogyan lehet viselkedéssel, esetenként néma reakciókkal kiváltani. Benh számára például a műhelymunka során vált világossá, hogy milyen színészekre lesz szüksége Hushpuppy és Wink, a két kulcsfontosságú főszerep eljátszásához.

MN: Tarantino anno azért jelentkezett a Sundance rendezői műhelyébe, mert nem volt komoly forgatási tapasztalata. Gyakori, hogy a legalapvetőbb fogásokat kell megmutatni a delikvensnek?

GGY: Néha, ritkán előfordul, hogy filmes gyorstalpalóra is szükség van. Benh korábban is készített filmeket, de mindenképpen növeli a rendezéshez szükséges önbizalmat, ha lehetőség nyílik néhány jelenet kísérletképpeni leforgatására annak a kényszere nélkül, hogy ezeket a jeleneteket a műhelyen kívül bárkinek is meg kellene mutatni. Tarantino évekkel azelőtt vett részt a filmkészítői műhelyben, hogy én elkezdtem volna a Sundance-ben dolgozni. Amikor viszont Miranda July vett részt a Sundance filmkészítői műhelyében, akkor már a filmkészítő műhely művészeti vezetője voltam, és alkalmam volt együtt dolgozni vele első játékfilmtervén (Te meg én és minden ismerősünk - a szerk.). Ott tanulta meg, hogyan áll össze egy jelenet, és azt is, hogy hogyan tud együttműködni egy stábbal.

MN: Kikkel dolgozott még együtt?

GGY: Tizennyolc év alatt sok rendező vett részt a műhelyben, évente többnyire nyolcan, néha kilencen. Dolgoztam például a Hedwig és a Mérges Csonk rendezőjével, John Cameron Mitchell-lel, de a filmkészítői műhelyben készült fel Kimberly Pierce A fiúk nem sírnak rendezésére, James Mangold a Coplandre és Sean Durkin a Martha Marcy May Marlenére.

MN: A mentorok kiválasztása személyre szabott?

GGY: A műhelyt egyhetes felkészítés előzi meg, a következő három hét alatt három tanácsadói csoport követi egymást. Minden héten új csoport érkezik, általában rendezők, színészek, operatőrök és vágók. Egyik feladatom, hogy részt vegyek a fiatal rendezők és a tanácsadók összepárosításában. Ebben is, mint nagyon sok fontos döntésben, szorosan együtt dolgozunk Michelle Satterrel, a Sundance Játékfilm Program vezetőjével és munkatársaival. Ez a rendszer látszólag laza, a rendezők elmondják, hogy mely tanácsadókkal szeretnének együtt dolgozni, a tanácsadók is megnevezik a forgatókönyveket, amelyek a legizgalmasabbak a számukra. Ez lesz a napi munkaterv alapja, de szükség esetén akár menet közben is megváltoztatjuk. Benh számára komoly kérdés volt, hogy hogyan dolgozzon színészekkel, ezért természetes volt, hogy sok időt tölthessen Ed Harrisszel. Miranda Julynak kevés tapasztalata volt az operatőrrel való együttműködésben; ő nagyon sok segítséget kapott Robert Elswittől, Paul Thomas Anderson operatőrétől. Miranda akkor még nem döntötte el, hogy maga játssza-e Christine szerepét a filmjében. Ed Harris, Sally Field és maga Robert Redford, az intézet alapítója és elnöke is jó tanácsadónak bizonyult, hiszen mindnyájan játszottak már főszerepet maguk rendezte filmben.

MN: A mentorok mind kipróbált s többnyire aktív hollywoodi szaktekintélyek. Adódhatnak alkalmassági problémák?

GGY: Előfordulhat, hogy egy tanácsadó ráerőszakolná saját elképzeléseit a vele dolgozó fiatalra, saját értelmezésében akarná megrendeztetni a jelenetet. Az sem szerencsés, ha a mentor átvenné a jelenet rendezését, amikor a fiatal rendezőt hibázni látja. A mentoroknak és nekem kell eldöntenünk, hogy hasznos-e, ha beavatkozunk, vagy többet tanul a fiatal rendező, ha majd a vágószobában vagy az elkészült jelenet láttán jön rá, hogy mit kellett volna másképpen tennie. Átvenni a jelenet rendezését az adott műhely körülményei között majdnem biztosan rossz döntés lenne, mert a rendező nem szerez hasznosítható tapasztalatot. Általában ott vagyok a próbákon, a forgatásokon és a vágószobában, feladataim közé tartozik azonnal észrevenni az ilyen feszültségeket, és közbeavatkozni, ha szükséges. Előfordul, hogy a tanácsadót ki kell hívnom a forgatásról. Máskor, ha úgy ítélem a fiatal rendező számára hasznosnak, hagyom, hadd vívják meg a csatájukat. A műhely végén Michelle Satterrel és munkatársaival mindig megbeszéljük, hogy helyesen döntöttünk-e, és hogy hogyan lehetne javítani a műhely munkáján.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.