A Sundance kölykei közt - Gazdag Gyula tanár, filmrendező

Film

Benh Zeitlin filmje, A messzi dél vadjai négy Oscar-jelölésig jutott idén. Az első filmes rendező Gazdag Gyula irányítása alatt fejlesztette filmtervét a Sundance Intézetben. Az Amerikában tanító magyar filmest, a világhírű alkotóműhely művészeti vezetőjét róla is kérdeztük.


Magyar Narancs: Mennyit változott A messzi dél vadjainak forgatókönyve a műhelymunka során?

Gazdag Gyula: Mint minden első filmes, Benh is sok mindent szeretett volna belezsúfolni a filmjébe. A végső változatnál jóval szerteágazóbb forgatókönyvvel érkezett a műhelybe. A munka során a főszereplők karakteresebbek lettek, néhány mellékszerepből visszanyesett, változtak a szerepek arányai. Benh, mint általában a résztvevők, a forgatókönyv-írói műhely után vett részt a rendezői műhelyben is. Négy jelenetet próbált, forgatott és vágott össze. A Sundance Intézet gondoskodik a műhelymunkában részt vállaló színészekről, akik általában nem azonosak a később a filmre szerződtetendő színészekkel. Sok mindent meg lehet tudni ilyenkor a forgatókönyv természetéről, attól kezdve, hogy hogyan legpraktikusabb egy-egy jelenetet leforgatni, odáig, hogy esetenként dialógusokat hogyan lehet viselkedéssel, esetenként néma reakciókkal kiváltani. Benh számára például a műhelymunka során vált világossá, hogy milyen színészekre lesz szüksége Hushpuppy és Wink, a két kulcsfontosságú főszerep eljátszásához.

MN: Tarantino anno azért jelentkezett a Sundance rendezői műhelyébe, mert nem volt komoly forgatási tapasztalata. Gyakori, hogy a legalapvetőbb fogásokat kell megmutatni a delikvensnek?

GGY: Néha, ritkán előfordul, hogy filmes gyorstalpalóra is szükség van. Benh korábban is készített filmeket, de mindenképpen növeli a rendezéshez szükséges önbizalmat, ha lehetőség nyílik néhány jelenet kísérletképpeni leforgatására annak a kényszere nélkül, hogy ezeket a jeleneteket a műhelyen kívül bárkinek is meg kellene mutatni. Tarantino évekkel azelőtt vett részt a filmkészítői műhelyben, hogy én elkezdtem volna a Sundance-ben dolgozni. Amikor viszont Miranda July vett részt a Sundance filmkészítői műhelyében, akkor már a filmkészítő műhely művészeti vezetője voltam, és alkalmam volt együtt dolgozni vele első játékfilmtervén (Te meg én és minden ismerősünk - a szerk.). Ott tanulta meg, hogyan áll össze egy jelenet, és azt is, hogy hogyan tud együttműködni egy stábbal.

MN: Kikkel dolgozott még együtt?

GGY: Tizennyolc év alatt sok rendező vett részt a műhelyben, évente többnyire nyolcan, néha kilencen. Dolgoztam például a Hedwig és a Mérges Csonk rendezőjével, John Cameron Mitchell-lel, de a filmkészítői műhelyben készült fel Kimberly Pierce A fiúk nem sírnak rendezésére, James Mangold a Coplandre és Sean Durkin a Martha Marcy May Marlenére.

MN: A mentorok kiválasztása személyre szabott?

GGY: A műhelyt egyhetes felkészítés előzi meg, a következő három hét alatt három tanácsadói csoport követi egymást. Minden héten új csoport érkezik, általában rendezők, színészek, operatőrök és vágók. Egyik feladatom, hogy részt vegyek a fiatal rendezők és a tanácsadók összepárosításában. Ebben is, mint nagyon sok fontos döntésben, szorosan együtt dolgozunk Michelle Satterrel, a Sundance Játékfilm Program vezetőjével és munkatársaival. Ez a rendszer látszólag laza, a rendezők elmondják, hogy mely tanácsadókkal szeretnének együtt dolgozni, a tanácsadók is megnevezik a forgatókönyveket, amelyek a legizgalmasabbak a számukra. Ez lesz a napi munkaterv alapja, de szükség esetén akár menet közben is megváltoztatjuk. Benh számára komoly kérdés volt, hogy hogyan dolgozzon színészekkel, ezért természetes volt, hogy sok időt tölthessen Ed Harrisszel. Miranda Julynak kevés tapasztalata volt az operatőrrel való együttműködésben; ő nagyon sok segítséget kapott Robert Elswittől, Paul Thomas Anderson operatőrétől. Miranda akkor még nem döntötte el, hogy maga játssza-e Christine szerepét a filmjében. Ed Harris, Sally Field és maga Robert Redford, az intézet alapítója és elnöke is jó tanácsadónak bizonyult, hiszen mindnyájan játszottak már főszerepet maguk rendezte filmben.

MN: A mentorok mind kipróbált s többnyire aktív hollywoodi szaktekintélyek. Adódhatnak alkalmassági problémák?

GGY: Előfordulhat, hogy egy tanácsadó ráerőszakolná saját elképzeléseit a vele dolgozó fiatalra, saját értelmezésében akarná megrendeztetni a jelenetet. Az sem szerencsés, ha a mentor átvenné a jelenet rendezését, amikor a fiatal rendezőt hibázni látja. A mentoroknak és nekem kell eldöntenünk, hogy hasznos-e, ha beavatkozunk, vagy többet tanul a fiatal rendező, ha majd a vágószobában vagy az elkészült jelenet láttán jön rá, hogy mit kellett volna másképpen tennie. Átvenni a jelenet rendezését az adott műhely körülményei között majdnem biztosan rossz döntés lenne, mert a rendező nem szerez hasznosítható tapasztalatot. Általában ott vagyok a próbákon, a forgatásokon és a vágószobában, feladataim közé tartozik azonnal észrevenni az ilyen feszültségeket, és közbeavatkozni, ha szükséges. Előfordul, hogy a tanácsadót ki kell hívnom a forgatásról. Máskor, ha úgy ítélem a fiatal rendező számára hasznosnak, hagyom, hadd vívják meg a csatájukat. A műhely végén Michelle Satterrel és munkatársaival mindig megbeszéljük, hogy helyesen döntöttünk-e, és hogy hogyan lehetne javítani a műhely munkáján.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.