tévésmaci

Mér, villog a keserű sas

  • tévésmaci
  • 2013. március 1.

Film

Amikor Sztupa és Troché az első igazi tavaszi napon, levetve a télikabátot, végre lumberjacket húzva sétálni indultak, eszükbe jutott egy hasonló nap, noha az őszi volt. Sőt, novemberi, de mégis minden verőfényesnek és szépnek látszott, még a golyó ütötte nyomok is a házak falán. 1956-ot írtak, reggel bemondta a rádió, hogy győzött a forradalom, Kádár János visszatért a Szovjetunióból, ahol megújították a két ország közti barátsági szerződést, melynek keretei közt jóindulattal figyelik egymás országépítő munkáját, de amúgy hallani sem akarnak egymásról. Maléter Pál tárgyalásai eredményesen zárultak Tökölön, a szovjet csapatok folytatják a kivonulást. Mindszenty József a Bazilikában celebrál hálaadó misét, a munkástanácsok irányítása mellett újra megindult a termelés a Csepel Vas és Fémművekben. Micsoda nap volt, kacsintott Sztupa Trochéra, majd feltette napszemüvegét és az égre nézett, megfürdetvén arcát a fényben. Troché visszamosolygott rá, de gondolatai már előreszaladtak kicsit, egészen az 1989-es ellenforradalom leveréséig, ami persze nem volt véletlen, hiszen épp leértek a várdombról a Lánchídhoz, emlékszel, volt itt egy szép virágágyás, amit az ellenforradalmárok november 7-én átültettek ötágú csillag alakzatúra? Igen, volt pár nap, amikor mindenki azt hitte, hogy jóra fordulhat itt minden, hogy vissza lehet csinálni, amit ötvenhat óta elszúrtunk. De az ellenforradalmak ezen a vidéken nem szoktak sok jóra vezetni, még kevésbé túl hosszan eltartani. Az ellenforradalmakat leverik, az különbözteti meg őket a forradalmaktól. Látod, kimentek a ruszkik, de mi sajnos bennmaradtunk, igaz, nem mindenki azért... Ötvenhatban még mindenki benn maradt, emlékezz vissza, mekkora tömeg ünnepelte 1957. május 1-jén az első szabad választásokat, s utána nem sokkal a koalíciós kormányt - ekkor már átértek a hídon; a pesti oldalon, a Központi Stadion bejáratánál jártak. Érzed a tavaszt? - kérdezte Sztupa Trochétól a néptelen sugárúton, de az nem válaszolt. Gondolatban tévét nézett, ahol:

pénteken (1-jén) az RTL Klub este fél tíz előtt belekezd A zöld íjász című tavalyi (tehát elég friss) amerikai tévésorozat vetítésébe, mindjárt két epizóddal. Ez ugyan szép és nemes dolog, s valóban nyilaznak is benne, de ilyen erővel Nyilas Misi is lehetne a címe, vagy Bólints, Tibi!, hisz A zöld íjász több mint übergáz, nem beszélve a foglaltságáról. A hülye íjász ugyanis pont nem zöld, inkább khaki. Alkalmasint egy Batman-történetben vagyunk, rendesen Robinnal meg egy kis manapság kötelező Hamlet-beütéssel; lendületes ostobaság: egy régi - megtisztítom a bűnös várost - nótát fújunk, kétségkívül diszkóritmusban. Nálam úgy a hatodik részig bírta, de amennyire tudom, tisztes sikere volt eddig. S a dolog - főként az elején - nem is tűnt reménytelennek, hisz abban igenis vannak lehetőségek, hogy mit kezd korunk gondolkodása épp azokkal a mesékkel, amitől ilyen lett ez a gondolkodás. Magyarul, mire megy a paraszt a tudatalattijával? Szerencsére lesz egy finn vígjáték is, az inkább az én világom, a Duna22.10-től adja a Mombasába, retúrjegy nélkül c. kis ékszerdobozt. Anne Parillaud szerelmesei viszont háromnegyed tizenegy előtt gyűljenek a Film+-ra, mert a Nikita lesz, míg az m1-en akkor már rég megy A tizenhetes számú ház c. am. krimi, 1932-ből, mert most a moziprömier miatt egész héten Hitchcock dolgait adják minden hullámhosszon. Fél tíz óta Érzéki csalódás is van a ViaSat3-on, asszem' abban tolja Michael Douglas azt a pöpec parókát, John Goodman pedig rámozdul Liv Tylerre. Nem tudom, de én John Goodmannel úgy vagyok, mint önök Isaurával. A Treme első évadja óta mindig elcsodálkozom, ha szembejön: jé, ez még él!

Vasárnap este lefolyik a Dunán Az én XX. századom.

Hétfőn Vak banda az MGM-en.

Kedden jön még egy western: a Film Mánián tizenegykor A hét mesterlövész, de addigra már megmásztuk a Rushmore-sziklát Cary Granttel a Duna felől, mert mint mondtuk: a madaras csóka hete van. Nem is véletlenül, hisz csak a madarak tévéznek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."