Örökre veled marad – A filmtörténet legmegrázóbb jelenetei

  • Kovács Bálint
  • Esztojka Mónika
  • 2013. február 27.

Film

Emlékeznek, amikor Edward Norton az Amerikai história X-ben ráparancsol a fekete tolvajra, hogy harapjon rá az útpadkára? Aki egyszer látta, soha nem tudja elfelejteni. Utánajártunk, mely jelenetek kísértik még hasonlóképpen az emberiséget. (A cikk megannyi spoilert tartalmaz.)

A horror elborzasztja a nézőket, a brutalitás heveny rosszullétbe kergethet bárkit, az ijesztgetés alaposan felpumpálja a pulzust és az adrenalinszintet – de az igazán maradandó sokkhatáshoz ennél többre van szükség. A Narancs megkérdezett ötven filmbarátot és néhány filmes szakembert arról, hogy mi volt a legmegrázóbb, legdurvább jelenet, amit valaha a vásznon láttak. A válaszokból kiderül: igazán maradandó hatást alapvetően három módszerrel csikarhatnak ki belőlünk a rendezők.

Ha egy film előbb felébreszti az elemi igazságérzetünket, ha rájátszik az őszinte együttérzésünkre, akkor a pártfogoltunkkal történő kellemetlenségek sokszoros erővel égnek az agyba. Hasonló a helyzet akkor is, ha a rendező megtalálja a nézők félelmeit, amelyek olyan mélyen rejtőznek, hogy arról maguk sem tudnak, vagy amit maguknak is félnek bevallani. És persze ott van a naturalizmus: részletesen bemutatni valamit, ameddig más filmek még nem merészkedtek el, ráadásul realista környezetben, hihetően.

Különös mélységek

Ha valamelyik rendező van olyan kíméletlen, hogy mindezeket egy jelenetben egyesíti, garantált a sírig tartó hatás. Innen nézve nem csoda, hogy a megkérdezettek körében toronymagasan nyert az Amerikai história X fent nevezett jelenete: itt nem csak a gyilkosság nyers brutalitása, a viszonylag „szókimondó” képi és hanghatások borzasztanak el, de azzal a kérdéssel sem könnyű mit kezdeni, hogy hasonló helyzetben vajon az áldozathoz hasonlóan mi is önként engedelmeskedtünk volna-e a hóhérnak. És mindezeken kívül kinek-kinek el kell nyomnia magában azt a kis kegyetlen hangot, amely részben – ha mégoly kis részben is – talán igazat adna a saját tulajdonát a lopástól védő embernek.

Amerikai História X


Amerikai História X

Hasonló a szituáció a második helyezettel, a Rekviem egy álomért című drogos alapvetéssel: a film kendőzetlen naturalizmussal – húsba vágó csontfűrésszel, a legkeményebb pornót megszégyenítő orgiával – ábrázolja, ahogyan néhány jóravaló, alapvetően szimpatikus ember a társadalom halálos közönyétől körülvéve elképzelhetetlen mélységekig zuhan.

Ismerve a dán mester munkásságát, az sem igazán meglepő, hogy a válaszadók nem győztek egymásra licitálni, ha Lars von Trier filmjei kerültek szóba. Trier ugyanis mindig hihetetlen alapossággal teremti meg az alapokat ahhoz, hogy egy-egy jól irányzott jelenettel gyomorszájba vágja a nézőjét: mindig olyan esendő jellemeket teremt vagy olyan magasztos síkra tereli a történetet, ahonnan még jobban fáj a zuhanás. Volt, aki az Antikrisztus horrorjelenetei közül választott, és volt, aki az Idiótákból bökött rá arra a jelenetre, amelyben a magát értelmi sérültnek kiadó srácot kigyúrt, tetovált huligánok pisiltetik meg – akik, ha rájönnének, hogy az idiotizmus színlelt, nyilván megölnék a fiút. De ilyen téren Trier legmaradandóbb alkotásának a Táncos a sötétben bizonyult. A film bibliai erejű történetet mond el egy eredendően tiszta nőről, aki minden határt hajlandó átlépni, ha fiának megmentéséről van szó: nehéz megszabadulni azon jelenetek hatásától, amikor a totális önfeladás és önfeláldozás után a főszereplőnő végül megtörik, és elhagyja az ő saját istene, a belső zene, s ez a kivégzés árnyával együtt nagyobb büntetésnek tűnik, mint amit bárki elszenvedhet.

A megerőszakolás – mint a teljes tehetetlenség és az identitás megtörésének mindenkori és egyértelmű szimbóluma – is visszatérő válasz volt; e téren Gaspar Noé Visszafordíthatatlanja nyert a maga kibírhatatlan brutalitásával. A Pasolini-féle Salo avagy Sodoma százhúsz napját pedig alighanem csak azért említették kevesen, mert nem sokan bírták pár percnél tovább nézni.

Ami a női válaszadóknak az erőszaktétel, az a férfiaknak a kasztrációtól való félelem: egy válaszadó Almodóvar A bőr, amelyben élek vonatkozó jelenetét (egy férfi akarata ellenére való nővé operálását) említette, egy másik a Bikanyak sokkal kevésbé szofisztikált pontját, amikor az egyik suhanc egy kővel zúzza szét végtelennek tűnő másodpercek alatt a másik férfiasságát. Hasonló, bár jóval inkább tudat alatti a (rejtett) homoszexualitástól való félelem: volt, aki számára az Amerikai szépség, másnak pedig a Nagy Sándor, a hódító meleg jelenete volt a legmegrázóbb. (Igaz, ez utóbbi kettőt két nő jelölte meg válaszként.)

Mindezeken túl a kivégzés is visszatérő szereplő a válaszok között. Felmerült A salemi boszorkányok filmváltozatának jelenete, amelyben az ártatlan öregasszonyt férje szeme láttára akasztják fel; és Tarantino legújabb filmje, a Django elszabadul azon része, amelyben egy korábban már minden borzalomnak kitett rabszolgát szökési kísérlete miatt kutyákkal tépetnek szét; meg a Caligula című film tömeges kivégzésjelenete; vagy A napfény ízének legmaradandóbb képsora, amelyben a fagyos időben a fához kötözött szerencsétlent addig locsolják hideg vízzel, amíg halálra fagy.

Zombiölés után nyugodtan

Azt, hogy a nézői félelmek univerzálisak, bizonyítja, hogy a kamera másik oldaláról sem érkeztek gyökeresen eltérő válaszok – bár Kocsis Ágnes (a Pál Adrienn rendezője) kérdésünkre elmondta: az olyan filmeket, amelyek várhatóan élethosszig tartóan sokkoló élménnyel gazdagítják nézőiket, inkább meg sem nézi. Janisch Attila (Hosszú alkony, Másnap) viszont többekhez hasonlóan a Visszafordíthatatlan ominózus jelenetét jelölte meg, horrorból pedig Alexandre Aja Magasfeszültség című korai munkájának egészét. Goda Krisztina (Csak szex és más semmi) a román új hullám legnagyobb sikerének egy jelenetét emelte ki: „Christuan Mungiu 4 hónap, 3 hét, 2 nap című filmjéről van szó, amikor a kókler orvos nekikezd az abortusznak, miután mindkét lány természetben is fizetett. Minimáleszközökkel mesterien teremt feszültséget: három ember, egy lerobbant szállodai szoba, statikus beállítások, és mégis izgalmas, drámai.”

Visszafordíthatatlan


Visszafordíthatatlan

Tasnádi István író, a Terápia vezető forgatókönyvírója régebbre emlékszik vissza: „Egy idilli természeti kép a Cápából. Messziről mutat a kamera egy az óceán közepén veszteglő hajót. Csend, mozdulatlanság, csak a sirályok. És akkor hirtelen minden zenei előkészítés nélkül felcsapódik az orrunk előtt egy hordó. Leestem a székről az Urániában” – utal a filmtörténet egyik alapvetésére.

Pálfi György – akinek Taxidermia című, egyebek mellett egy saját magát preparáló emberről is szóló opusáért egyik „civil” válaszadónk lesz örökké hálás – szintén gyerekkori élményre emlékszik vissza. „A VHS-korszak kezdetén az egyik első, falra vetítős projektorból nézték a felnőttek a cégnél a BNV egyik termében az akció-, a horror- meg a pornófilmeket, és néha nekünk is levetítettek egy-egy mesét – ezek voltak az első videoélményeim. Emlékszem, egyszer a főnök kérdezte tőlünk, gyerekektől, hogy mit vetítenek éppen, horrort-e vagy pornót. Én nem tudtam a különbséget, rávágtam, hogy pornót, mire a főnök nagy dühösen beviharzott a terembe – aztán kijött, hogy ja, hát ez csak horror, az mehet. A jelenet, amit láttam, valamilyen zombis filmből származott: a főhős zombiölés után megnyugodva, a falnak vetett háttal ült. Aztán egyszer csak kinyúlt a falból két kéz, és megragadta. Szerintem a felnőttek csak röhögtek a filmen, de én 10-12 évesen sokáig nem tudtam aludni tőle. A hatása még mindig tart: máig nem dőlök neki a falnak sehol sem a megnyugvás pillanataiban.”

Gothár Péter (Megáll az idő, A részleg) az egyetlen, aki nem játékfilmet mondott: gyerekkorában látta először azt a második világháborús filmhíradót, amelyben három szovjet katona valahol a Klinikáknál, az Üllői úton vonszolt magával egy golyószórót. Majd egy villanás volt látható a felvételen, s a következő kockán már nem voltak ott a katonák. Gothár hozzáteszi: ha látja a felvételt, a mai napig megrázza ez a pillanat.

Árpa Attila (Argo) ellenben nem réved a múltba, az ő élménye egészen friss: „A Die Hard ötödik része. Megrázó volt látni, hogy a legnagyobb hollywoodi produkcióból, amiben valaha szerepeltem, sajnos nem lett valami jó film.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."