Film

Gázos

  • Békés Bálint
  • 2012. november 25.

Film

Quentin Dupieux előző műalkotása, a telekinetikusan gyilkoló autógumiról mesélő Rubber nyitánya egy magyarázom a bizonyítványom típusú kismonológ a nézőnek, mely szerint minden nagy sikerfilm alapvetően irracionális eseményekre és fordulatokra épül (kapunk egy szépen összeállított példatárat is). A lemezlovasból filmessé avanzsált szerző idén is hű marad ideológiailag gondosan aládúcolt ars poeticájához, sőt, ha lehet, még tovább is viszi. Ám míg a magányosan hentelő gumiabroncs menetelése olykor szeretnivalón idióta pillanatokat szült, a Gázos végtelennek tűnő kilencven perce végig híján van az ilyesminek. Első blikkre a jól ismert kertvárosi Amerikában vagyunk, de Dupieux hamar betájolja nézőjét: itt az óra 7.60-at üt. A vekker tulajdonosa hősünk, a Dolph Springerre keresztelt kafkai kishivatalnok, aki elveszett kutyája ürügyén azonmód meg is kezdi vesszőfutását. S innentől aztán beindul a gépezet, a hónapok óta kirúgott Springer visszajár az irodájába, ahol - hogy, hogy nem - megállás nélkül zuhog az eső. A kertben egyik napról a másikra fenyő lesz a pálmából. Springer elkóborolt kedvencéről kiderül, hogy egy hibbant spiritiszta nyúlta le, de csak azért, hogy idővel visszaszolgáltassa. Biztos, ami biztos, feltűnik egy jóravaló állatdetektív is, hogy az eltűnt fekáliájából videojeleket (!) vételezzen. A sor a végtelenségig folytatható.

A Gázossal nem is az a probléma, hogy egy kényszeresen Lynchre hajazó, végtelenül olcsó blöffmozi, hanem az, hogy már az elején leleplezi magát. A no reason-filmkészítés legszélére érkeztünk.

Forgalmazza a Szuez Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."