Film

Gázos

  • Békés Bálint
  • 2012. november 25.

Film

Quentin Dupieux előző műalkotása, a telekinetikusan gyilkoló autógumiról mesélő Rubber nyitánya egy magyarázom a bizonyítványom típusú kismonológ a nézőnek, mely szerint minden nagy sikerfilm alapvetően irracionális eseményekre és fordulatokra épül (kapunk egy szépen összeállított példatárat is). A lemezlovasból filmessé avanzsált szerző idén is hű marad ideológiailag gondosan aládúcolt ars poeticájához, sőt, ha lehet, még tovább is viszi. Ám míg a magányosan hentelő gumiabroncs menetelése olykor szeretnivalón idióta pillanatokat szült, a Gázos végtelennek tűnő kilencven perce végig híján van az ilyesminek. Első blikkre a jól ismert kertvárosi Amerikában vagyunk, de Dupieux hamar betájolja nézőjét: itt az óra 7.60-at üt. A vekker tulajdonosa hősünk, a Dolph Springerre keresztelt kafkai kishivatalnok, aki elveszett kutyája ürügyén azonmód meg is kezdi vesszőfutását. S innentől aztán beindul a gépezet, a hónapok óta kirúgott Springer visszajár az irodájába, ahol - hogy, hogy nem - megállás nélkül zuhog az eső. A kertben egyik napról a másikra fenyő lesz a pálmából. Springer elkóborolt kedvencéről kiderül, hogy egy hibbant spiritiszta nyúlta le, de csak azért, hogy idővel visszaszolgáltassa. Biztos, ami biztos, feltűnik egy jóravaló állatdetektív is, hogy az eltűnt fekáliájából videojeleket (!) vételezzen. A sor a végtelenségig folytatható.

A Gázossal nem is az a probléma, hogy egy kényszeresen Lynchre hajazó, végtelenül olcsó blöffmozi, hanem az, hogy már az elején leleplezi magát. A no reason-filmkészítés legszélére érkeztünk.

Forgalmazza a Szuez Film

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.