Film

Gázos

  • Békés Bálint
  • 2012. november 25.

Film

Quentin Dupieux előző műalkotása, a telekinetikusan gyilkoló autógumiról mesélő Rubber nyitánya egy magyarázom a bizonyítványom típusú kismonológ a nézőnek, mely szerint minden nagy sikerfilm alapvetően irracionális eseményekre és fordulatokra épül (kapunk egy szépen összeállított példatárat is). A lemezlovasból filmessé avanzsált szerző idén is hű marad ideológiailag gondosan aládúcolt ars poeticájához, sőt, ha lehet, még tovább is viszi. Ám míg a magányosan hentelő gumiabroncs menetelése olykor szeretnivalón idióta pillanatokat szült, a Gázos végtelennek tűnő kilencven perce végig híján van az ilyesminek. Első blikkre a jól ismert kertvárosi Amerikában vagyunk, de Dupieux hamar betájolja nézőjét: itt az óra 7.60-at üt. A vekker tulajdonosa hősünk, a Dolph Springerre keresztelt kafkai kishivatalnok, aki elveszett kutyája ürügyén azonmód meg is kezdi vesszőfutását. S innentől aztán beindul a gépezet, a hónapok óta kirúgott Springer visszajár az irodájába, ahol - hogy, hogy nem - megállás nélkül zuhog az eső. A kertben egyik napról a másikra fenyő lesz a pálmából. Springer elkóborolt kedvencéről kiderül, hogy egy hibbant spiritiszta nyúlta le, de csak azért, hogy idővel visszaszolgáltassa. Biztos, ami biztos, feltűnik egy jóravaló állatdetektív is, hogy az eltűnt fekáliájából videojeleket (!) vételezzen. A sor a végtelenségig folytatható.

A Gázossal nem is az a probléma, hogy egy kényszeresen Lynchre hajazó, végtelenül olcsó blöffmozi, hanem az, hogy már az elején leleplezi magát. A no reason-filmkészítés legszélére érkeztünk.

Forgalmazza a Szuez Film

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.