"Ha Süsüt látok, sikítok" - Révész Gitta

Film

A Magyar Filmlaboratórium egykori produkciós vezetőjével a filmszemle életműdíja alkalmából beszélgettünk.
A Magyar Filmlaboratórium egykori produkciós vezetőjével a filmszemle életműdíja alkalmából beszélgettünk.

Magyar Narancs: Hogyan került a Filmlaborba?

Révész Gitta: 1957-ben kerültem oda, a Gyarmat utcába, az akkori Szivárvány Filmlaboratóriumba. Vegyipari technikumba jártam, s a barátnőm szólt, hogy lenne-e kedvem nekem is odamenni. Dobrányi Géza volt a főmérnök, az ő vezetésével működött az ún. kísérleti labor, a kiválasztás pedig úgy zajlott, hogy Dobrányi elzarándokolt az Astoriáig, mert a kirakatában volt az érettségi tablónk kiállítva. Jól megnézte a fényképemet, s felvett. Szerette a csinos nőket. 1959-ben feleségül mentem hozzá.

MN: Milyen volt Dobrányi csapatában?

RG: Akkoriban még többnyire a tapasztalati úton dolgozó régi szakemberek végezték a labormunkát, Dobrányi viszont az egzakt méréseken alapuló fénymegadás mellett kardoskodott, s minket, fiatalokat vetett be az öregek ellen. Nagyon hamar eljött a mély víz, mert '57 őszén már forgott az első mai típusú, Kodak-negatívra készülő film, a Fekete szem éjszakája francia-magyar koprodukcióban.

MN: Hány film utómunkáján dolgozott?

RG: 37 év alatt olyan 700-750 magyar játékfilmben vettem részt, nem is beszélve a sok száz tévéfilmről, kisfilmről és hát a rengeteg bérmunkáról. Mert '59 táján két-három évig óriási bármunkákat csináltunk Kínának. Nekünk jól jött ez a munka, csak a vetítő gépészek őrültek meg, mert a filmek között legfeljebb az volt a differencia, hogy az egyikben tízezren hurráztak a gáton, a másikban meg százezren. Egyszer híre jött, rohantunk is a vetítőbe, hogy van egy film, amelyben egy fiú megfogja egy lány kezét. Egyébként jórészt a sok kínai bérmunkából épült fel a Filmlabor mai épülete a Budakeszi úton, ami akkor nagyon modernnek számított, nagy megkönnyebbülést jelentett a Szivárványban uralkodó borzasztó állapotokhoz képest.

MN: A Szivárvány egy régi tűzesetről is híres.

RG: Az még a nitrofilmes időkben volt, azelőtt, hogy én oda kerültem volna. Hatalmas tűz ütött ki, meg is halt egy kolléga. Ez olyan emlék, hogy azok is a magukénak érezték, akik nem is élték át a tragédiát. Én már nem dolgoztam nitrofilmmel. De az előhívó oldatokkal például, melyek rendkívül ekcémaveszélyesek, nekem is meggyűlt a bajom. Sikerült is egy olyan súlyos ekcémát összeszednem, hogy amikor a fiam kicsi volt, csak gumikesztyűben tudtam fürdetni.

MN: Mi volt a titulusa az új, modern laborban?

RG: Nem volt még különösebb titulusom, a Dobrányi vezette kísérleti laboratórium dolgozója voltam. Európai hírű, nagy tudású szakmai vezető volt. Világéletemben olyan munkát végeztem, amit nagyon szerettem, és ez neki köszönhető. Később én lettem a szenzitrometria (a nyersanyagok érzékenységével és tulajdonságaival foglalkozó részleg) vezetője, emellett a negatívok ellenőrzésével is foglalkoztam, majd a produkciós osztály vezetője lettem. Az egyes részfolyamatokba már csak akkor folytam bele, ha vitás helyzet alakult ki, például az operatőrökkel.

MN: Emlékszik ilyenre?

RG: Hogyne. Van egy kedvencem is: a mai napig, ha Süsüt látok a tévében, sikítani tudnék. Egyszer egy egész délelőtt Süsüket kellett néznem, méghozzá némán, az operatőr szerint ugyanis a Süsü eredetileg nem olyan zöld volt, mint ahogy a filmen kinézett.

MN: Forgatásokra kijárt?

RG: Hogyne, a férjem, Révész György forgatásaira, ha tehettem, pár napra mindig kimentem.

MN: Filmgyári kapcsolat volt az önöké?

RG: Az egyik filmje, az Angyalok földje belső, filmgyári vetítése után beszéltünk először, noha futólag már korábban is ismertük egymást. Aztán lett belőle egy nagy szerelem, válás mindkét részről, nagy botrány a szakmában.

MN: Melyik forgatás volt a legemlékezetesebb élménye?

RG: A Pendragon legenda. Latinovits Zolit a klinikáról hozta ki a férjem, zseniális színész volt, de akkor már olyan állapotban, hogy senki sem mert vele dolgozni. Rám volt bízva, hogy Zolit keltsem föl, reggeliztessem meg, s utána vigyem ki a helyszínre. Pár nap elteltével a szeretettől, ami körülvette, feloldódott, és ismét a régi lett.

MN: A rendezők megfogadták a tanácsait?

RG: A saját férjem filmje, az Utazás a koponyám körül volt ebből a szempontból a legemlékezetesebb. A nagy dilemma itt az volt, hogy miként váljon el a koponya világa a valóságos történettől. Mivel akkoriban már voltak erre alkalmas, magas érzékenységű anyagok, azt találtam ki, hogy mi lenne, ha a koponya világát abszolút fekete díszletben vennék fel. Illés György volt az operatőr, őt kellett győzködnöm, s végül engedett is. Azért mosolygok magamban, mert az ötletért a férjemtől három parókát kaptam, ezek akkoriban kezdtek divatba jönni. Aztán eltelt húsz év, és a Filmmúzeumon Illés Papi nyilatkozott, hogy ez volt élete legnagyobb munkája. Rá egy évre pedig ugyanott ül Romvári Jóska, és azt mondja, hogy nagyon nagy ötlet volt, a legnagyobb munkája. Jót nevettem, mert jó, hogy megvalósítani nekik kellett, de az ötlet az enyém volt.

MN: A digitális technika elterjedése hogyan érintette a szakmát?

RG: Én az elektromos-digitális korszakból már kimaradtam, 14 éve vagyok nyugdíjban. Egyrészt azért jöttem el, mert a laboratórium egyre inkább kezdett összezsugorodni, egyre több embert kellett leépíteni, és ez szörnyen megviselt. A másik ok az volt, hogy a férjem akkor már tíz éve itthon volt, és úgy döntöttem, hogy ameddig még mindketten egészségesek vagyunk, addig még szeretnék vele lenni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."