6. Budapesti Építészeti Filmnapok

Hajléktalanok a Holdon

  • Götz Eszter
  • 2014. április 20.

Film

A magyar közmédia vélekedésével ellentétben az építészet nem egy nagyon szűk réteg szakmai ügye, hanem közügy, sőt létkérdés. Hogy ez mennyire így van, arról tanúskodhat, aki az elmúlt hét végén a Toldi moziban legalább két filmet végignézett az idei Budapesti Építészeti Filmnapokon. Mindabból, ami a közszolgálati csatornák kínálatából évek óta tendenciózusan kimarad, a négy nap alatt jó kis merítést láthatott a budapesti közönség.

Nem először, hiszen a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) 2008 óta évről évre összegyűjt annyi építészeti, urbanisztikai témájú filmet, amennyivel meg tud tölteni egy néhány napos rendezvényt. Eleinte csak 20-30 látogató kóstolgatta a dolgot, de az idei, sorrendben hatodik építészeti filmnapokon már minden este - és az időközben kitört tavasz ellenére sokszor napközben is - megtelt a két párhuzamosan vetítő moziterem. Az indulást az évek óta óriási nézőszámot vonzó rotterdami építészeti filmfesztivál inspirálta, de ma már saját utakon jár a budapesti rendezvény. Nem lett fesztivállá, nem gondolta túl magát, inkább a spektrumot bővíti folyamatosan a témák, a célközönség és a filmkészítők egyre szélesebb körének bevonásával. Az idei program az egy évvel korábbi felhívást követve állt össze, most ért be az előző évek munkája: több mint száz film érkezett a világ minden tájáról. Ikonikus épületek történetéről, korszakos építészek és épületfotósok, utóbbiak között a magyar származású Lucien Hervé életművéről, épülő és pusztuló városokról, házakról, közösségekről. Álmokról, amelyek valóra váltak, és olyanokról is, amelyeknek álomnak kellett volna maradniuk. Emberekről, akik sorsközösséget vállaltak egy-egy házzal, várossal, hellyel. Noha a téma valamilyen szempontból minden filmben az építészethez kötődött, szinte egyik sem magáról az építészetről beszélt. Sokkal inkább arról,

hogyan lehet túlélni

az állandóságot vagy a változást, mi ad tartást a mindenhonnan elzavart, társadalmon kívülre került embereknek; hogyan viszonyulunk saját múltunkhoz, jelenünkhöz, és merre látjuk ma a jövőt egy bolygón, ahol a lakosságnak már jóval több mint a fele nagyvárosokban lakik.

Van, aki ráadásul nem egyszerű sorházban, hanem egy korszakos vízióként megszületett épületben él, például a tokiói Nagakin-toronyban, amit 1972-ben Kusho Kirokawa japán metabolista építész tervezett, és a világ minden építésze áhítattal bámul; ma viszont a 10 négyzetméteres kapszulaegységek sem lakásnak, sem irodának nem használhatók, a torony egy fantasztikus építészeti álom megvalósulása, mégis bontás előtt áll. Ugyanúgy, ahogyan Moszkvában El Liszickij utolsó konstruktivista épülete az 1920-as évekből vagy egy liverpooli külváros egész elnéptelenedett, felvásárolt lakónegyede. Minden ház pusztulása emberek hitét viszi magával a semmibe, mesélik a programon levetített, néhány perces vagy akár egész estés filmek, miközben a helyükön százezrével épülnek élhetetlen helyeken lakóháznak szánt betonkolosszusok. Például a törökországi nagyvárosokban, sebtiben és értelmetlenül, állami rendelet alapján felhúzott toronyházak, melyek már néhány évvel az átadás után félig üresen állnak. Átláthatatlan logikájú ingatlanbiznisz és az európai ipar eltűnése alakítja az épített környezetet és vele az ott élők sorsát. A filmek személyessége révén a pusztulásra ítélt házak sorsa olyan tragikumot hordoz, mintha mindegyikkel a világ hét csodájának egyike tűnne el éppen a semmiben.

Ez az érintettség az, amitől a néző legszívesebben ott ragadna a moziban. A világ eddig alig látott, furcsa módon nagyon egészségesnek tűnő arcával néz szembe. Olykor derűvel, mint Fabrizio Boni és Giorgio de Finis elképesztő lendületű Űrmetropolisában, ami egy üres gyárat elfoglaló hajléktalanközösség Holdra szállásának költői játéka. Máskor reményvesztetten, ahogyan Karl-Heinz Klopf szólaltatja meg az 'k című félórás filmben az egykori angol iparváros bandák és befektetők uralta maradványát. Még az ötperces Megalománia, Jonathan Gales animációs filmje is egy teljes világot kelt életre, pedig csak londoni toronydaruk, épülő-pusztuló házcsontvázak ritmusjátékát látjuk, valami rémálomszerű pandanját Walter Ruttman 1927-es Berlin, egy nagyváros szimfóniájának. A ZimmerFrei alkotócsoport jóvoltából bejárjuk az észak-olaszországi Mutoniát, ahová jó húsz éve szemétből barkácsoló exhippi művészek költöztek, hogy nyugodtan játszhassanak hulladékból barkácsolt robotjaikkal a semmi közepére települt lakókocsifaluban, de most onnan is kiűzi őket egy önkormányzati határozat. Andreas Pichler mozija az elnéptelenedő Velencét siratja, az ékszervárost, amelyet bekebelez a turistaáradat. Aslihan Unaldi viszont az autópályává lett Isztambulról készített lírai filmkölteményt. A programsorozat nyitófilmje, a Richard Hankin rendezte 16 holdnyi föld a New York-i ikertornyok helyének történetét örökítette meg 2001 óta, benne a multibefektetők, az áldozatok hozzátartozói, a politikusok, az építészek, a hatóságok és a városlakók olyan szövevényes érdekellentéteit és összecsapásait, amiket, ha a kiváltó ok nem egy ilyen tragédia lett volna, legpontosabban kabarétréfaként lehetne jellemezni.

A romok alatt rekedt New York-i tűzoltók családtagjai pontosan tudják, hogy az építészet nem a politikusok vagy a pénzemberek, nem is a tervezők ügye. 'k csak életre segítenek valamit, ami hosszú időre a város része marad, a városlakók térélményét, tapasztalatát, mindennapjait uralja. Vezeti az emlékezés fonalát, és mutat valamilyen jövő felé. Építészettel foglalkozni ma olyan, mindennapi foglalatosság kell, hogy legyen, mint a fogmosás. Ezért veszélyes a közmédia mulasztása, az, hogy száműzték belőle az építészet témáját. Vajon véletlen, hogy a négy nap alatt - a többtucatnyi rövidfilm közé került négy pár percest leszámítva - egyetlen magyar építészeti filmet sem láttunk?

Toldi mozi, március 6-9.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.