tévésmaci

Hangya, a szekérre!

  • tévésmaci
  • 2014. január 12.

Film

Amikor Sztupa és Troché söröztek, csajoztak is, törvényszerűen. Bár az első körben nyilván pasizniuk kellett volna, hisz amíg a Kígyó utcából a Batthyány térig eljutottak, metróval, öcsém, csak férfiak szólították le őket, de azok váratlan sűrűséggel. Váratlan, nem váratlan, ezen lehetne tépelődni, mert az úgy volt, hogy szereztek húsz dollárt. Ez egyfelől nagy pénznek számított, a krakkói Pewexben már Levi'st lehetett kapni érte, másfelől kicsi, mert a Kígyó utcai Intertouristban nem árusítottak farmernadrágot, viszont a dobozos sört volt pofájuk egy dollárért adni, ami már akkor is pimaszságnak tűnt (a trójai háború előtti korokban járunk egy távolodó galaxisban).

Mi az, hogy "mi az, hogy Pewex"? Hogy lehet ilyet kérdezni? Przedsieţbiorstwo Eksportu Wewneţtrznego - most jobb? Remélem, ezzel azt is eldöntöttük, hogy szimpla vével írták-e. Duplával. A kisasszony ugyan rutinszerűen megkérdezte, hogy vagytok-e már tizennyolc évesek, de Sztupa és Troché csak mosolyogtak átszellemült arccal, hiszen az Intertourist eladói mind gyönyörű fiatal nők voltak, amit csak kiemelt a stewardessekéhez hasonlatos formaruhájuk. Avalóság természetesen az volt, hogy a trójai háború előtti időszak az emberiség gyermekkora köztudottan, ezért senki sem volt még tizennyolc éves, legkevésbé Sztupa és még kevésbé Troché, hogy a pult mögött mosolygó bakfisról már ne is beszéljünk. Troché oda is súgta Sztupának, hogy ő lesz a feleségem - tévedett, vagyis a későbbiekben nem ambicionálta már annyira dolgot, mert a sörözés permanens csajozással járt, s ők csak akkor feküdtek neki igazából a dolognak. Az ifjú hölgy eközben kiügyeskedett négy dobozt a tálca fóliaborítása alól, Sztupa pedig olyan mozdulattal adta oda a húszast a pénztárosnak, mint amikor Jávor Pál a Kislugas előtt hajnalban az utcán megrendelte a kedvenc nótáját (Ezt a kerek erdőt járom én) a prímástól, száz pengő ellenében. Troché vállára kapta a zsákmányt, Harp márkájú ír sör volt, a Guinness bécsi stílusú, alsó erjesztésű, ha úgy tetszik, láger söre, a kutya olyat nem látott még Magyarországon, az mindenesetre messziről ordibált róla, hogy nyugati holmi. Sorra jöttek hát a pofák, hol vettétek, hol vettétek. Sztupa azt mondta, hogy a Centrum Csepel Áruházban, minden óra húsz perckor eladnak pár raklapnyit, mert jugoszláv nap van, de rohadt hosszú a sor. Mindenki elhitte, akkoriban a legképtelenebb dolgokat is bevették az emberek, hisz Agamemnón és bandája még nem kelt át a Márvány-tengeren, és a tévéműsor is jónak volt mondható. Bezzeg most:

 

Pénteken (13-án) éjfél előtt a Duna vetíti Az öldöklő angyalt, amire még az is nagy kedvvel hivatkozik, aki sose látta. Pedig érdemes megnézni, egy Bu–uel Lajos nevű figura rendezte, ügyes gyerek. Arról szól a cucc, hogy nem, nem, nem, nem megyünk mi innen el, bárhogyan is szeretnénk.

Szombaton éjfél után megnézzük az RTL Klubon a Nyomoz a professzor - A bezárt szoba titka c. műalkotást. Ne engem kérdezzenek, hogy ez a tök érdektelen semmiség hogy került át az ebéd utáni sávból az éjszakaiba, inkább örüljenek: jön a karácsony, s Berci, a gyufaárus megérkezett, hogy hirdesse Mary Poppins eljövetelét.

Vasárnap persze még nem Mary érkezik, csak Nanny McPhee a tv2-re este nyolckor, ami egy kiáltvány az igazságért, pontosabban az igazságosságért, mert az mégsem lehet, hogy Emma Thompson ne lehessen Mary Poppins, csak azért, mert az az amerikai nő egy életre eljátszotta mindenki elől. Pedig eljátszotta, neked, Emma, ez maradt csak, McPhee. Jarmuscht, Az irányítás határait tolja az m1 éjfél után, de már 11 előtt lesz Ház a sziklák alatt a Dunán. A keresztapa 2 meg éjféltől a tv2-n, állítólag A keresztapa 3-at meg a ViaSat3 adja majd, bár én nem hiszem.

Hétfőn adásszünet, mert komcsi vagyok.

Kedden Csendes Don a Filmbox Extra 1-en, mert komcsi vagyok. Bondarcsuk olyan arcokkal nyomatja a kozákok szép igaz történetét, mint Ben Gazzara vagy F. Murray Abraham, aki megmondja, hogy ő miért is van a Homelandben, megnyeri a tévémet. Úgyis kidobnám.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.