Film

Csillaghercegnő

Film

Van, amikor a kevesebb több. Még akkor is, ha a kilencvenes évek elején érezzük magunkat, mert a beszélő állatokból hiányzik a CGI. Még akkor is, ha minduntalan a kínos élő szereplős fantáziamesék (A legenda, A végtelen történet vagy a Fantagiro) képi világa köszönt ránk.

Még akkor is, ha tudjuk, hogy a gyerek oda se bagózik, ha nem egy hiperhightech, 3-D, színes-szagos blockbustert nézetünk vele.

Mégis van valami megkapó ebben a norvég mesében. Az egész iszonyú bátor, nagyon tiszta, sallangmentes. Olyan egyszerű, hogy el sem hisszük. Minden fordulónál várunk valami meglepő csavart, de nincs, csak az elemi mesei szüzsé. Sonja, az örökbe fogadott szegény lány a király udvarába téved, s megígéri a mindig szomorú uralkodónak, hogy megtalálja a karácsonyi csillagot és vele az elveszett lányát. Útja során beszélő medvével, apró erdei manókkal és még az északi széllel is találkozik, és természetesen a trónt áhító gonoszt és a boszorkányt kell kerülgetnie. Olyan bájosan visz magával az egész, mint egy csendes esti felolvasás. Szép a norvég téli táj, és ötletes a fenyőfákhoz kapcsolt lelkek meséje. Nüánsznyi apró csodák bújnak meg a történetben, a főszereplő, Vilne Zeiner pedig maga a tündérmese egész kis finom, szöszke-kedves lényével. De vajon elég erre építeni? Meg arra, hogy a karácsony önmagában szép, szeretetteli, mesébe illő, és olyan banális tanulságokat üzen, mint a hit és a szeretet fontossága? Az a gyerek, aki nem látott meséket a Shrek és a Narnia előtt, biztos, hogy megbocsátja ezt az egyszerűséget? Mert olyan is van, hogy a kevesebb: kevesebb.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."