Film

Csillaghercegnő

Film

Van, amikor a kevesebb több. Még akkor is, ha a kilencvenes évek elején érezzük magunkat, mert a beszélő állatokból hiányzik a CGI. Még akkor is, ha minduntalan a kínos élő szereplős fantáziamesék (A legenda, A végtelen történet vagy a Fantagiro) képi világa köszönt ránk.

Még akkor is, ha tudjuk, hogy a gyerek oda se bagózik, ha nem egy hiperhightech, 3-D, színes-szagos blockbustert nézetünk vele.

Mégis van valami megkapó ebben a norvég mesében. Az egész iszonyú bátor, nagyon tiszta, sallangmentes. Olyan egyszerű, hogy el sem hisszük. Minden fordulónál várunk valami meglepő csavart, de nincs, csak az elemi mesei szüzsé. Sonja, az örökbe fogadott szegény lány a király udvarába téved, s megígéri a mindig szomorú uralkodónak, hogy megtalálja a karácsonyi csillagot és vele az elveszett lányát. Útja során beszélő medvével, apró erdei manókkal és még az északi széllel is találkozik, és természetesen a trónt áhító gonoszt és a boszorkányt kell kerülgetnie. Olyan bájosan visz magával az egész, mint egy csendes esti felolvasás. Szép a norvég téli táj, és ötletes a fenyőfákhoz kapcsolt lelkek meséje. Nüánsznyi apró csodák bújnak meg a történetben, a főszereplő, Vilne Zeiner pedig maga a tündérmese egész kis finom, szöszke-kedves lényével. De vajon elég erre építeni? Meg arra, hogy a karácsony önmagában szép, szeretetteli, mesébe illő, és olyan banális tanulságokat üzen, mint a hit és a szeretet fontossága? Az a gyerek, aki nem látott meséket a Shrek és a Narnia előtt, biztos, hogy megbocsátja ezt az egyszerűséget? Mert olyan is van, hogy a kevesebb: kevesebb.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.