Film

Csillaghercegnő

Film

Van, amikor a kevesebb több. Még akkor is, ha a kilencvenes évek elején érezzük magunkat, mert a beszélő állatokból hiányzik a CGI. Még akkor is, ha minduntalan a kínos élő szereplős fantáziamesék (A legenda, A végtelen történet vagy a Fantagiro) képi világa köszönt ránk.

Még akkor is, ha tudjuk, hogy a gyerek oda se bagózik, ha nem egy hiperhightech, 3-D, színes-szagos blockbustert nézetünk vele.

Mégis van valami megkapó ebben a norvég mesében. Az egész iszonyú bátor, nagyon tiszta, sallangmentes. Olyan egyszerű, hogy el sem hisszük. Minden fordulónál várunk valami meglepő csavart, de nincs, csak az elemi mesei szüzsé. Sonja, az örökbe fogadott szegény lány a király udvarába téved, s megígéri a mindig szomorú uralkodónak, hogy megtalálja a karácsonyi csillagot és vele az elveszett lányát. Útja során beszélő medvével, apró erdei manókkal és még az északi széllel is találkozik, és természetesen a trónt áhító gonoszt és a boszorkányt kell kerülgetnie. Olyan bájosan visz magával az egész, mint egy csendes esti felolvasás. Szép a norvég téli táj, és ötletes a fenyőfákhoz kapcsolt lelkek meséje. Nüánsznyi apró csodák bújnak meg a történetben, a főszereplő, Vilne Zeiner pedig maga a tündérmese egész kis finom, szöszke-kedves lényével. De vajon elég erre építeni? Meg arra, hogy a karácsony önmagában szép, szeretetteli, mesébe illő, és olyan banális tanulságokat üzen, mint a hit és a szeretet fontossága? Az a gyerek, aki nem látott meséket a Shrek és a Narnia előtt, biztos, hogy megbocsátja ezt az egyszerűséget? Mert olyan is van, hogy a kevesebb: kevesebb.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.