Film

Hulk zúz

Bosszúállók

  • - köves -
  • 2012. április 26.

Film

Aligha kétséges, a Bosszúállók a beavatottak filmje, a szeren eddig is kitartóan rajta lévő képregényrajongóké (szimpatizánsoké), és a kapcsolt részeké, akiket a képregényrajongóknak (szimpatizánsoknak) valahogy sikerült elrángatniuk magukkal a moziba.

Az elrángatásról szólva: akárcsak a korábbi Marvel-filmek, első randira a Bosszúállók is alkalmatlan. Ahhoz túl sok, magát istennek mondó kosztümös felnőtt, zöld óriás és egy sor más, érzékenyebb lelkeknek teljesen értelmezhetetlen alak közlekedik benne. Őrült nagy mázli, hogy ezt tudják az alkotók is. Tudják, és nagyon helyesen hazabeszélnek első perctől az utolsóig. Nem akarják megszólítani a gyermekeiket egyedül nevelő anyákat, a nyugdíjasokat, a nagycsaládosokat, a szerelmeseket, a veterán katonákat, de még a popkultúra rafinált fogyasztóihoz sem kívánnak felhívást intézni – az immár stúdióként is üzemelő Marvelnél végre belátták, hogy a képregényfilmek a képregényrajongóknak szólnak, akik egy Bosszúállóktól két dolgot várnak, de azt nagyon: pólókon feszítő kedvenceik maximális komolyan vételét és irgalmatlan, faltól falig bosszúállást.

Minthogy az alkotók (élükön a forgatókönyv összehegesztéséért is felelős Joss Whedon rendezővel) hazabeszélnek, nem is nagyon fáradnak a szereplők bemutatásával − egy-két szükséges utalással emlékeztetnek csupán eddigi pályafutásukra. Négy franchise, hat film (2 Hulk, 2 Vasember, 1 Amerika Kapitány, 1 Thor) szálai futnak össze meglehetős természetességgel a Bosszúállókban; nincs feszengés, hogy ki mit keres a képben, nincs tiszteletadás a korábban nagyobb bevételt hozó tagoknak, és nincs (vagy csak épp a szükséges mértékben van) előjáték. A rajongóknak fenntartott vevőszolgálat az első perctől prímán üzemel, ilyen flottul egyik korábbi Marvel-filmben sem intézték a fanok kívánságait. A reklamált részek (Hulk: béna) javítva, az erények (Tony Stark/Vasember playboyhumora) kidomborítva, de nem túlspilázva, a hangulat a humorral oldott heroimzus kívánatos fokára állítva.


A Marvel nagyvonalúsága már-már nem ismer határokat, ennél a cégnél még a kötözködőkre is gondolnak – a Thorból átmentett, eminensen gonoszkodó, de inkább sértődött, mintsem fenyegető főgonosz, valamit Scarlett Johansson tetszetős, de különösebb dramaturgiai célokat nem szolgáló riszálása mintha kifejezetten a savanyúszőlészeknek lett volna kitalálva.

A siker azonban elvitathatatlan. A legfőbb főfájást eddig az okozta, hogy mit lehet ennyi, jól-rosszul, de mégiscsak kiforrott karakterrel egy filmen belül kezdeni. Aggodalomra mostantól legfeljebb az adhat okot, hogy nem festenek-e szürkén a szuperhősök, ha visszatérnek saját, a Bosszúállókhoz képest kissé szegényes világukba.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.