Film

Hulk zúz

Bosszúállók

  • - köves -
  • 2012. április 26.

Film

Aligha kétséges, a Bosszúállók a beavatottak filmje, a szeren eddig is kitartóan rajta lévő képregényrajongóké (szimpatizánsoké), és a kapcsolt részeké, akiket a képregényrajongóknak (szimpatizánsoknak) valahogy sikerült elrángatniuk magukkal a moziba.

Az elrángatásról szólva: akárcsak a korábbi Marvel-filmek, első randira a Bosszúállók is alkalmatlan. Ahhoz túl sok, magát istennek mondó kosztümös felnőtt, zöld óriás és egy sor más, érzékenyebb lelkeknek teljesen értelmezhetetlen alak közlekedik benne. Őrült nagy mázli, hogy ezt tudják az alkotók is. Tudják, és nagyon helyesen hazabeszélnek első perctől az utolsóig. Nem akarják megszólítani a gyermekeiket egyedül nevelő anyákat, a nyugdíjasokat, a nagycsaládosokat, a szerelmeseket, a veterán katonákat, de még a popkultúra rafinált fogyasztóihoz sem kívánnak felhívást intézni – az immár stúdióként is üzemelő Marvelnél végre belátták, hogy a képregényfilmek a képregényrajongóknak szólnak, akik egy Bosszúállóktól két dolgot várnak, de azt nagyon: pólókon feszítő kedvenceik maximális komolyan vételét és irgalmatlan, faltól falig bosszúállást.

Minthogy az alkotók (élükön a forgatókönyv összehegesztéséért is felelős Joss Whedon rendezővel) hazabeszélnek, nem is nagyon fáradnak a szereplők bemutatásával − egy-két szükséges utalással emlékeztetnek csupán eddigi pályafutásukra. Négy franchise, hat film (2 Hulk, 2 Vasember, 1 Amerika Kapitány, 1 Thor) szálai futnak össze meglehetős természetességgel a Bosszúállókban; nincs feszengés, hogy ki mit keres a képben, nincs tiszteletadás a korábban nagyobb bevételt hozó tagoknak, és nincs (vagy csak épp a szükséges mértékben van) előjáték. A rajongóknak fenntartott vevőszolgálat az első perctől prímán üzemel, ilyen flottul egyik korábbi Marvel-filmben sem intézték a fanok kívánságait. A reklamált részek (Hulk: béna) javítva, az erények (Tony Stark/Vasember playboyhumora) kidomborítva, de nem túlspilázva, a hangulat a humorral oldott heroimzus kívánatos fokára állítva.


A Marvel nagyvonalúsága már-már nem ismer határokat, ennél a cégnél még a kötözködőkre is gondolnak – a Thorból átmentett, eminensen gonoszkodó, de inkább sértődött, mintsem fenyegető főgonosz, valamit Scarlett Johansson tetszetős, de különösebb dramaturgiai célokat nem szolgáló riszálása mintha kifejezetten a savanyúszőlészeknek lett volna kitalálva.

A siker azonban elvitathatatlan. A legfőbb főfájást eddig az okozta, hogy mit lehet ennyi, jól-rosszul, de mégiscsak kiforrott karakterrel egy filmen belül kezdeni. Aggodalomra mostantól legfeljebb az adhat okot, hogy nem festenek-e szürkén a szuperhősök, ha visszatérnek saját, a Bosszúállókhoz képest kissé szegényes világukba.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.