Film

Isten fia

Film

Nehéz pusztán esztétikai szempontok szerint beszélni egy olyan filmről, mely a nyugati kultúra kanonikus történetét tárja elénk, bármilyen újraértelmezési szándék és alternatív olvasati lehetőség felkínálása nélkül, egy olyan kulturális közegben, ahol minden lehet (és kell is, hogy legyen) újraértelmezés és reflexió tárgya.

Az Isten fia korrekt, teljességre törekvő, de minden fantáziától mentes, klasszikus adaptáció, mely bőkezűen bánik a pátosszal (áradó zene, közeliben síró emberek, heroikus beállítások), ami teljesen elfogadható egy ilyen típusú Biblia-filmben. A Passió óta a hitelesség és a naturalizmus is alapelvárás: a kereszthalál véres részletei nem maradnak rejtve, és a statiszták is kellően közel-keletinek és toprongyosnak néznek ki. A film erősen szövegközpontú, a készítők igyekeznek minden fontos krisztusi tanítást belefoglalni a dialógusokba (maga a kereszténység is eleve szövegközpontú, a hit alapját is az ige képezi). Hangsúlyos Jézus korának politikai kontextusa is: a film sugallja, hogy az őt elítélő tisztségviselők (zsidó főpapok, Pilátus) részben politikai nyomásra cselekedtek, illetve megjelenik a Krisztussal szembeni kettős elvárás, hogy egyszerre legyen vallási és politikai vezető, aki felszabadulást hoz a római elnyomás alatt élő zsidóknak. Magát Jézust ellentétek mentén ábrázolja a film: a békés, hierarchia nélküli, szabadon megélt hitet képviseli a forradalmár, vérszomjas Barabással, a kegyetlen, merev Pilátussal és a hatalomvágyó, önnön rítusaiba/dogmáiba merevedett zsidó főpapsággal szemben. Ez talán bújtatott egyházkritikaként is felfogható.

Forgalmazza az A Company

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.