Janisch Attila búcsúja Jancsó Miklóstól

  • Janisch Attila
  • 2014. február 1.

Film

A rendezőre emlékező cikkeink sorában a kolléga, egy későbbi, ma zenitjét élő filmrendezői generáció kitűnő képviselője rója le tiszteletét személyes és megindult hangon.

Jancsó Miklós halálára

Elment a legnagyobbak egyike!

Halálával valami végérvényesen, visszavonhatatlanul és pótolhatatlanul eltűnt a filmművészetünkből. Egy soha semmivel nem megalkuvó utolsó mohikán volt. Könnyed, de mély. Laza, de határozott. Bölcs és játékos. Mindig szabad szellem. Olyan gazdag, aki mindig adott!

Nagy ajándék, hogy ismerhettem.

– Jól vagy, Mikibácsi? – kérdeztem tőle aggódást színlelve, amikor találkoztunk.

– Persze hogy jól vagyok! – felelte, mindig partner lévén a játékban. – Baszok rosszul lenni! Ezeknek!?

Valójában én csak ezt a mondatot akartam hallani. Ezért kérdeztem. Átitatódni az aggastyánkorba érve is örökifjú életenergiájával, töretlen és törhetetlen optimizmusával.

Legalább 35 év korkülönbség volt köztünk, egy bő emberöltő, de lehet, hogy ő volt ennyivel fiatalabb!

Zseni volt! Egy igazi zseni! Semmi műanyag, semmi csinálmány. Semmi akarása annak, hogy ő másmilyen legyen. Ő másmilyen volt, mert így volt önmaga. És így lett a miénk! Most elment. De az egész emberi és filmes univerzum, amit teremtett, az itt maradt – immár örökre.

Csak  ő maga röppent el valahová, ahol nem „ezek” vannak, hanem „azok”, akik közül ő volt az egyik leghosszabban közöttünk időző!

Jó repülést, drága MESTER!

Szárnyalj, mint mindig!

Janisch Attila

Bp., 2014. január 31.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.