Janisch Attila búcsúja Jancsó Miklóstól

  • Janisch Attila
  • 2014. február 1.

Film

A rendezőre emlékező cikkeink sorában a kolléga, egy későbbi, ma zenitjét élő filmrendezői generáció kitűnő képviselője rója le tiszteletét személyes és megindult hangon.

Jancsó Miklós halálára

Elment a legnagyobbak egyike!

Halálával valami végérvényesen, visszavonhatatlanul és pótolhatatlanul eltűnt a filmművészetünkből. Egy soha semmivel nem megalkuvó utolsó mohikán volt. Könnyed, de mély. Laza, de határozott. Bölcs és játékos. Mindig szabad szellem. Olyan gazdag, aki mindig adott!

Nagy ajándék, hogy ismerhettem.

– Jól vagy, Mikibácsi? – kérdeztem tőle aggódást színlelve, amikor találkoztunk.

– Persze hogy jól vagyok! – felelte, mindig partner lévén a játékban. – Baszok rosszul lenni! Ezeknek!?

Valójában én csak ezt a mondatot akartam hallani. Ezért kérdeztem. Átitatódni az aggastyánkorba érve is örökifjú életenergiájával, töretlen és törhetetlen optimizmusával.

Legalább 35 év korkülönbség volt köztünk, egy bő emberöltő, de lehet, hogy ő volt ennyivel fiatalabb!

Zseni volt! Egy igazi zseni! Semmi műanyag, semmi csinálmány. Semmi akarása annak, hogy ő másmilyen legyen. Ő másmilyen volt, mert így volt önmaga. És így lett a miénk! Most elment. De az egész emberi és filmes univerzum, amit teremtett, az itt maradt – immár örökre.

Csak  ő maga röppent el valahová, ahol nem „ezek” vannak, hanem „azok”, akik közül ő volt az egyik leghosszabban közöttünk időző!

Jó repülést, drága MESTER!

Szárnyalj, mint mindig!

Janisch Attila

Bp., 2014. január 31.

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.