tévésmaci

Kakasröpte

  • tévésmaci
  • 2022. augusztus 31.

Film

Amikor Sztupa és Troché áthaladtak a horizonton, tényleg olyan volt minden, mint a színházban.

A domb, melynek gerincén kaptattak, maga a színpad, a kulissza meg az ég, ahonnan a Nap már eltakarodott, de az alját azért még veszettül veresre festette. Ebben a vörös sávban feketéllett Sztupa és Troché árnya, ahogy iparkodik a két marha, elöl Sztupa, hajlottan, orrát előre szegve, mint valami nyomolvasó, mögötte Troché, cifrázva sűrűn a lépést, szinte már táncikálva. Volt közönség is, a domb aljában álló házak aprónépe, az utcára csapott gyerekek, aki e kései órán is porba fingással múlatták vánszorgó időt. Hirtelen mindegyik eldobta, ami nála volt, botot, kereket, kiszáradt barackmagot, s álluk leesett, szemük a horizontra tapadt. Egyikük egész seregletet látott: elöl megy a tehénke, utána két ember, földig ér az első orra, s egy kan kutya zárja a sort – rikkantotta, de a többiek, hülye vagy, lepisszegték. Nem látod, ezek mind emberek, lehetnek tízen is… De voltak egészen furcsa meglátások is, az ott a patkányfogó, fújja a sípját és özönlik nyomában a tengernyi apró fenevad, meg sem állnak a tengerig, és mindet belevezeti. Szóval bámultak ott a gyerekek, mint akik csodát látnak, ahányan, annyi félét. Apokrif brémai muzsikusokat, Till Eulenspiegelt és alkalmi tettestársait, vagy épp cigánykaravánt ekhós szekérrel, s az utána fogott puputevével, egészen addig, míg a házak népe meg nem elégelte a rajcsúrozást, s egy-két jól irányzott vagy éppenséggel céltévesztő nyaklevessel be nem terelték a fedél alá a büdös kölkeit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.