tévésmaci

Kakasröpte

  • tévésmaci
  • 2022. augusztus 31.

Film

Amikor Sztupa és Troché áthaladtak a horizonton, tényleg olyan volt minden, mint a színházban.

A domb, melynek gerincén kaptattak, maga a színpad, a kulissza meg az ég, ahonnan a Nap már eltakarodott, de az alját azért még veszettül veresre festette. Ebben a vörös sávban feketéllett Sztupa és Troché árnya, ahogy iparkodik a két marha, elöl Sztupa, hajlottan, orrát előre szegve, mint valami nyomolvasó, mögötte Troché, cifrázva sűrűn a lépést, szinte már táncikálva. Volt közönség is, a domb aljában álló házak aprónépe, az utcára csapott gyerekek, aki e kései órán is porba fingással múlatták vánszorgó időt. Hirtelen mindegyik eldobta, ami nála volt, botot, kereket, kiszáradt barackmagot, s álluk leesett, szemük a horizontra tapadt. Egyikük egész seregletet látott: elöl megy a tehénke, utána két ember, földig ér az első orra, s egy kan kutya zárja a sort – rikkantotta, de a többiek, hülye vagy, lepisszegték. Nem látod, ezek mind emberek, lehetnek tízen is… De voltak egészen furcsa meglátások is, az ott a patkányfogó, fújja a sípját és özönlik nyomában a tengernyi apró fenevad, meg sem állnak a tengerig, és mindet belevezeti. Szóval bámultak ott a gyerekek, mint akik csodát látnak, ahányan, annyi félét. Apokrif brémai muzsikusokat, Till Eulenspiegelt és alkalmi tettestársait, vagy épp cigánykaravánt ekhós szekérrel, s az utána fogott puputevével, egészen addig, míg a házak népe meg nem elégelte a rajcsúrozást, s egy-két jól irányzott vagy éppenséggel céltévesztő nyaklevessel be nem terelték a fedél alá a büdös kölkeit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.