tévésmaci

Kakasröpte

  • tévésmaci
  • 2022. augusztus 31.

Film

Amikor Sztupa és Troché áthaladtak a horizonton, tényleg olyan volt minden, mint a színházban.

A domb, melynek gerincén kaptattak, maga a színpad, a kulissza meg az ég, ahonnan a Nap már eltakarodott, de az alját azért még veszettül veresre festette. Ebben a vörös sávban feketéllett Sztupa és Troché árnya, ahogy iparkodik a két marha, elöl Sztupa, hajlottan, orrát előre szegve, mint valami nyomolvasó, mögötte Troché, cifrázva sűrűn a lépést, szinte már táncikálva. Volt közönség is, a domb aljában álló házak aprónépe, az utcára csapott gyerekek, aki e kései órán is porba fingással múlatták vánszorgó időt. Hirtelen mindegyik eldobta, ami nála volt, botot, kereket, kiszáradt barackmagot, s álluk leesett, szemük a horizontra tapadt. Egyikük egész seregletet látott: elöl megy a tehénke, utána két ember, földig ér az első orra, s egy kan kutya zárja a sort – rikkantotta, de a többiek, hülye vagy, lepisszegték. Nem látod, ezek mind emberek, lehetnek tízen is… De voltak egészen furcsa meglátások is, az ott a patkányfogó, fújja a sípját és özönlik nyomában a tengernyi apró fenevad, meg sem állnak a tengerig, és mindet belevezeti. Szóval bámultak ott a gyerekek, mint akik csodát látnak, ahányan, annyi félét. Apokrif brémai muzsikusokat, Till Eulenspiegelt és alkalmi tettestársait, vagy épp cigánykaravánt ekhós szekérrel, s az utána fogott puputevével, egészen addig, míg a házak népe meg nem elégelte a rajcsúrozást, s egy-két jól irányzott vagy éppenséggel céltévesztő nyaklevessel be nem terelték a fedél alá a büdös kölkeit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.