Film

Kaliforniai álom

  • - köves -
  • 2017. február 5.

Film

Olyan musicalt még nem látott a világ, amiben ne lettek volna dalok, így egy idő után itt is felszínre törnek a főként prózai színészként ismert sztárokból – Ryan Goslingból és Emma Stone-ból – a dalos pacsirták. A pacsirtáskodás nem mindenkinek áll jól, de ők ketten nem csak torokból dolgoznak, pusztán a szervezetük által megtermelt, napi kellem-báj tartalékból is könnyen kigazdálkodják a figurákat: az egymásnak teremtett szerelmeseket, akiknek az útja jóval egyenesebb lenne, ha a kettős könyvelés vonzaná őket, de vesztükre, a fiú is és a lány is művész akar lenni. A fiú a jazzre, a lány egy szerepre áhítozik, pedig ideje lenne már egy szerelmes könyvelőkről szóló musicalnek. Addig is, míg táncra nem perdül a számvitel, be kell érnünk e két mutatós művészlélek egymásra találásával. A részleges vagy teljes egymásra találás műfaji sajátosság, ezen a ponton válnak el egymástól az igyekvő love storyk a bűbájon túl is megélő, magvasabb daraboktól, mert kibocsáthatnak magukból akár ötpercenként szívbe markoló dallamokat a legmenőbb alakok, ha kifut alóluk a sztori, csak valami helyes, kedves gügyögésféle lesz az ifjonti nagy ideákból.

A Kaliforniai álommal tulajdonképpen mindenki csak jól jár, egy rossz szavunk se lehet, legyen inkább kettő. A prózának például nem nagyon áll a zászló, ezek a színészek összetettebb mondatokat is képesek lennének elmondani, de ilyenre nem nagyon kérték őket. Talán egy hosszabb videóklip is megtette volna, nem kell mindenáron az egész estés filmhosszt forszírozni.

A Freeman Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.