Film

Olli Mäki legboldogabb napja

Film

Olli Mäki, a kokkolói pék a hatvanas évek Finnországában lett profi bokszoló, és már csak egy mérkőzés választotta el attól, hogy világbajnok legyen. Hogy ő legyen a győztes, a hős, dicsőségre született nemzetének büszke fia – tán még a sportbarát kormány bokszkedvelő vezetője is megdobná pár millióval, egy doktori címmel vagy legalább egy olimpiabizottsági tagsággal. A nemzet jövője forog tehát kockán, végre odapörkölhetne egy finn a világnak, plusz jól elagyabugyálhat egy amerikait. A nemzetihős-képző gépezet csúcsra járatva: készülnek a címlapfotók, elszánt nyilatkozatok hangzanak el, egy filmstáb a leendő győztes minden rezdülését követi.

Mäki viszont az egész hóbelevancot a pokolra kívánja, szarik ő a mindent eldöntő meccsbe, mert szerelmes egy hamiskásan mosolygó kokkolói lányba.

S innentől jön az, ami miatt Juho Kuosmen debütáló filmje jóval több, mint egy bájos mese a sportiparon átvilágló emberségről. Mert Mäki a motiváció legkisebb morzsája nélkül is végigcsinálja a felkészülést, kiáll Davey Moore ellen, és hatalmasat veszít. Hagyja, hogy egy nemzet csalódjon benne, viszont közben – vagy ami még érdekesebb lehetőség: ezzel – megnyeri magának a lányt, akivel egyébként az igazi Mäki ma, ötven évvel később is boldog házasságban él. (Moore még huszonévesen egy meccs után kómába esik és meghal.) A Cannes-ban díjazott film épp ezzel a passzivitással mond radikális és felforgató ítéletet a teljesítmény-, győzelem- és nemzetihős-mániás világról: az egyetlen hitelesen eljátszható és tényleg kifizetődő szerep a vesztesé.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.